۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵

بررسی تحولات بازار و پیش‌بینی شاخص کل   

تردید بازار برای رشد یا اصلاح

عدم تمایل سرمایه‌گذاران به نگهداری ارز وطنی 
تردید بازار برای رشد یا اصلاح

شاخص‌کل و شاخص هم‌وزن طی هفته‌های اخیر رالی صعودی مطلوبی را به نمایش گذاشتند و از ۶ شهریور ماه وارد فاز سکون یا اصلاح شدند. ارزش معاملات طی روزهای اخیر نتوانسته بیش ازپیش رشد کند و سرانه خرید حقیقی نیز در یک محدوده به ثبات رسیده است. با این حال بازار برای رشد بیشتر یا اصلاح، دو دل است. از طرفی بازده نسبتا خوب، تمایل برای شناسایی سود را افزایش داده و ازطرف دیگر صعودی بودن متغیرها و نبود چشم‌انداز روشن برای ریال، باعث عدم تمایل سرمایه‌گذاران به نگهداری این ارز وطنی شده است.

نزول ارزش معاملات به ۹ همت
به گزارش بیداربورس، ارزش معاملات خرد بازار در سه روز ابتدایی هفته اخیر بین ۱۰ تا ۱۱ همت بود اما روز سه شنبه به ۹همت تنزل یافت و چهارشنبه ۷.۱همت ارزش معاملات خرد بود. سه روز ابتدایی هفته ورود پول حقیقی و دو روز انتهایی هفته خروج پول حقیقی ثبت شد. در سه ماه اخیر، سوخت حرکتی بازار، منابع حقوقی و حقیقی‌های بزرگ بازار بود و سرمایه‌گذاران ورودی سال ۹۹ عمدتا در طرف عرضه بودند و از بازار خارج شدند حالا اما حقیقی‌ها در حال فعال‌تر شدن هستند. این فعالیت بیشتر دو علت اصلی دارد.


دلیل ورود حقیقی ها چیست؟
 اولا که بازار از آن فضای ترسناک و زیان‌های جبران‌ناپذیر و شارپ دور شده و سرمایه‌گذاران از حالت ترس مطلق خارج شده‌اند. تحلیل، در بازار جواب می‌دهد و سهم‌هایی که گزارش‌های خوبی بدهند، با استقبال مواجه می‌شوند ازاین زاویه چون سرمایه‌گذار احساس می‌کند که بازار قابل درک و تحلیل است، فعالیت خود را افزایش داده که در ارزش معاملات کاملا دیده می‌شود.
    ثانیا آن چشم‌انداز حاصل از حضور بایدن، برداشته شدن فوری تحریم‌ها و کاهش شدید نرخ ارز، جای خود را به احتمال عدم توافق در میان مدت داده و هرچند سرمایه‌گذاران احتیاط لازم در مواجهه با ریسک کاهش دلار را در تحلیل‌های خود مد نظر قرار داده‌اند اما بر اساس آنچه طی روزهای اخیر دیده و شنیده شده، احتمال صدور قطعنامه‌هایی علیه ایران وجود دارد که بااین وجود، آن چشم‌انداز مثبت که بایدن، را نجات بخش اقتصاد ایران می‌دانست در حال رنگ باختن است و در واقع، آمریکا، همان آمریکاست.

کف ۱.۱۰۰.۰۰۰ واحد تا همیشه کف بازار خواهد ماند
بازار در ابتدای هفته اخیر، فضای مثبتی داشت. ۸۰درصد نمادها مثبت و ۳۰درصد نمادها صف خرید بودند. به مرور، به سمت تعادل رفتیم، سه شنبه ۲۰درصد نمادها صف فروش و ۷۵درصد نمادها منفی بودند و چنین ذهنیتی ایجاد شد که با عدم‌شکست سقف و نبود این پتانسیل، بازار به سمت اصلاح می‌رود (از نظر تکنیکالیست ها این اصلاح می‌تواند تا حداکثر ۱.۳۵۰.۰۰۰ واحد بصورت فرسایشی ادامه دار باشد و همچنین کف ۱.۱۰۰.۰۰۰ واحد تا همیشه کف بازار خواهد ماند) اما روز چهارشنبه مجددا ثبات دیده شد یعنی ۱۶درصد نمادها صف خرید، ۱۰درصد نمادها صف فروش، ۴۵درصد نمادها مثبت و ۵۵درصد نمادها منفی بودند.


اوضاع در بازارهای جهانی چگونه است؟
تقویت بازارهای جهانی به سبب افزایش بااهمیت قیمت انرژی، فضای نااطمینانی به بازار جهانی را از میان برده است. فضا کاملا به نفع متانول، PVC، آلومینیوم، روی و مس است. افزایش بااهمیت قیمت LNG و گاز طبیعی، کرک اسپرد نفت کوره را بهبود بخشیده که به نفع پالایشی‌ها تمام شده است. چین علی‌رغم عرضه‌های دوهفته یکبار در روی، مس و آلومینیوم نتوانسته قیمت این کالاها را کاهش دهد لذا تجار به این فکر می‌کنند که پس از پایان یافتن موج عرضه از سوی چین، ممکن است قیمت‌ها صعودی شده و یکبار دیگر مس از ۱۰هزار دلار عبور کند.

تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر چه سهامی است؟
در داخل کشور، هماهنگی‌ها برای تصمیم‌گیری نهایی در خصوص تخصیص ارز ترجیحی در جریان است. هفته‌ای نیست که یک دارویی با افزایش نرخ برای بخشی از محصولات خود همراه نشود. همچنان در اقلام غذایی اما دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده می‌شود. بحث‌ها در خصوص حذف ارز ترجیحی در اقلام غذایی و پرداخت مستقیم یارانه در جریان است و حالا دولت و مجلس، برای اینکار یک کارگروه مشترک ایجاد کرده‌اند. این کمیسیون در مدت کوتاهی تصمیم نهایی را می‌گیرد. همین عاملی است که باعث شده بازار در این روزها به نمادهایی از گروه زراعت و دامپروری، غذایی و آشامیدنی، روغن‌های خوراکی و نظایر آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. نمادهایی مانند سیمرغ، غزر، غکورش، سپید به سبب آزادسازی احتمالی دلار و نمادهایی مانند غدیس، غبهنوش به سبب افزایش درآمد در کانون توجه هستند. در دارویی‌ها نیز تمایلی برای اصلاح قیمت نیست و سهم‌های P.e محور کاملا در کانون توجه هستند.

اولویت ریسک بر بازدهی 
استراتژی ما همچنان تنوع بخشی در پرتفو است اما این تنوع بخشی متمرکز بر صنایع و نمادهایی است که پتانسیل دارند. گروه پالایشی، مس، روی و آلومینیوم در شرایط خوبی هستند. در داخلی‌ها نیز عمدتا نمادهایی مد نظر است که p.e fw زیر ۱۰ دارند اما ارز ترجیحی دریافت می‌کنند. تک سهم‌هایی از سایر صنایع نیز قطعا می‌توان برای سرمایه‌گذاری یافت. ازاین زاویه که بازار طی سه ماه اخیر رشد کرده، تمایل به حفظ سود منطقی است اما به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، فروش سهام و نگهداری ریال باریسک مواجه است لذا یک پرتفوی غیرتهاجمی توصیه می‌شود هرچند که در کوتاه‌مدت بازده ندهد اما می‌تواند در میان‌مدت باریسک مدیریت شده، بازده متناسب بدهد لذا برخلاف سه ماه گذشته که اولویت ما بازده بود و به ریسک اهمیت کمی می‌دادیم، هم‌اکنون توجه ما به ریسک بوده و پس ازآن به بازده فکر می‌کنیم.

کد خبر 7054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =