توافق ایران و عراق برای صادرات خودروهای مونتاژی

رییس سازمان ملی استاندارد از توافق ایران و عراق برای صادرات خودرو خبر داد و گفت: عراقی ها خواستار تایید خودروهای مونتاژی ایران هستند.

به گزارش بیداربورس، غلامرضا شریعتی در نشستی خبری درباره مذاکرات سازمان ملی استاندارد ایران و عراق گفت: مذاکرات فشرده‌ای با سازمان استاندارد عراق برای صادرات خودرو انجام شد و سازمان استاندارد ایران توافق کرد تولیدات مونتاژ شده در عراق را هم تایید کند. استانداردهای مدنظر عراقی‌ها در خودروهای ایرانی رعایت می‌شود اما عراق طبق نظر استانداردهای حوزه خلیج فارس عمل می‌کند.

وی افزود: طبق توافق، خودروسازان ایرانی متعهد به رفع مشکلات موجود شدند. بخصوص اینکه قطعات لازم برای تولید ۱۴۰۰ خودرو در کارخانه عراقی وجود دارد که باید از سوی سازمان ملی استاندارد ایران مورد تائید قرار گیرند.

این مقام مسئول با اشاره به انجام اصلاحات در خصوص صادرات میلگرد توضیح داد: استانداردهای مورد تائید سازمان های استاندارد ایران و عراق در مورد میلگردهای صادراتی به روز خواهد شد و به شرکت های فولادی ابلاغ می شود. دو بسته حمایتی برای تولید و واردات محصولات اولیه تولید ارائه و درباره تسهیل صدور مجوز واردات این محصولات، شرایط لازم مهیا شده و  رتبه بندی کالاها هم انجام خواهد شد.

شریعتی ادامه داد: برای واردات خودروهای خارجی باید استانداردهای ۸۵ گانه موجود باشد. در غیر این صورت وارد نمی‌شوند. با واردات خودرو بازار داخلی تکان خورده و از انحصار خارج می‌شود اما در حال حاضر این اقدام شوک ارزی ایجاد می‌کند. شاید تا ۵ ماه آینده در شرایط بهتری انجام شود. واردات خودرو های دسته دوم قانونی نیست. چرا که ممکن است قطعات خودرو تعویض شده و دیگر هیچ شرکتی در این خصوص پاسخگو نباشد اما اگر دولت سیاستی در این خصوص ابلاغ کند، دستورالمعل مربوطه تدوین می‌ شود.

کد خبر 7962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =