احضار وزیر به دلیل گرانی خودرو و حذف دلار۴۲۰۰ تومانی

نماینده مجلس از بررسی گرانی خودرو، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و برنامه دولت برای مهار تورم با حضور وزیر صنعت خبر داد.

به گزارش بیدار بورس، حمید رضا حاجی بابائی درباره محورهای نشست هم‌اندیشی نمایندگان در راستای اجرای سیاست‌های کلی نظام،  گفت: این جلسه با حضور رضا فاطمی امین وزیر صنعت برای بررسی موضوع خودرو، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گرانی‌ها و سیاست دولت برای مهار تورم برگزار شد.

وی افزود: به دلیل گستردگی موضوع خودرو و دغدغه نمایندگان درباره این موضوع مقرر شد، جلسه ای دو ساعته‌ در آینده نزدیک برای بررسی مشکلات این حوزه با حضور فاطمی امین برگزار شود تا ضمن پاسخگویی به سوالات نمایندگان، درباره سیاست های دولت برای تعیین تکلیف خودرو توضیح دهد.

راحت‌ترین روش خودروسازان و وزارت صنعت،

بر اساس این گزارش، علی جدی هم درباره تصمیم وزارت صنعت مبنی بر افزایش کارخانه‌ای قیمت خودرو گفت: خودروسازان و وزارت صنعت، راحت‌ترین روش یعنی افزایش قیمت خودرو را انتخاب کرده اند. به دلیل اینکه با افزایش قیمت، خودروساز تیراژ تولید را بیشتر کرده و در ادامه با رشد تولید و عرضه به بازار قیمت‌ها تعدیل می‌شود اما این روش موجب پیچیده‌تر شدن مشکل خواهد شد و منطقی نیست.

وی افزود: در خودروسازی هزینه نیروی انسانی ۷ درصد و هزینه‌های مالی ۱۲ درصد است. باید بالا بودن قیمت تمام شده تولید را جای دیگری جستجو کرد. زیرا هزینه تولید برخی قطعه سازی‌ها که به نوعی انحصاری هستند بسیار بالا است.

این نماینده مجلس ادامه داد: زیان انباشته خودرو با افزایش قیمت کارخانه‌ای برطرف نمی‌شود. زیرا قطعه‌سازان، بهای قطعه را مجدد افزایش می‌دهند. برای رفع مشکلات این حوزه، نخست باید اصلاح ساختار و رقابت شکل گیرد تا التهاب بازار رفع و سپس تصمیمات اساسی اتخاذ شود.

جدی گفت: در شرایطی که تقاضا در حوزه خودرو بسیار بوده اما عرضه چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد، افزایش قیمت مشکلی را رفع نمی‌کند. این موضوعات موجب شد که مجلس با تصویب واردات مدیریت شده خودرو، زمینه ساماندهی بازار را فراهم کند. برای مثال اگر ۵۰ هزار خودرو وارد  شود، بازار ساماندهی شده و رقابت شکل می‌گیرد.

کد خبر 11349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =