دستورالعمل جدید برای عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت ضمن اشاره به تدابیر برای قطع احتمالی برق و گاز صنایع سیمانی و فولادی در زمستان گفت: با دستورالعمل جدید کلیه محصولات زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه می شود.

به گزارش بیدار بورس، سیف‌ اله امیری درباره تدابیر وزارت صنعت برای قطع احتمالی برق و گاز صنایع در زمستان گفت: در خصوص قطع گاز شرکت های سیمانی تا جایی که ممکن بوده، مخازن پر شده است. به علاوه جلساتی با وزارت نفت برگزار شده تا مشکلات تا حدی حل شود. برای شرکت‌ های فولادی هم جلسات متعددی با شرکت ملی گاز و وزارت نفت برگزار شده که برنامه‌ای برای کاهش مصرف گاز و برق در زمستان ارائه دادند اما به دلیل عدم امکان پذیرش با مسئولین ذیربط نامه‌ نگاری و این برنامه اولیه پذیرفته نشد لذا مذاکرات همچنان ادامه دارد.

وی افزود: وزیر صنعت شخصاً پیگیر مشکل محدودیت مصرف گاز در زمستان است. از طریق معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، جلساتی با شرکت ملی گاز و وزارت نفت برگزار شده و پیگیری می شود کمترین خسارت برای شرکت های فولادی بوجود بیاید. شرکت های ذوب القایی هم از روز نخست که فعالیت را آغاز کردند از قراضه برای تولید استفاده می‌کردند لیکن با توجه به شرایط قیمتی و وضعیت خاصی که برای قراضه بوجود آمد، مجبور شدند به استفاده از آهن اسفنجی روی آورند.

این مدیر ادامه داد: قرار بر این است کل آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شود تا این شرکت ها  بتوانند آهن اسفنجی را از بورس کالا خریداری کنند. با این حرکت، مشکل شرکت های تولیدی کمتر خواهد شد. زیرا با افزایش عرضه در بورس کالا قطعا قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و به تعادل می‌رسد. ضمن آنکه تولیدکنندگان می‌توانند به راحتی کالا را تهیه کنند.

امیری در خصوص شیوه‌نامه‌های تنظیم بازار تصریح کرد: با دستورالعملی که جدیداً ارائه شده، تقریباً تمام شیوه‌نامه‌های موجود کنار می‌رود. ماحصل این دستورالعمل آن است که کلیه کالاها و محصولات زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه شوند و هیچ کالایی خارج از بورس نباید فروخته شود و دولت و وزارتخانه نیز در قیمت گذاری هیچ مداخله‌ای نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: در الگوی جدید با دسته بندی به محصولات دارای مازاد و کسری، شرایط صادرات برای هر محصول مشخص می شود و دیگر نیازی به صدور مجوزهای صادرات و تیک های صادراتی وجود ندارد و شرکت ها می توانند محصولاتی که در بورس کالا عرضه کرده اند اما معامله نشده را بطور مستقیم صادر کنند.

کد خبر 11197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =