بورس آمریکا از بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز جهان تحقیق می کند

کمیسیون بورس آمریکا از یونی سوآپ لبز بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز جهان‌ برای کسب اطلاعاتی در ارتباط با فعالیت‌ها و نحوه بازاریابی تحقیق می‌کند.

به گزارش بیداربورس به نقل از وال‌استریت ژورنال، کمیسیون بورس آمریکا از یونی سوآپ لبز بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز جهان‌ جهت کسب اطلاعاتی در ارتباط با فعالیت‌ها و نحوه بازاریابی تحقیق می‌کند.

یونی سوآپ لبز در این خصوص اعلام کرد: این شرکت متعهد به فعالیت در راستای قوانین حاکم بر این صنعت بوده و حاضر است در صورت اعلام چنین نهادهایی، اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار دهد.  

به‌گفته برخی، اقدامات اخیر کمیسیون بورس آمریکا و توضیحات این نهاد درباره امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای‌(DeFi) به‌معنای ورود این نهاد به این بخش است. آنها می‌گویند عصری تازه در بحث برخوردهای قانونی در راه است.

آمادگی پاسخ به کمیسیون بورس آمریکا

گابریل شاپیرو مدیر ارشد بخش حقوقی شرکت دلفی لبز با بیان اینکه منتظر شکسته‌شدن سد برخورد قانونی با حوزه بود، گفت: وکلای این حوزه یک ماه است از شرایط آگاهند و برای نحوه برخورد با نامه‌های کمیسیون بورس آمریکا و درخواست‌های مراجع قانون‌گذار آماده شده‌اند.

علاوه بر یونی سوآپ، بخش اجرائیات کمیسیون بورس آمریکا مدتی قبل چندین نامه‌ به استارت‌آپ‌های دیگر ارسال کرده تا فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات اعطای وام را مورد بررسی قرار دهد.  

سارا برینان از وکلای حوزه ارزهای دیجیتال در شرکت هارتر سیکرست و امری گفت: اتفاقات اخیر ممکن است نشان‌دهنده فضای تازه برخورد گسترده از سوی کمیسیون بورس آمریکا باشد. این اتفاقات بخشی از پاک‌سازی گسترده‌تری است شبیه به چیزی که سال ۲۰۱۸ در ارتباط با عرضه‌های اولیه سکه (ICO) رخ داد.

معاملات ۱۶۳ میلیارد دلاری صرافی‌های غیر متمرکز

قانون‌گذاران هنوز آن طور که باید متوجه اهمیت دیفای نشده‌اند و برنامه‌های جامعی هم برای قانون‌گذاری صرافی‌های غیرمتمرکز ندارند.  

هستر پیرس از اعضای کمیسیون بورس آمریکا شهریور سال گذشته گفته بود: انتظار دارد حوزه دیفای به چالشی برای قانون‌گذاران بدل شود. با این حال مشخص نیست این حوزه آن قدر بزرگ باشد که بتواند نظر آنها را جلب کند. دیفای، حوزه بزرگی است ولی همچنان همه چیز نسبی است. از همین رو اگر هم بزرگ‌تر شود، باید دید آیا توجه قانون‌گذاران را جلب می‌کند یا نه.  

وی این اظهارات را زمانی که حجم معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز رکورد ۳۰ میلیارد دلاری ثبت کرد، اعلام کرد. در خرداد حجم معاملات صرافی‌های غیر متمرکز به ۱۶۳ میلیارد دلار رسید که با تکیه بر این آمارها، دیفای بزرگ‌تر شده و یونی سوآپ هم به عنوان بزرگ‌ترین نام در این صنعت فعالیت می‌کند.

مواضع رئیس کمیسیون بورس آمریکا درباره بلاک‌چین

با رشد روزافزون دیفای، گری گنسلر هم به عنوان رئیس کمیسیون بورس آمریکا انتخاب شد. با توجه به سوابق گنسلر در حوزه بلاک‌چین در دانشگاه ام‌آی‌تی، وی یک قانون‌گذار با اطلاعات وسیع‌تر در بحث ارزهای دیجیتال به حساب می آید که شاید به معنای آن باشد که رویکرد کمیسیون بورس آمریکا سیستماتیک‌ تر باشد یا اینکه وی می‌داند از کجا باید کار در امر حفاظت از سرمایه‌گذاران را شروع کند.

گنسلر اوایل ماه گذشته در مجمع آسپن سکیوریتی گفت: جای حفاظت از سرمایه‌گذاران در حوزه ارزهای دیجیتال خالی است. این فضا پر از هرج و مرج است. چنین کسب‌ و کارهایی می‌توانند در صورتی که توکن‌ها اوراق بهادار باشند، قوانین این حوزه را بپذیرند.

چندی پیش کمیسیون بورس آمریکا از اولین توافق قانونی در حوزه دیفای با شرکت مانی مارکت و دو تن از گردانندگان، گرگوری کوگ و درک آکری خبر داد. گنسلر چند روز پس از این توافق در مصاحبه‌ای با وال‌استریت ژورنال گفت که پروژه‌های دیفایی را که به مشترکان، توکن‌های ارزشمند در قالب پاداش اهدا می‌کنند، همچنان می‌توان قانون‌گذاری کرد. چراکه آنها توسط چند توسعه‌دهنده اصلی اداره می‌شوند.

برینان معتقد است باید اظهارات گنسلر را جدی گرفت. آغاز تحقیقات کمیسیون بورس آمریکا از یونی سوآپ نشان می‌دهد عزم وی برای برخورد با کسب‌ و کارهای دیفای جزم شده است. طبق اطلاعیه‌های رسمی، مخصوصا آنهایی که گنسلر پیش از مجمع آسپن مطرح کرد، تحقیق از یونی سوآپ مسئله مهمی است. هم در بحث برخورد و هم در بحث رسیدن به منابع تحقیقاتی باید انتظار قانون‌گذاری سخت‌گیر از کمیسیون بورسِ تحت رهبری گنسلر داشت.

تحقیقات به‌معنای اتهام نیست

جیک شروینسکی مسئول ارشد حقوقی کامپاند هم در توییتر اعلام کرد: تحقیقات به‌معنای اتهام نیست، بلکه به این معنا است که کمیسیون بورس آمریکا چگونه اطلاعات جمع می‌کند. تحقیقات فعلی از یونی سوآپ تنها شامل درخواست از توسعه‌دهندگان برای ارائه داوطلبانه اطلاعات است. هنوز هیچ احضاریه‌ای صادر نشده و به‌رغم اینکه  تحقیقات از سوی دایره اجرایی کمیسیون بورس آمریکا مطرح شده، نمی‌توان آن را اقدام اجرایی دانست.

هنوز این مسائل نباید باعث نگرانی افراد شود. درخواست اطلاعات یعنی صحبت در مورد چگونگی عملکرد این حوزه پیش از مطرح‌شدن مباحثی نظیر اقدامات غیرقانونی یا حتی توافق در چنین مواردی.   اگر کمیسیون بورس آمریکا بخواهد اقدامات اجرایی را در پیش بگیرد، صحبت درباره توافق‌های احتمالی زمان زیادی طول خواهد کشید. این یعنی ممکن است ماه‌ها تا رسیدن به چنین توافقی زمان لازم باشد.

کد خبر 7395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =