دلار، پربازده‌ترین بازار میشود؟

شاخص کل ۹ آبان ماه در محدوده یک‌میلیون و۳۴۰هزار واحد حمایت شد و روزهای اخیر یک حرکت صعودی و پس‌ازآن ثبات نسبی را در پیش‌گرفت که درنهایت به مرز یک‌میلیون۴۱۰هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن، در آن تاریخ۳۶۰ واکنون۳۸۷هزار واحد است. بنابراین شیب حرکت و زمان حرکت، هر دو شاخص این بار رفتار مشابهی به نمایش گذاشتند.

حرکت خلاف انتظارها

به گزارش بیداربورس بازار در هفته اخیر، بسیار متفاوت از انتظارها ظاهر شد. بازاری که می‌رفت تا یک هفته سراسر مثبت را برای سهامداران ارمغان آورد، ناگهان با عقب‌گرد دولت از تصمیم‌های گرفته‌شده، خصوصاً در زمینه صنعت خودرو مواجه شد و بازاری که ۳۰ درصد نمادهای آن صف خرید و ۷۰ درصد نمادهای آن مثبت بودند، ناگهان در روز شنبه با یک موج هیجان فروش مواجه شد.

کاهش ارزش معاملات پس از التهاب بازار

ارزش معاملات در هفته اخیر به۲۲.۵ همت کاهش یافت که ناشی از فضای ملتهب ایجادشده پس از تصمیم دولت بود. ارزش معاملات دو هفته قبل به۳۰ همت رسیده بود و انتظارها برای ایجاد یک رالی صعودی مهیا شده بود.

منفی شدن ۸۰٪ نمادها

۷۰٪نمادهای بازار در روز شنبه منفی بودند و در میانه هفته نیز با عدم تصویب فوریت‌های حذف دلار_ترجیحی در مجلس، روز دوشنبه تعداد نمادهای منفی به ۸۰٪بازار سرایت کرد اما چهارشنبه فضای بهتری تجربه شد و نهایتاً۱۸٪بازار صف خرید و ۵۳٪نمادها مثبت و۴۷٪منفی بودند.

تفاوت قیمت نان تهران باسایرشهرها در سال ۱۴۰۱

"در خصوص ارز ترجیحی، بازار اعتقاد دارد که به‌زودی حذف می‌شود، هرچندکه دولت به ‌فوریت‌های آن رأی نداد. دولت در سال جاری، ۱۹میلیارد دلار۴۲۰۰ تومانی تخصیص داد و۸میلیارد دلار دیگر نیز باید تخصیص دهد. این مبلغ تنها برای ۵قلم کالا بوده و در آن برنج لحاظ نشده است. در طرف مقابل، کل درآمد ارزی دولت، ناشی از فروش نفت خام، به ۲۰میلیارد دلار نمی‌رسد. مشکل اینجاست که قیمت اقلام غذایی در سطح جهانی چندین برابر شده و نرخ رشد آن‌ها از نفت بسیار بیشتر است. دولت تصمیم گرفته تا برای سال ۱۴۰۱جمعاً ۲میلیارد دلار ۴۲۰۰تومانی برای گندم و دارو در نظر بگیرد. دارو برای بیماران خاص و سرطانی، به همراه گندم برای مناطق محروم. به عبارتی قیمت نان در سال ۱۴۰۱در تهران با سایر شهرها متفاوت خواهد بود. "

کارسخت دولت در بازار جهانی

در سطح جهانی اما دولت کار بسیار سختی در پیش دارد. ازیک‌طرف دولت‌ها به سبب کمبود کود، صادرات اوره را متوقف کرده‌اند. حالا هند با مشکل در تأمین کود مواجه شده و در تندرهای اخیر خود، قیمت خرید از ایران را به بالاتر از قیمت‌های جهانی رساند. تولیدکنندگان ایرانی اما برای تأمین ذرت و اقلامی نظیر آن، تمایل به صادرات به برزیل دارند. دولت برای تأمین خوراک دام، اوره پتروشیمی‌ها را با خوراک دام در کشورهایی نظیر برزیل، تهاتر می‌کند.

افزایش حاشیه سود کشورهای صنعتی

هرچند که درآمد ارزی در این بخش افزایش بااهمیتی داشته اما کشورهای بزرگ تولیدکننده گندم، با کاهش در مقدار تولید، حالا از صادرات این کالا دست کشیده‌اند. همین مسئله فضای پیچیده‌ای برای اقتصادی مانند ایران ایجاد کرده است. هرچند قیمت نفت، محصولات فلزی، معدنی و #پتروشیمی به‌شدت افزایش‌یافته اما هزینه حمل و همچنین قیمت اقلام خوراکی، رشد بیشتری داشته لذا انتهای زنجیره تولید که در دستان کشورهای صنعتی است، افزایش حاشیه سود بیشتری را تجربه کرده است.

دلار سقف۲۸.۳۰۰ تومانی را شکست

در بورس کالا، رقابت در قیمت پایه افزایش‌یافته و این ناشی از فاصله قیمت دلارنیما و آزاد است. در مجلس صدایی برای کنار گذاشتن نرخ حواله نیما شنیده می‌شود که می‌تواند درنهایت تأثیرگذار باشد. به نظر می‌رسد موج تورم در کالاها صعودی شده، دلار سقف۲۸.۳۰۰ تومانی را شکسته و در همان حوالی معامله می‌شود و نهایتاً بازار سهام در رکود به سر می‌برد.

قطع گاز در سیمان و فولادی‌ها

هنوز زمستان نشده، مشکل قطعی گاز برای صنعت فولاد و سیمان آغاز شد و باید توجه کنیم که اگر تولید ۲ ماه در سال کاهش یابد، چون شرکت‌ها ابتدا باید تقاضای داخلی را تأمین کنند، لذا بخش صادراتی در سیمان حذف و در فولاد تقریباً به نصف کاهش می‌یابد لذا قطع گاز به معنای کاهش بااهمیت در درآمد ارزی از محل صادرات غیرنفتی است و اگر تراز گاز و برق، در چند ماه سال منفی باشد، هیچ بعید نیست که پربازده‌ترین بازار طی سال‌های آتی، دلار باشد.

کد خبر 9739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =