حذف دلار۴۲۰۰ تومانی از دو صنعت و عدم گرانی نان و دارو

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی در سال آینده از اختصاص یارانه نقدی ۹۳ تا ۱۲۰ هزار تومانی برای ۷ دهک خبر داد.

به گزارش بیدار بورس، جعفر قادری درباره حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، گفت:‌ طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱، قیمت نان و دارو افزایش نمی یابد. به طوری که وارد کننده گندم و مواد اولیه تولید دارو، محصول را با ارز نیمایی وارد ولی عرضه کننده نهایی مابه‌التفاوت ارز نیمایی و ۴۲۰۰ تومانی را از دولت دریافت می کند تا مردم به عنوان مصرف کننده نهایی، نان و دارو را با همان قیمت سابق دریافت کنند.

وی افزود: البته ارز ترجیحی نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی حذف و در ازای آن اعتبارات ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای ۷ دهک درآمدی در نظر گرفته می شود تا افزایش احتمالی قیمت را جبران کند. بر این اساس یارانه چهار دهک اول، ماهانه حدود ۱۲۰ و سه دهک بعدی ۹۳ هزار تومان خواهد شد. به طوری که خانوار چهار نفره در دهک اول تا چهارم، ماهانه ۴۸۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بدون شک این تصمیم دولت از بروز تورمی بزرگ ناشی از تداوم سیاست پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به چند قلم کالا، جلوگیری خواهد کرد. درباره آثار و پیامدهای حذف ارز ترجیحی، بحث‌هایی مطرح شده اما رای گیری در این رابطه صورت نگرفته اما مجلس اجرای این سیاست را الزامی می‌ داند.

قادری گفت: طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱،   وزارت کار مکلف شده با در اختیار داشتن سامانه‌های اطلاعاتی، سه‌دهک بالای درآمدی را شناسایی و از دریافت یارانه حذف کند. بر اساس برخی ارزیابی‌ها، گردش مالی ۲۲ میلیون نفر بالای یک میلیارد تومان است و دلیلی ندارد یارانه دریافت کنند.

وی افزود: نظر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این است، کارت یا حساب الکترونیکی برای مشمولان دریافت یارانه نقدی در نظر گرفته تا یارانه‌بگیران امکان انتخاب و خرید چند قلم کالا را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای منتخب داشته باشند.

منبع: تسنیم
کد خبر 10914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =