۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۳
ریسک نرخ بهره بر سر بازار

جدی ترین ریسک بالفعل بازارسرمایه افزایش نرخ بهره بانکی، به عنوان بازار رقیب است  و می بایست تیم اقتصادی دولت با نهایت درایت، تلاش نمایند که اقدامات کنترلی تورمی، بازار سرمایه  را دچار آسیب جدی ننماید.

نیما میرزایی تحلیل گر و کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس، بازاری به شدت حساس می باشد که در سالیان اخیر با ورود حجم بسیار بالای سرمایه گذاران مستقیم، سرعت و شدت واکنش ها افزایش نیز پیدا کرده است، به بیداربورس گفت: در انتهای هفته گذشته اخبار مربوط به انتصابات پولی و بورسی موجب ایجاد سردرگمی در برخی از سهامداران شده است در حالیکه این تغییرات امتیاز منفی برای بازار محسوب نمی شوند.  
میرزایی افزود: ابر نوسانات قیمت حامل های انرژی و مشتقات آن در بازار های جهانی نیز آیتم دیگری است که برخی از سهامداران را در خصوص ادامه روند های پرقدرتشان دچار تردید کرده است و ترجیح می دهند سیو سود هایی را در فواصل حرکتی بازار داشته باشند.
ایت تحلیل گر بازار سرمایه گفت: نکته مهم دیگر چرخش روند کوتاه مدت نرخ ارز می باشد در جایی که قیمت دلار در بازار آزاد از سقف ۲۸ تومانی عقب نشینی کرده و برخی از معامله گران برداشت روند ریزشی در سهام دلاری را داشته اند.   
وی افزود: مطلب آخر هم ارائه آخرین گزارش نرخ بهره بین بانکی است که در کانال ۱۹ درصدی قرار گرفته است و ظاهرا سیاست دولت، ادامه روند صعودی آن می باشد.  
بجز مورد آخر، سایر عوامل یاد شده واکنش های کوتاه مدت هیجانی و غیر بنیادی بوده و با اندکی اصلاح قیمت ها،  بسرعت شاهد بازگشت خریداران قوی به تابلوی معاملات خواهیم بود.
میرزایی گفت: از منظر تکنیکال شاخص مقاومت ضعیف ۱۵۰۰ و پس از آن مقاومت جدی ۱۶۰۰ را پیش رو دارد. با توجه به شرایط تورمی شدید اقتصاد روند بازار صعودی بوده و فتح اعداد اعلامی دور از دسترس نیست، اما ممکن است در محدوده های فعلی شاهد نوسانات بازار باشیم. خوش بین هستم پس از کاهش هیجانات معامله گران و نوسانات معاملات، بازار مجددا بر مسیر صعودی قرار گیرد.  
گروه های پتروشیمی (با پیشتازی اوره سازان) و پالایشی ها کماکان شرایط بنیادی قوی دارند و بجز عامل بنیادی رشد قیمت های جهانی، در داخل نیز تصمیمات حمایتی خوبی در خصوص گروه پالایشی شاهد بوده ایم.  
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: البته این امکان وجود دارد که در میان مدت تصمیماتی در خصوص افزایش نرخ خوراک و سوخت واحد ها گرفته شود که این موضوع می بایست تحت رصد معامله گران باشد.
وی به ریسک  های بازار اشاره کرد و گفت: جدی ترین ریسک بالفعل بازار افزایش نرخ بهره بانکی، به عنوان بازار رقیب می باشد  و می بایست تیم اقتصادی دولت با نهایت درایت، تلاش نمایند که اقدامات کنترلی تورمی،   بازار سرمایه  را دچار آسیب جدی ننماید. آزاد سازی سهام عدالت نیز یکی از چالش های جدی بازار سرمایه می باشد که بنظر فعلا و موقتا پرونده آن مسکوت مانده، ولی این شرایط در بلند مدت نمی تواند حل نشده باقی بماند و نیازمند رونق و رشد با ثبات  بازار، برای مرتفع نمودن آن هستیم.

کد خبر 8152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =