شهر وین دوشنبه میزبان دور هشتم مذاکرات

روز دوشنبه ششم دی ماه دور هشتم مذاکرات برای رفع تحریم‌ها در شهر وین برگزار می‌شود. تهران به صراحت اعلام کرده، هیأت ایرانی با جدیت در مذاکرات حضور می‌یابد، ولی هرگز زیر بار حرف زور نخواهد رفت.

به گزارش بیدار بورس، بر اساس اعلام اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه ششم دی ماه دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌ها در شهر وین برگزار شود. البته پیش از دیپلمات‌های اروپایی سه کشور عضو برجام از احتمال ادامه مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (ششم دی) خبر داده بودند.

بر همین اساس علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان و هیأت همراه صبح دوشنبه ششم دی ماه وارد وین خواهند شد.

وین پایتخت اتریش در دور هفتم مذاکرات نیز ۱۴ روز میزبان هیأت‌های مذاکره کننده بود. مذاکراتی که هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد. البته در این میان آنگونه که حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد کارشناسان ایرانی در وین باقی ماندند تا به مذاکرات ادامه دهند. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند.

«علی باقری»  معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از این نشست اعلام کرد که در دور هفتم مذاکرات به دو سند جدید مذاکراتی در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای دست یافتیم که اینها دیگر سند پیش نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود، بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.

وی افزود: در دو سند اصلی یعنی یکی در مورد پیش نویس رفع تحریم‌ها، طرف مقابل دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مبنای گفت‌وگو پذیرفت. بر این اساس، سند جدیدی مبنای گفت‌وگوها در حوزه تحریم‌ها قرار گرفت که این سند با سندی که در گفت‌وگوهای وین ۶ نهایی شده بود، متفاوت و مغایر است. در موضوع هسته‌ای طرف ایرانی دیدگاه‌های خود را در متنی که در وین ۶ نهایی شده بود درج کرد، اما طرف اروپایی مقاومت می‌کرد و نمی‌پذیرفت که دیدگاه‌های ایران نیز در آن سند درج شود و مبنای گفت‌وگو قرار بگیرد. در این مدتی که ما در وین بودیم به ویژه مذاکراتی که از روز پنجشنبه ۱۸ آذر ماه تا روز پنجشنبه (۲۵ آذر ماه) به طور جدی ادامه داشت، با یک اصرار بلاوجه طرف اروپایی مواجه بودیم برای حذف دیدگاه‌های طرف ایرانی، به عنوان مبنایی برای مذاکرات، که با مقاومت و استدلال‌ها و منطقی که طرف ایرانی ارائه کرد، طرف مقابل نهایتا پذیرفت که نگاه جمهوری اسلامی ایران در مواردی که مدنظرش بود در پیش‌نویس هسته‌ای در داخل سند درج شود و آن مبنایی برای گفت‌وگو شود.

وی در بخشی از اظهاراتش گفت: ما دیدگاه‌های جدیدی داشتیم و آنها نمی‌پذیرفتند. در این یک هفته تلاش بر این بود که به یک نظر واحد برسیم که در نهایت آنها پذیرفتند اصلاحات و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بر روی سند نهایی وین ۶ اعمال شود.

«انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام نیز در اظهاراتی بعد از این مذاکرات با بیان این‌که دور هفتم این گفت‌وگوها منطق و هدف خاص خود را در سه مرحله دنبال کرد، گفت اکنون یک مبنای مشترک برای ادامه کار ایجاد شده است.  

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره این‌که چرا الان تصمیم گرفته شد در گفت‌وگو وقفه ایجاد شود و دوباره از سر گرفته شود؟ اظهار داشت: در مدتی که گفت‌وگو می‌کردیم، صرفا گفت‌وگو برای این بود که مبنای مذاکرات مورد نظر و وفاق دو طرف قرار گیرد. با گفت‌وگوهایی که روز (پنجشنبه) به پایان رسید، طرفین به مبنای مورد وفاق برای ادامه گفت‌وگوها دست پیدا کردند و نتیجه این دستاورد این شد که تیم‌ها یک وقفه‌ای را در مذاکرات بدهند و بعدا برگردند بر روی متونی که مورد نظر همه طرف‌ها برای مذاکرات است بنشینند و گفت‌وگوهای جدی خود را پیگیری کنند.   

در همین زمینه نیز حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه دوم دی ماه در نشست خبری با «فؤاد حسین» همتای عراقی اظهار داشت: در یک مذاکرات سخت و پرچالش با سه کشور اروپایی و به موازات آن با ۱+۴ موفق شدیم، نظرات جمهوری اسلامی ایران را در پیش نویسی که از هفته آینده مورد بحث قرار می‌گیرد را به تایید شفاهی همه طرف‌ها برسانیم. طرف آمریکایی به صورت نانوشته، برخی از پیام‌ها را به داخل جلسه می‌فرستد و پاسخ‌های لازم را در این رابطه دریافت می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس
کد خبر 11188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =