۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
تنفس مصنوعی چاره بازار نیست!

کارشناس بازار سرمایه، در تشریح علل افت‌واخیزهای اخیر بورس گفت: این روزها ایران‌خودرو لیدر بازار سرمایه شده و به عبارتی چشم بازار به ایران‌خودرو است.  

مصطفی بختیاری در گفت‌وگو با بیداربورس با بیان مطلب بالا افزود: باتوجه به اینکه بازار به ایران‌خودرو به چشم لیدر نگاه می‌کند و به نوعی نماد حمایت از بازار شده است، افت و یا صعود این سهم در بازار تاثیر گذار خواهد بود.

رشد بازار دستوری است؟
او در رابطه با صعود یکباره بازار بعد از جلسه وزیر اقتصاد با حقوقی‌ها عنوان کرد: در خصوص مثبت شدن بازارسرمایه نمی‌توان خیلی ساده قضاوت کرد و تنها این جلسه را عامل مثبت شدن بازار دانست اما در کنار ریزش شدید قیمتها برگزاری جلسه یاد شده و بنا بر شنیده ها کاهش عرضه سهام توسط حقوقی ها قطعا در مثبت شدن شاخص ها موثر بوده است.

به عقیده وی، عواملی مانند ۸ آذر و شروع مذاکرات هسته ای، تعطیلات ژانویه، جلسه آینده شورای حکام و تعطیلات سال نو چینی و تاثیر آن بر قیمت های جهانی از جمله مواردی هستند که سبب افزایش نااطمینانی در بازار سرمایه شده است.  
بختیاری ادامه داد: افزایش ابهام و به تبع آن افزایش نااطمینانی اجازه قطعیت تصمیم گیری به سرمایه گذاران نخواهد داد و هم چنان انتظار برای روشن تر شدن افق بازارها و روند احتمالی آن¬ها سبب کاهش چرخش نقدینگی در بازارها  خواهد بود.  

دلار به ۳۰ هزار تومان می‌رسد؟
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش‌بینی قیمت دلار گفت: با فرض ثبات شرایط کنونی این طور به نظر می رسد که نرخ دلار ماهانه تقریبا متناسب با نرخ رشد نقدینگی و تورم افزایش یابد و با رشد ماهانه در حدود ۲ درصد در پایان سال به محدوده ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان برسد.  

سرنوشت بورس در دستان دلار
وی افرود: اگر دلار افزایش قیمت معنا داری نداشته باشد به تبع آن بازار سرمایه نیز رشد خاصی نخواهد داشت و فضای بازار طوری می‌شود که هر چندوقت یکبار باید جلسه‌ای برگزار و شاخص را مثبت کنند.  
او همچنین در خصوص آینده بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد بازار را فلزات اساسی، پتروشیمی و  سنگ‌آهنی‌ها تشکیل می‌دهند که با نرخ های فروش کنونی و با فرض ثبات قیمت های جهانی پی ای متوسط ان ها در حدود ۶ مرتبه قرار دارد اگر چه بازده نقدی این صنایع و به ویژه شرکتهای فعال در هر صنعت تفاوت معناداری با هم دارند. در صورت رشد نرخ دلار به محدوده ۳۰ هزار تومان سود سال آنیده این شرکتها (با فرض ثبات قیمتهای جهانی) سبب کاهش متوسط قیمت به درامد  این صنایع به حدود ۴.۵ تا ۵ مرتبه خواهد شد و رشد احتمالی قیمت این شرکتها سبب افزایش شاخص و رشد بازار خواهد شد.  

اوراق دولتی رقیب بازار سرمایه
بختیاری در پاسخ به این سوال که آیا لغو انتشار اوراق دولتی در هفته جاری نوعی حمایت از بازار سرمایه بوده است، گفت: اگر این عمل در جهت حمایت از بازار بوده خبر بدی برای بازار محسوب می‌شود زیرا این پیغام را دارد که اگر بازار صعود کند قرار است فروش این اوراق از سر گرفته شود.  
او ادامه داد: باتوجه به اینکه بازاربدهی ریسک کمی دارد و درمورد نرخ بهره آن تبلیغات صورت می‌گیرد، و طبیعتا افزایش نرخ در این بازار در کنار افزایش نااطمینانی در سایر بازارها سبب افزایش جریان پول به سمت این بازار خواهد شد.  
علاوه بر این افزایش نرخ بهره بدون ریسک با تاثیر گذاری بر نرخ تنزیل عایدات آتی شرکتها قطع بر یقین ارزش شرکتها را تحت تاثیر قرار می دهد و بدین ترتیب واکنش سرمایه گذاران در بازار به این نوسان نرخ بهره سبب تغییرات قیمتی می شود که در ماه های گذشته شاهد آن بودیم.  

دلار، سوخت قطار بازارسرمایه
به گفته این کارشناس بازارسرمایه، تمامی صنایع بورسی پتانسیل رشد دارند و پدیده همبستگی در بین صنایع سبب رشد دسته جمعی آنها در صورت افزایش نرخ دلار خواهد شد، اگر چه برخی ممکن است بیشتر و برخی کمتر تحت تاثیر قرار گیرند.  
بختیاری صنایع بورسی را مانند قطاری دانست که سوخت لوکوموتیو آن از دلار است و هنگامی که دلار رشد کند همه صنایع را نیز بدنبال خود خواد کشید.

کد خبر 9317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =