مالیات خودروهای لوکس جدی شد

مالیات خودروهای به ارزش بیش از یک میلیارد تومان با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی، جدی تر و زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد.

به گزارش بیدار بورس، محسن رضایی آیین نامه اجرایی مربوط به سازوکار شمول مالیاتی برای مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان را با هدف جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه در بازار خودرو ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش ، نرخ مالیات سالانه برای خودروهای سواری و وانت دوکابین با ارزش روز از مبلغ یک تا ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد، ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل ۲ درصد، ۳ تا ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان معادل ۳ درصد و نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان معادل ۴ درصد تعیین شد.

در صورت تعدد مالکین یک خودرو هر یک از آنها به نسبت سهم از ارزش آن خودرو با اضافه کردن ارزش سایر خودروهای تحت تملک، مشمول این آیین نامه خواهند بود.

اشخاص مشمول این آیین نامه مکلف بوده ، مالیات سالانه مجموع ارزش خودروها را مطابق نرخ‌های مندرج در این آیین نامه، حداکثر تا پایان بهمن سال جاری پرداخت کنند. در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی می تواند از طریق عملیات اجرایی مندرج در قانون مالیات های مستقیم، مالیات متعلق را وصول کند.

دفاتر اسناد رسمی و نیروی انتظامی (مراکز تعویض پلاک خودرو) مطابق قانون مجاز به ثبت هرگونه نقل و انتقال از قبیل بیع قطعی، صلح و هبه و همچنین تعویض پلاک خودرو مالکین مشمول این آیین نامه بدون احراز و اخذ گواهی پرداخت مالیات‌های نقل و انتقال قطعی و اجاره و مالیات موضوع این آیین نامه نیستد و متخلفین در پرداخت مالیات متعلقه، مسئولیت تضامنی دارند.

همچنین به موجب این آیین نامه، سازمان امور مالیاتی موظف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ دریافت اطلاعات مندرج در آیین نامه با طراحی یک سامانه، امکان مراجعه، مشاهده مجموع ارزش خودروهای مشمول، مالیات متعلقه، پرداخت مالیات و دریافت گواهی موضوع این آیین‌نامه را برای اشخاص مشمول فراهم کرده و تمهیدات لازم را به‌منظور دسترسی دفاتر اسناد رسمی و مراکز تعویض پلاک به عمل آورد.

زمان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

همچنین طبق اعلام سازمان امور مالیاتی ، قانون مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی اجرا می شود.

مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات غیرمستقیمی بوده که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

در حالی که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ایران ۹ درصد محاسبه می شود و در لایحه جدید دولت نیز همین نرخ حفظ شده، متوسط نرخ استاندارد این نوع مالیات در کشورهای عضو اتحادیه اروپا حدود ۱۶ درصد برآورد شده است.

کد خبر 11064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =