پیشنهاد "اخابر" برای هزینه ۱۶ هزار تومانی نگهداری خطوط به ازای مکالمه رایگان

مدیرعامل شرکت مخابرات با پیشنهاد درج هزینه ۱۶ هزار تومانی در قبوض تلفن ثابت برای نگهداری خطوط در قبال مکالمه رایگان درون شهری گفت: تغییر تعرفه‌ها، سرمایه گذاری در این بخش را ۳ برابر می کند.

به گزارش بیدار بورس، مجید سلطانی از ارائه پیشنهاد مبلغ ۱۶ هزار تومانی برای حق نگهداری خطوط تلفن ثابت به ازای هر قبض تلفن در ماه به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد و گفت: در این بسته تعرفه‌ای، مخابرات پیشنهاد داده با دریافت هزینه نگهداری هر خط تلفن ثابت، نرخ مکالمه درون شهری برای مشترکان رایگان شود و مشترک به ازای مکالمه با سایر مناطق و خطوط به ازای هر دقیقه هزینه پرداخت کند.

وی افزود: طبق فرمول مدنظر شورای رقابت، هزینه تمام شده نگهداری برای هر خط برمبنای هزینه‌های سال ۹۹ مبلغ ۲۱ هزار تومان تعیین شد اما مخابرات با درنظر گرفتن خطوط روستایی، میانگین ۱۶ هزار تومان را به ازای نگهداری ماهانه هر خط پیشنهاد داده که در صورت موافقت رگولاتوری با این رقم در هزینه‌ ها سر به سر خواهیم شد.

وزیر ارتباطات بر مشکلات مخابرات واقف است

این مقام مسئول با بیان اینکه شورای رقابت حدود ۵ ماه است به این تغییر نرخ‌های مخابراتی رأی مثبت داده، ادامه داد: در صورت عدم موافقت وزارت ارتباطات، مخابرات تابع مقررات است. وزیر جدید ارتباطات و دولت سیزدهم بر مشکلات موجود در منابع مالی این شرکت واقف هستند. به نحوی که به دستور وزیر ارتباطات گروه مشترک از توسعه و طراحی ایجاد شده تا بتوان نسبت به ارائه راهکار برای تأمین منابع مالی اقدام کرد.

زیان ۸ هزار میلیاردی مخابرات از هم کدسازی

سلطانی درخصوص اظهارنظر رئیس سابق رگولاتوری مبنی بر افزایش نرخ خدمات مخابراتی در سال ۹۵ توضیح داد: سال ۹۴ به دلیل اجرای طرح هم کدسازی و کاهش میزان دریافتی مخابرات از خطوط تلفن ثابت، رگولاتوری با تغییر الگوی تعرفه برای کاهش زیان ناشی از هم کدسازی موافقت کرد اما این تعرفه توسط دیوان عدالت رد شد. پس از آن نیز رگولاتوری با افزایش نرخ در دیتای تجاری موافقت کرد که این مبلغ زیان را پوشش نداد.

وی اضافه کرد: مخابرات ۸ هزار میلیارد تومان از محل هم کدسازی زیان دید و با مصوبه رگولاتوری تنها ۹۰۰ میلیارد تومان آن پوشش داده شد. اما بطور کل نرخ ۴۵ ریال به ازای هر دقیقه مکالمه طی ۱۲ سال گذشته تغییر نکرده و هم اکنون درآمد مخابرات به ازای هر مشترک تلفن ثابت ۲۰ سنت است در حالی که در سال ۸۶ درآمد مخابرات به ازای هر مشترک (آرپو) ۶ دلار بود. آرپوی مشترکان دیتا در اروپا ۳۰ یورو اما درآمد به ازای هر مشترک دیتا یک یورو است. این میزان درآمد، توجیهی برای سرمایه گذاری ندارد.

مدیرعامل مخابرات با بیان اینکه از زمان خصوصی سازی تاکنون در بخش سیار و ثابت ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده، گفت: در ۲ سال گذشته هزینه تجهیزات شبکه ۶ برابر افزایش یافته و درآمد نیروها نیز توسط دولت ۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. با این حال مخابرات حتی بیشتر از تورم برای زیرساخت‌ها و توسعه دسترسی سرمایه گذاری کرده اما هزینه‌ها ارزی و درآمد ریالی است. برای جلوگیری از توقف سرمایه گذاری، ۸۰۰ میلیارد تومان از املاک مخابرات بابت بخشی از بدهی به شرکت‌ها تهاتر شده است. واگذاری بخشی از دارایی‌ها و ایجاد نقدینگی در دستور کار سال جاری است تا ۱.۲ هزار میلیارد تومان تا پایان سال برای توسعه سرمایه گذاری شود.

صنعت ICT به ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد

سلطانی با بیان اینکه این صنعت به سالانه ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد، گفت: در صورت موافقت وزارت ارتباطات با تغییر تعرفه خدمات مخابراتی، میزان سرمایه گذاری در بخش ثابت ۳ برابر خواهد شد و اگر این سرمایه گذاری صورت گیرد، جهش چشم گیری در توسعه این صنعت بوجود خواهد آمد.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای مخابرات در بخش فیبرنوری تصریح کرد: شبکه فیبر نوری مخابرات در بخش زیرساخت و دسترسی بالغ بر ۱۷۵ هزار کیلومتر است و تمامی ارتباطات بین مراکز استانی با فیبرنوری جابجا می‌شود. مخابرات در حوزه دسترسی نیز تاکنون موفق به فعال‌سازی ۱۸۰ هزار مشترک فیبرنوری شده است. اکنون سهم مخابرات از بازار ارتباطات ثابت پهن باند ۵۰ درصد است و بر مبنای قرارداد بیت استریم با ۸ شرکت FCP برای ارائه امکانات و زیرساخت‌ها همکاری می‌کند و پایبند به مقررات است. با هماهنگی نیروی انتظامی و دادستانی استان‌ها، میزان خسارت ناشی از سرقت کابل‌های مخابراتی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

کد خبر 9663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =