خشک شدن چشمه نقدینگی بورس با انتشار اوراق دولتی

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تنها زمانی شاهد بازار سالم خواهیم شد که فروشنده ها و خریداران به صورت غیر دستوری و بر مبنای اطلاعات بنیادی شرکت‌ها اقدام به خرید و فروش کنند، اظهار کرد: دولت با کسری بودجه مواجه است به همین دلیل احتمالا شاهد ادامه تامین مالی دولت از سوی بورس خواهیم بود که امری اجتناب ناپذیر است.

محمد حسین حقیقی، فعال بازار سرمایه در گفت و گو با بیدار بورس گفت: بازار سهام پس از ریزش مجدد و نزدیک شدن شاخص به سطح ۱ میلیون و ۳۰۰ واحدی، اتفاقی که بر خلاف نظر بسیاری از خبرگان و تحلیلگران مطرح بازار رخ داد، با افزایش تقاضا همراه شد و طی ۳ روز معاملاتی مثبت توانست مجددا به سطح ۱ میلیون و ۴۴۰ هزار واحدی بازگردد.

وی با بیان اینکه از دلایل مثبت شدن بازار می‌توان به ارزنده بودن بسیاری از نمادهای بازار در این سطوح قیمتی و همچنین اخبار مثبت تزریق شده به بازار نام برد، افزود:  برای توضیح دلایل این اتفاق در این مدت میتوان به اتفاق‌هایی همانند تغییر نظام قیمت گذاری خودرو، تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گزارشات ماهانه خوب تعدادی از شرکت ها و دلایل اثر گذار دیگری همچون تثبیت نرخ ارز، رشد کامودیتی‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نزدیک شدن نرخ‌ها به هم و ... اشاره کرد.  

حقیقی ادامه داد: در زمان ریزش بازار شاهد پر شدن حجم مبنا توسط حقوقی و کاهش قیمت سهام بودیم اما در زمان مثبت شدن بازار علیرغم وجود تقاضا، حقوقی‌ها فروشنده نبودند. هرچند این اتفاق میتواند منجر به رشد بازار در کوتاه مدت شود اما تنها زمانی شاهد بازاری سالم خواهیم بود که فروشنده ها و خریداران به صورت غیر دستوری و بر مبنای اطلاعات بنیادی شرکت‌ها اقدام به خرید و فروش کنند.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه اگر بازار برای مدتی کف سازی کرده و با اجماع سرمایه گذاران شروع به حرکت صعودی کند،  بسیار بهتر از این است که صحبت مسئولین بالا رود؛  تصریح کرد: چرا که به همین صورت با صحبت های نسنجیده مسئول دیگری امکان ریزش آن وجود خواهد داشت. مشخصا در وضعیت کنونی بازار سهام از ارزندگی بالایی برخوردار است اما بهتر است قیمت گذاری و خرید و فروش دستوری از بازار جدا شوند.


وی افزود: دولت در شرایط کنونی با کسری بودجه شدیدی مواجه است و علیرغم تمام زیان هایی که از این قبیل به بازار سرمایه وارد شده است، نیاز است تا کسری بودجه دولت برطرف شود. به همین دلیل احتمالا شاهد ادامه تامین مالی دولت از سوی بورس خواهیم بود که امری اجتناب ناپذیر است اما امیدواریم که کارشناسان و مسئولین مصلحت بازار سهام را نیز در این اتفاق در نظر گیرند.  


حقیقی ادامه داد: دولت اعلام کرده که از پایان شهریور ماه اوراق بدهی منتشر نکرده است امادیروز طی خبری اعلام شد دولت قصد دارد در روز سه شنبه ۱۰ همت دیگر اوراق منتشر کند. طبیعتا انتشار اوراق منجر به خشک شدن چشمه نقدینگی بورس می شود که هرچند دولت جدید نسبت به دولت پیشین بهتر عمل کرده اما این اتفاق به نفع بازار سهام نیست. ارزش معاملات خرد امروز مقداری بهتر از روز های گذشته و حوالی ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود اما همچنان شاهد ارزش معاملات کمی هستیم که نسبت به ۳ ماهه گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است. افزایش ارزش معاملات در این مقطع میتواند نشانه مثبتی برای روند میان مدت بازار سهام باشد.

کد خبر 9214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =