اثر دو عامل در کاهش نوسان بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزایای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر قیمت سهام شرکت ها، دو عامل را موجب کاهش نوسان معاملات اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، ابوالفضل شهرآبادی با اشاره به افت و خیزهای اخیر معاملات بورس به ایرنا اعلام کرد: نرخ سهام شرکت‌ها در ارزان‌ترین وضعیت ممکن قرار گرفته و نیازمند فشار و انگیزه برای رشد دوباره است. مسایلی مانند مذاکرات برجام و لایحه بودجه ۱۴۰۱ از جمله عواملی بودند که به عنوان ریسک‌های تهدیدکننده، اثرگذار بر معاملات محسوب می شدند.

هنوز سایه ابهام مذاکرات بر سر بازار سنگینی می‌کند. با توجه به توضیحات مسئولان در راستای مسائل بودجه سال آینده تا حدود زیادی اثر منفی آن از سر بازار برداشته شد و برای چند روز روند بازار را وارد مدار صعودی کرد.

حمایت جدی دولت از بازار سرمایه

اظهارات وزیر اقتصاد درخصوص تصویب ۱۰ مصوبه ستاد اقتصادی و نیز سخنان مثبت معاون اقتصادی رییس جمهور بر ایجاد روند صعودی بازار اثرگذار بود. چرا که این امر نشان‌دهنده حمایت جدی دولت از این بازار است و سبب تغییر نگاه سهامداران نسبت به روند فعلی خواهد شد. اجرایی شدن حتمی ۱۰ مصوبه اخیر ستاد اقتصادی دولت می‌تواند در آینده تاثیر مثبت بسیاری بر روند بازار ایجاد کند و منجر به ورود نقدینگی‌های کلان شود.

بازگشت شاخص بورس در چند روز گذشته قابل پیش‌بینی بود. بهتر است اقدامی انجام شود تا بازار در مدار صعودی باقی بماند که این امر وابسته به تداوم حمایت‌ها است. بازگشت اعتماد به بازار نیازمند چند هفته حمایت است. خروج نقدینگی به دلیل ترس حاکم در بازار افزایش پیدا کرده و سهامداران به دنبال بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند.

بازار سرمایه بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است اما سهامداران تحت تاثیر کاهش اعتماد ایجاد شده با تردید نسبت به ورود سرمایه‌ها نگریسته اند. در کوتاه‌ مدت نمی‌توان شاهد بازگشت اعتماد بود و این اتفاق نیازمند حمایت مستمر و محکم از سوی مسئولان است. آن زمان می‌توان شاهد ورود نقدینگی‌ های قابل توجه بود و دوباره بازار سرمایه به بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل خواهد شد.

مزایای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر سهام

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ممکن است در نرخ کالای برخی از گروه‌ها مانند صنایع غذایی و دارویی تورم‌زا باشد اما بطور حتم با اثری مثبت بر روند معاملات همراه می‌شود و سهام شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهد کرد.

حمایت از بازار سرمایه باید آگاهانه باشد اما نباید بطور دائم ادامه پیدا کند. معاملات باید روند طبیعی طی کند اما بهتر است بازار برای دوره‌ای کوتاه به منظور جلب اعتماد سهامداران مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد. در آن زمان، بازار قدرتمند به مسیر اصلی باز می‌گردد و توقع سرمایه‌گذاران برای کسب بازدهی را برآورده خواهد کرد.

کد خبر 11275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =