گل به خودی مجلس به نفع بورس تمام شد

شاخص کل ۲۲ آذر ماه در یک میلیون ۵۲۷ هزار واحد بود، ۲۹ دی ماه به یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رسید و سپس تا یک میلیون و ۲۴۷ هزار واحد بالا آمد و اما مجددا نزولی شده و بافرض صف فروش بودن بازار شنبه سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد را از دست می‌دهد.

به گزارش بیدار بورس،  شاخص کل ۲۲ آذر ماه در یک میلیون ۵۲۷ هزار واحد بود، ۲۹ دی ماه به یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رسید و سپس تا یک میلیون و ۲۴۷ هزار واحد بالا آمد و اما مجددا نزولی شده و بافرض صف فروش بودن بازار شنبه سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد را از دست می‌دهد.

شیب نزول ارزش دارایی بالاتر از شاخص کل

از اینجا به بعد شیب نزول ارزش دارایی پرتفوها بیشتر از سرعت افت شاخص کل است به عبارتی هر ۵ درصد که پرتفوها کاهش ارزش داشته باشند، شاخص کل ۳ درصد کاهش می‌یابد.
 شاخص هم وزن اما در فاصله بین ۲۲ آذر تا ۲۲ دی حدود ۳ درصد رشد کرده بود و به ۴۷۰ هزار واحد رسیده بود حالا اما نزولی شده و در ۴۲۳ هزار واحد به سر می‌برد اما سطح ۴۰۰ هزار واحد می‌تواند نقطه تعادل شاخص هم‌وزن باشد هرچند که شاخص کل سقوط بیشتری را تجربه کند. ازاین‌جهت که شیب کاهش شاخص هم وزن بسیار کندتر از شاخص کل خواهد بود و شیب کاهش شاخص کل بسیار کندتر از سهام شاخص ساز.

ارز تک نرخی شده است

در بازار ارز، به نظر می‌رسد که بازارساز تا زمان اطمینان از شرایط سیاسی تمایل ندارد که در جهت مسائل سیاسی نسبت به ایجاد فشار فروش اقدام کند. هم‌اکنون تقاضا در بازار ارز قوی نیست و با تزریق ارز به همراه چند شایعه می‌توان به راحتی نرخ ارز را کاهش داد اما به نظر می‌رسد بازارساز از آینده سیاسی اطمینان بالایی ندارد. نرخ ارز به صورت اسکناس و حواله سنا هم‌اکنون در محدوده ۲۳-۲۴ هزار تومان نوسان می‌کند و به نوعی باید گفت ارز تک نرخی شده است.

استقبال سرد از کزغال

عرضه اولیه کزغال با ۳.۷ میلیون کد، استقبال سردی را نسبت به ماه‌های قبلی به نمایش گذاشت، در حدی که به خریداران در هر تعداد و قیمتی که سفارش خرید گذاشته شده بود تخصیص صورت گرفت. در دوران رونق حدود ۵.۵ میلیون کد معاملاتی در عرضه اولیه مشارکت داشتند حالا سوال اصلی اینجاست که چگونه دولت ۳ برابر سال ۱۳۹۹ عرضه دارایی در بورس برای بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده بود؟ به عبارتی بودجه دولت با هزینه‌های واقعی و درآمدهای موهوم همراه است.

بودجه ۱۴۰۰ تا پایان سال تبدیل به قانون نمیشود

مجلس هم که بودجه دولت را آنقدری تغییر داد که دیگر اثری از اعداد دولت دیده نمی‌شد.  مجلس در یک اقدام قیمت انرژی را برای صنایع ۳ برابر افزایش داده بود اما نهایتا خود مجلس‌نشینان به اصلاحات خودشان رای ندادند! و کلیات بودجه تصویب نشد. حالا دولت می‌گوید نه اصلاحیه می‌دهد و نه چند دوازدهم. در خوش‌بینانه‌ترین حالت اوایل اسفند بودجه اصلاح شده به مجلس می‌رسد که اگر مجلس بدون دخل و تصرف، فقط کلیات آن را تصویب کند به میانه اسفند می‌رسیم لذا بودجه با این سرعتی که پیش می‌رود در سال ۹۹ بعید است که تصویب و قانون شود
نکته جالب اینجاست که بازار سهام از عدم‌تصویب کلیات بودجه استقبال نکرد و بازار به سمت صف فروش رفت. اگر فرض کنیم که فعالان بازار سرمایه درک درستی از وقایع دارند باید اینطور برداشت کنیم که هرچند قانون بودجه اصلاح شده توسط کمیسیون تلفیق به ضرر بازار بود و انرژی را چند برابر افزایش میداد اما بازار سهام از اختلاف بین دولت و مجلس نگران شد و واکنش منفی نشان داد. البته فعالان بازار سرمایه اساسا برای بررسی‌های این‌چنینی وقت نمی‌گذارند لذا بعید است که ارتباط خاصی بین واکنش بازار و بودجه وجود داشته باشد به هر حال عدم تصویب کلیات بودجه، گل به خودی مجلس بود و به نفع بورس تمام شد.

افزایش ۳ برابری انرژی به صنایع لطمه می‌زند

پس ازآن رئیس جمهور هم واکنش نشان داد که افزایش ۳ برابری انرژی به صنایع لطمه می‌زند که این خبر خوبی محسوب می‌شود که باید بدانیم هزینه انرژی سال ۱۴۰۰ با آن شیب انتظاری رشد نمی‌کند.

خروج حقیقی‌ها از بازار

در هفته ای که گذشت ارزش معاملات ۵ روز معاملاتی ۶۶.۵ همت و میانگین روزانه آن ۱۳.۳ همت بود. حقوقی‌ها ۲.۴ همت به طور خالص، سهام از حقیقی‌ها خریدند و تنها یک روز، آن هم روز شنبه تراز حقیقی‌ها مثبت بود. میزان خروج پول حقیقی‌ها اساسا هیچ شباهتی به ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت ندارد و این نشان می‌دهد که حقیقی‌ها در حال خروج از بازار سرمایه هستند اما نسبت پول به نقدینگی حدود ۱۹ درصد است که در ابتدای مهر ۲۱ درصد بود. نرخ سود بین بانکی روند نزولی دارد اما نرخ اخزا نزولی نیست بنابراین هنوز بین بانکی نتوانسته روی سود سپرده اثرگذار باشد اما بین بانکی کاهش یابد و حجم آن در نرخ های پایین تقویت شود، ابتدا نرخ اخزا سقوط می‌کند ازین زاویه باید نرخ معادل بانکی اخزا که سررسید یک سال دارد را دنبال کرد.

کد خبر 983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =