ایران با به خطر انداختن برجام درخواست های جدید دارد

سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه ایی جدید اعلام کردند ایران بقای برجام را به خطر انداخته و با عقب نشینی از توافقات قبلی، درخواست های جدید مطرح کرده است.

به گزارش بیدار بورس، آخرین تحولات مذاکرات برای احیای برجام حکایت از آن دارد که سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان، شب گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: ایران از دو سال قبل با برداشتن گام‌های بی‌سابقه، اخیراً سرعت نقض حساس‌ترین بندهای برجام را افزایش داده و مانع نظارت آژانس شده و جامعه بین‌الملل را با اطلاعات کمتر مواجه کرده است.

این اقدامات تنش‌زا، صلح و امنیت بین‌المللی و نظام منع اشاعه را تضعیف و بقای برجام را به خطر انداخته است. با این حال فرانسه، آلمان و بریتانیان همچنان به اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ متعهد بوده بطور خستگی‌ناپذیر و با حسن‌نیت در حال همکاری با شرکا در وین برای حصول توافق و نجات برجام هستند اما ایران از توافقاتی که پس از هفته ها مذاکره به دست آمده بود، عقب نشینی و درخواست های جدیدی مطرح کرده است.

مواضع ایران و آمریکا و گروسی

براساس این گزارش، علی باقری معاون وزیر خارجه هم که در وین حضور دارد، اعلام کرد: اگر طرف‌ مقابل اراده جدی و آمادگی عملی برای اجرای همه تعهدات برجام را داشته باشد، ظرف مدت کوتاهی، توافق مورد قبول دو طرف حاصل خواهد شد. در این میان چند پیش نویس رد و بدل شده اما باید هر تحریم مغایر با برجام فورا لغو شود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز اعلام کرد: پیشرفت هایی در گفت‌وگوهای رییس سازمان اتمی و مدیرکل آژانس، حاصل شده و می‌تواند انتظار داشت بزودی تفاهمی بین طرفین حاصل شود.

مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم گفت: ایران مصمم است تمام تلاش برای احیای برجام را بکار بندد و پیشنهادات ارایه شده هم کاملاً منطبق با مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. طبق برجام، آمریکا علاوه بر تعهد به لغو تحریم ها به صراحت متعهد است با حسن نیت برای تداوم برجام تلاش و از اخلال در تحقق منافع کامل ایران از لغو تحریم ها خودداری کند.

بدون برآورده شدن کامل شرایط، برجام برای مردم ایران بی‌فایده است. بنابراین، ایران خواستار اجرای کامل، بموقع، بدون قید و شرط و قابل راستی‌آزمائی برجام است. نه بیشتر و نه کمتر.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کرد: واشینگتن فعالانه در پی یافتن گزینه‌های جایگزین در صورت شکست مذاکرات وین است.

رافائل گروسی رئیس آژانس نیز گفت : اگر ایران خواهان احترام جامعه جهانی است، هیچ راهی برای دور زدن بازرسان ندارد.

از سوی دیگر برخی اعضای شورای امنیت سازمان ملل مانند نروژ، دانمارک و نماینده اتحادیه اروپا با اعلام حمایت از قطعنامه ۲۲۳۱، خواهان بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی به الزامات شدند اما نمایندگان آمریکا و سه کشور اروپا به فضاسازی علیه ایران پرداختند.

کد خبر 10792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =