بازار در انتظار سیگنال های برجامی

مهمترین موضوع پیش روی هفته آتی، نتیجه اجلاس در وین با حضور نمایندگان دولت جدید ایران و کشورهای مذاکره کننده به جز آمریکا است. از این رو انتظار می­رود همچنان ارزش معاملات بازار سرمایه در محدوده کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان باقی بماند زیرا سرمایه­ گذاران ترجیح می­دهند دست به عصا حرکت کنند. 

محمد ابراهیم سماوی مدیر تحلیل گروه صنعتی  و معدنی امیر  با بیان اینکه در طول هفته گذشته شاهد تحرکاتی در بازار ارز و طلا بودیم اما بازار سرمایه همچنان در حالت بلاتکلیفی و فرسایشی خود به سر می­برد، به بیداربورس گفت: شرایطی که حقیقتا سرمایه­ گذاران خرد را به ستوه درآورده است. در ابتدای هفته، رافائل‌ گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به صورت سر زده و هماهنگ نشده جهت صحبت درباره مسائل فنی و سرویس برخی از تجهیزات نظارتی آژانس وارد تهران شد. 
وی افزود: از این رو زمزمه­ های احیای مجدد برجام قوت گرفت و با توجه به اثر معکوس توافقات بر انتظارات تورمی، بازار سرمایه ریزشی شد. البته پرواضح است که در شرایط فرسایشی اخیر که عمدتا به دلیل وجود ابهامات بازار سرمایه همچون بلاتکلیفی نرخ ارز، افزایش نرخ بهره بین بانکی، متوسل شدن دولت به ابزارهای بدهی که سروصدای زیادی در رسانه­ ها به پا کرد و همچنین سوالات بی­ پاسخ در مورد راهکاری پوشش کسری بودجه ۱۴۰۱ مدنظر تیم اقتصادی آقای رئیسی به وجود آمده که به تبع آن بیش­واکنشی نسبت به اخبار منفی وجود دارد. 
این کارشناس ارشد بازار گفت: هرچند در اواسط هفته، اخبار تایید افزایش سرمایه شستا، وضعیت بازار را موقتا متعادل و شاخص را کمی سبزرنگ کرد اما همچنان بازار کم جان بود. در روز چهارشنبه، آقای گروسی پس از بازگشت اشاره کرد که به رغم تمام تلاش‌های او، مذاکرات و رایزنی‌های مبسوط برای رسیدگی به مسائل پادمان‌های باقی‌مانده ایران نتیجه بخش نبود. 
وی با بیان اینکه رسانه­ های دیگر سعی کردند این صحبت­ها را مثبت جلوه دهند، گفت:  اما رشد طلا و صف­های در انتظار برای خرید دلار مبین برداشت فعالان مبنی بر عدم توافق است.
سماوی گفت:  مهمترین موضوع پیش روی هفته آتی، نتیجه اجلاس در وین با حضور نمایندگان دولت جدید ایران و کشورهای مذاکره کننده به جز آمریکا است. از این رو انتظار می­رود همچنان ارزش معاملات بازار سرمایه در محدوده کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان باقی بماند زیرا سرمایه­ گذاران ترجیح می­دهند دست به عصا حرکت کنند. 
وی تصریح کرد: :قیمت دلار هم از منظر قیمتی چه از دید چارتیست­ها و چه از نظر اهمیت عدد روانی ۳۰ هزار تومان در محدوده­ های مهمی در حال حرکت است و اگر از این قیمت عبور کند می­تواند محرک خوبی برای تقاضای صنایع کامودیتی محوری همچون فلزات اساسی، استخراج کانه­ های فلزی، پتروشیمی بالاخص اوره­ ای­ ها که وضعیت نرخی مناسبی در جهان دارند، باشد. 
سماوی در پایان گفت: در هر صورت در هفته جاری سیگنال­ های منفی احیای برجام می­تواند مجدد به افزایش ارزش معاملات و تقاضای کلی بازار در راستای افزایش انتظارات تورمی در بازار سرمایه باشد که نتایج مذاکرات در روز ۸ آذر ماه، تعیین کننده خواهد بود.

کد خبر 10019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =