۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

راه سخت دولت برای بازگشت اعتماد به بازار سهام

احسان عسکری معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید 
راه سخت دولت برای بازگشت اعتماد به بازار سهام

یکی از ریسک های تهدید کننده بازار سرمایه را سیاست های اقتصادی دولت دانست، با توجه به اینکه در روزهای آینده شاهد تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱به مجلس هم خواهیم بود احتمال دارد که دولت بخشی از هزینه های خود را در سال ۱۴۰۱ بخواهد از افزایش قیمت حامل های انرژی جبران کند و شرکت هایی که در بازار سرمایه پذیر فته شدند یا  زیر مجموعه آنها از این موضوع تحت تاثیر قرار بگیرند .

ریسک دوم در بازار سهام،  ریسک نوسانات نرخ ارز  بوده که  بازار سهام نسبت به نرخ دلار حساس است  همچنین سرنوشت و ابهام  در خصوص برجام که آیا به نتیجه خواهد رسید و روند قیمت دلار به چه شکل خواهد شد موجب نااطمینانی برای سرمایه گذار ایجاد  و تصمیم گیری را سخت میکند. چرا که کاهش قیمت دلار  در وهله اول سود شرکت ها را کاهش  میدهد و اگر منافع آن برای شرکت ها تامین شود در بلند مدت از این گشایش اقتصادی بهره بیشتری خواهند برد.
ریسک سوم تاثیر گذار بر بازار قیمت های جهانی ست که در ایام کرونا افت زیادی داشتند و پس از کشف واکسن بازار به روند صعودی بازگشت و در حال حاضر تقریبا اکثر نرخ های کامودیتی ها رشدی بوده اند و بازار سرمایه ما نیز تحت تاثیر این کاهش ها بوده است‌.
 اما بیشترین موضوعی که بازار را تحت تاثیر منفی قرار داده  عدم اعتماد فعالان و سرمایه گذاران بازار سهام به اقدامات و صحبت ها و قول هایی بوده که از سوی دولتمردان اتفاق افتاده و یک بخش عمده ی از این بی اعتمادی منشا ان دولت قبلی است، و دولت جدید کار سختی در پیش دارد و باید نسبت به تغییر ذهنیت سرمایه گذاران اقدام کند و اگر تمایل دارد روش و راه متفاوت از دولت قبلی حرکت کند باید ابتدا بی اعتمادی که بر بازار مسلط هست را از بین ببرد، و لازم است سیاست گذاری های اقتصادی شفاف شود و آنچه را که قرار است در بودجه ۱۴۰۱ مشخص شود تناقص با صحبت ها و وعده هایی که در حال حاضر به بازار منعکس می شود  نباشد و منطبق باهم باشد. 
همچنین از  مجلس انتظار می رود از بازار سرمایه حمایت کند و این واقعیت است که بر هیچکس پوشیده نیست که بازار سرمایه میتواند به عنوان یک بازوی قوی برای اقتصاد کشور عمل کند و در تمام کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا بازار سهام( چه در بخش اوراق و چه در بخش کالا)  حرف اول را می زند.
ریسک آخر را  نحوه قیمت گذاری دستوری در بورس کالا یا خارج کردن کالا از این بورس  برشمرد  و بازار شفاف کالایی در همه جای دنیا کمک کننده اقتصاد است و در ایران هم باید به سمت قیمت گذاری آزاد رفت و قیمت گذاری دستوری موجب  ایجاد رانت برای دلالان و سفته بازان می شود و عملا  سود شرکت ها از جیب سهامداران آن شرکت ها خارج و به جیب یکسری دلال محدود می رود، چرا که عمده شرکت های بزرگ و تاثیر گذار در بازار سرمایه شرکت های  هستند که سرمایه گذاران استانی سهام عدالت، سهامداران ان شرکت ها هستند و زمانیکه از جیب این شرکت ها بخواهیم قیمت کالا را دستوری کاهش دهیم قطعا به  نفع دلالان محدودی خواهد شد و  در واقع از حیب مردم عادی آن سود را خارج و به یکسری دلال نوسان گیر پرداخت میکنیم.
 بنابراین به نظرم در خصوص بازار سرمایه حس بی اعتمادی که از سال گذشته تاکنون  شکل گرفته و تقویت شده را دولت جدید بتواند از بین برود بازار سرمایه میتواند به روند با ثبات خودش برسد.

کد خبر 9185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =