۳ پیشنهاد به رئیسی: واردات ۲۵ هزار دلاری خودرو ، تولید مشترک و تامین نقدینگی

رئیس انجمن قطعه‌سازی سه پیشنهاد به رییس جمهور در محورهای واردات محصولات ۲۵ هزار دلاری، تولید مشترک و تامین نقدینگی داد .

به گزارش بیدار بورس، محمدرضا نجفی‌منش درخصوص ارائه چند پیشنهاد خودرویی به رییس جمهور در نشست روز ملی صادرات به دنیای اقتصاد اعلام کرد: محور پیشنهادها مسائلی مانند واردات، تولید مشترک و البته تامین نقدینگی در صنایع خودرو و قطعه بود. 

پیشنهاد نخست، آزادسازی واردات در قبال صادرات بود تا با توجه به تمایل مردم به خودروهای خارجی، واردات آزاد شود منتها مشروط بر صادرات. امکان صادرات خودرو و قطعات تا مرز یک میلیارد دلار وجود دارد. در این راستا پیشنهاد شد واردات خودرو با قیمت کمتر از ۳۵ هزار دلار در قبال صادرات آزاد شود تا انتقاد افکار عمومی نسبت به ممنوعیت واردات خودرو پایان یابد.

قیمت خودرو در بازار ایران چهار برابر دنیا است و اطمینان داده شد واردات خودروهای کمتر از ۲۵ هزار دلار هیچ آسیبی به خودروسازی نخواهند زد. ضمن آنکه چون قرار است در ازای صادرات باشد، فشار ارزی هم وارد نمی‌کند. ارائه این پیشنهاد در شرایطی است که مجلس اواخر شهریور طرح واردات خودرو را به تصویب رساند و طبق این مصوبه، ورود خودروهای خارجی در ازای صادرات و با منشأ خارجی ارز بلامانع خواهد بود.

این مصوبه هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده و کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی آن برای رفع ایرادات شورای نگهبان است. اگر مصوبه موردنظر در شورای نگهبان تایید شود، دولت مکلف به اجرای آن است و واردات خودرو که از خرداد ۹۷ ممنوع شده از سر گرفته خواهد شد. این در حالی است که وزارت صنعت و دولت راضی به واردات خودرو در مقطع فعلی نیستند و آن را موجب وارد شدن فشار ارزی و حتی قاچاق ارز می‌دانند. 

اما پیشنهاد خودرویی دوم به رئیس‌جمهور، ساخت خودروی مشترک با کشورهای همسایه بود تا وی در دیدارهای آتی با روسای جمهور روسیه و ترکیه، پروژه تولید خودروی مشترک با ایران را مطرح کند. هدف این است که با همکاری ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای دارای صنعت خودرو، محصولی مشترک طراحی و ساخته شود و هر کدام بخشی از قطعات موردنیاز را تامین کنند.

به رئیس‌جمهور پیشنهاد شده با اصلاح شیوه قیمت‌گذاری، مشکل کمبود نقدینگی در صنایع خودرو و قطعه حل شود. زیرا هر دو صنعت این روزها در شرایط ناپایدار و شکننده‌ای قرار گرفته‌اند.

این پیشنهاد در حالی مطرح شده که به نظر می‌رسد دولت برنامه‌های دیگری برای قیمت خودرو دارد و مسائلی مانند آزادسازی و فروش در حاشیه بازار جزو آنها نیست. رئیسی واکنش خاصی به این پیشنهادها ارائه نداده و باید منتظر ماند و دید آیا در آینده اقدامی در راستای عملی کردن آن انجام می‌دهد.

کد خبر 8674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =