کاهش ۶۶ درصدی خروج پول از بازار سرمایه

بورس در هفته گذشته نوسان زیادی داشت، اما در نهایت توانست خود را در میانه کانال ۱.۳ میلیون واحدی تثبیت کند.

به گزارش بیدار بورس، بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌های گذشته روند کاملا نزولی به خود گرفته بود. ورود شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی سبب شد، بسیاری از فعالان بازار سرمایه از ادامه کار در بورس ناامید شوند، اما اخبار مثبت بودجه‌ای و صحبت‌های معاون اقتصادی رئیس جمهور مبنی بر حمایت از بازار سرمایه نقطه بازگشتی برای بورس عنوان شد.

تثبیت شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی و سبزپوش شدن بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته گذشته، نشان از تغییر جهت حرکت بورس دارد. کاهش ۶۶ درصدی خروج پول از بورس، یکی دیگر از نشانه‌های مثبت برای بازار سرمایه است.

در صورتی که در هفته آینده بازار سرمایه گارد صعودی خود را حفظ کند، می‌توان امیدوار بود، مشکل نقدینگی بازار سرمایه نیز با ورود مجدد سهامداران حقیقی به بازار حل شود. در چند هفته گذشته بسیاری از کارشناسان بازار معتقد بودند که دولت به وعده‌های خود در زمینه بورس عمل نکرده و به عبارتی بازار سرمایه را رها کرده است. به نظر می‌رسد دولت نیز به دنبال اجرایی کردن برنامه‌های خود جهت حمایت از بورس است.

تثبیت شاخص کل بورس در کانال ۱.۳ میلیون واحدی

شاخص کل بورس پس از چند هفته نزول بالاخره در هفته گذشته صعودی شد و بازدهی مثبت ۵.۱ درصدی را ثبت کرد. روز شنبه شاخص کل بورس با رشد ۱۲ هزار ۲۹۸ واحدی امیدواری فراوانی را به سهامداران پس از ورود شاخص کل به یک کانال پایین تر ایجاد کرد.

اما در روز یک شنبه افت ۱۳ هزار و۸۶۰ واحدی شاخص، نشان داد، بازار سرمایه همچنان درگیر حمایت و مقاومت است. روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه شاخص کل بورس رشد داشت و در میانه کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی تثبیت شد.

شاخص کل بازار سرمایه در هفته گذشته نسبت به آخرین روز کاری هفته پیش از آن، ۶۵ هزار و ۷۸۷ واحد رشد داشت تا پس از ۴ هفته بازدهی شاخص کل مثبت شود.

رفتار مشابه شاخص کل هموزن و شاخص کل

شاخص کل هم وزن نیز مانند شاخص کل بورس، هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشت. اما در نهایت شاخص کل هم وزن نسبت به هفته پیش از آن رشد ۱۶ هزار و ۳۱۰ واحدی را تجربه کرد.

شاخص کل هموزن بازار سرمایه در هفته گذشته تنها روز یک شنبه کاهش یافت و در باقی روزهای هفته رشد را تجربه کرد. شاخص کل هم وزن در این هفته با به ثبت رساندن بازدهی ۵.۰۹ درصدی توانست چند هفته نزول را جبران کند.

افزایش ارزش کل معاملات و ارزش معاملات خرد

در هفته گذشته در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل ۱۲۵ هزار و ۳۴۳ میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته ۲۹ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲۱ هزار و ۲۶۷ میلیارد تومانی هفته پیشین، رشد ۳۷ درصدی داشته است.

معاملات خرد نیز در هفته گذشته با رشد نسبت به هفته پیش از آن، نشان داد سهامداران حقیقی و خرد به بازار دلگرم شده اند و در پی جبران ضرر و زیان خود از بورس هستند.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۲ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲ هزار و ۵۶۲ میلیاردی هفته پیشین، رشد ۱۳ درصدی داشته است.

کاهش صف‌های فروش و افزایش صف‌ خرید

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر ۱۲۷ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۱۳۰ میلیارد تومان کمتر بود و افت ۵۰ درصدی داشت. بالاترین رقم هفته ۲۰۶ میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز ‌چهارشنبه برمی‌گردد که ۶۴ میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف ‌های خرید در هفته آخر آذرماه، ۲۷۱ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته پیش از آن، ۲۳۴ میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۶۳۴ درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته ۷۶۷ میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز یکشنبه برمی ‌گردد که ۲۴ میلیارد تومان بود.

کاهش قابل توجه خروج پول حقیقی از بورس

روز چهارشنبه پس از ۱۹ روز روند خروج پول حقیقی متوقف شد. در این روز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی به ۱۷۴ میلیارد تومان رسید.

در مجموع کل هفته ۷۶۳ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۱۵۲ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت ۶۶ درصدی داشته است.

منبع: خبرگزاری فارس
کد خبر 11130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =