افزایش شفافیت اقتصادی با نزدیک شدن نرخ ارز نیما و سنا

حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز و نزدیک شدن ارز نیمایی و آزاد به یکدیگر، در راستای شفافیت اقتصادی کشور است؛ با آزادسازی بیشتر در هزینه‌ها یا درآمدها، شفافیت بیشتری در پیکره اقتصاد کشور ایجاد می‌شود و سرمایه‌گذار نیز برای آینده سرمایه‌گذاری خود با اطلاعات شفاف و مطمئن‌تری دست به انتخاب می‌زند.

به گزارش بیداربورس، کاهش اختلاف میان ارز نیما و بازار آزاد و حرکت به سمت ارز تک نرخی یکی از درخواست‌های اصلی فعالان اقتصادی و به‌ویژه خواسته اهالی بازار سرمایه است.

شرکت‌هایی که لیست مواد اولیه آنها اعلام شده، ارز خود را به صورت نیمایی می‌فروشند. این به معنای اجحاف به شرکت‌های صادراتی است و اگر نرخ ارز نیمایی و آزاد به هم نزدیک شود، اثرگذاری چنین تصمیم‌هایی خنثی می‌شود.

از آنجا که بازار سرمایه به سبب حضور برخی صنایع صادراتی، به نرخ دلار واکنش نشان می‌دهد، بنابراین، بهتر است فاصله نرخ دلار نیما با نرخ دلار آزاد برابر شود و به سمت تک نرخی شدن برود. با تک نرخی شدن ارز، انتظارات از بهبود وضعیت p/e سهم‌های حاضر در بازار تقویت می‌شود.

بررسی گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی حکایت از افزایش قیمت دلار در سامانه نیما دارد. این موضوع نشان می‌دهد بانک مرکزی افزون بر افزایش تقاضا برای دریافت ارز ارزان از این سامانه، همچنان اختلاف قیمت با بازار آزاد، دریافت ارز از این سامانه را جذاب می‌کند. افزون بر این موارد، روند خزنده و افزایشی نرخ ارز سامانه نیما نیز کاملا مشهود است.

افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی با تک نرخی شدن ارز

در همین راستا، مدیرعامل سبدگردان اعتبار با بیان اینکه چند نرخی بودن ارز افزون بر ایجاد رانت برای عده‌ای، تحلیل‌های اقتصادی را با چالش مواجه می‌کند، گفت: وجود نرخ‌های متعدد برای ارز اتفاق خوشایندی برای بازار سرمایه به‌طور خاص و همچنین برای اقتصاد کشور به‌طور عام، نیست. در همین راستا، حذف ارز ترجیحی را باید به فال نیک گرفت.

محمد کفاش پنجه‌شاهی با اشاره به افزایش تدریجی ارز نیمایی طی مدت اخیر اظهار کرد: دولت به شرکت‌های پتروشیمی که صادرات‌ دارند، اجازه داده است تا روزی ۵۵ صدم درصد افزایش نرخ داشته باشند تا به ۹۵ درصد نرخ سنا برسد. بنابراین، رشد تدریجی وجود خواهد داشت. همچنین، به‌طور مشخص زمانی که شرکت‌های پتروشیمی نرخ‌های خود را افزایش دهند، سودآوری ریالی آنها نیز از این امر منتفع شده و در نتیجه بر سودآوری آنها اثر مثبتی خواهد گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تنها شرکت‌های صادرات‌محور از افزایش نرخ نیمایی منتفع نمی‌شوند و شرکت‌هایی که در بورس‌های کالایی محصولات خود را عرضه می‌کنند از این امر بهره‌مند می‌شوند، ابراز کرد: افزایش نرخ نیمایی برای شرکت‌های صادراتی رخداد مثبتی است و از نظر درآمد ریالی به آنها کمک می‌کند تا درآمد بهتری شناسایی کنند؛ ضمن آنکه این نکته بر شرکت‌هایی که فروش داخلی در بورس‌های کالایی دارند نیز تأثیر مثبتی می‌گذارد. زیرا با توجه به نرخ دلار نیمایی، قیمت‌های فروش آنها نیز در داخل افزایش می‌یابد.

بازار متشکل ارزی، مرجعی برای کشف قیمت واقعی نرخ ارز

مدیرعامل سبدگردان اعتبار با اشاره به بازار متشکل ارزی تصریح کرد: با توجه به کارکرد این بازار لازم است به آن بهای زیادی داده شود. زیرا در بازار متشکل ارزی، قیمت تحت مکانیزم عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. با توسعه بازار متشکل ارزی و افزایش فعالان این بازار و انجام معاملات در این فضا، هم کشف قیمت بهتری درباره ارز رخ می‌دهد و هم معاملات از نظر حجم شفاف‌تر می‌شوند.

او با اشاره به اینکه با تجمیع عرضه و تقاضا در بازار متشکل ارزی کشف قیمت معقولانه‌تری نیز برای ارز رخ می‌دهد، اذعان کرد: در بازار متشکل ارزی، هر چه حجم معاملات افزایش یابد، قیمت‌ها به سمت واقعی شدن حرکت می‌کنند که نشان از عمیق‌تر شدن این بازار و جذب حداکثری فعالان اقتصادی دارد. بنابراین، با افزایش فعالان بازار متشکل ارزی، عرضه و تقاضا افزایش می‌یابد و نرخ کشف شده، واقعی‌تر خواهد بود.

حال خوب بازار سرمایه تا فصل مجامع

کفاش پنجه‌شاهی با اشاره به موضوعات اخیری که بازار سرمایه را تحت شعاع قرار داده است، ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که بر بازار از نظر روانی تاثیر گذاشته بود، بحث بودجه است. با تلاش‌هایی که توسط خود سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای منافع شرکت‌های بورسی انجام داده، بخش عمده‌ای از نگرانی و ابهامات را مرتفع شده است.

او با اشاره به اینکه برطرف شدن ابهام، روشن شدن استراتژی سرمایه‌گذاران را در پی دارد، تأکید کرد: با مصوب شدن بودجه، تعیین قطعی نرخ خوراک گاز و سوخت صنایع و پتروشیمی‌ها و اصلاح این فرمول، اعتماد تا حدی زیادی به بازار سرمایه باز می‌گردد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارش‌های شرکتی و نرخ‌هایی که محصولات در بورس‌های کالایی به فروش می‌روند و نرخ‌های جهانی، گفت: همه داده‌ها حکایت از پتانسیل بالای بازار سرمایه در برهه کنونی دارند و نشان می‌دهند شرکت‌ها در قیمت‌های کنونی ارزنده هستند.

او با اشاره به گزارش‌های سه ماهه سوم سال که به زودی منتشر می‌شوند، خاطرنشان کرد: با این گزارش‌ها، عملکرد شرکت‌ها در پاییز مشخص می‌شود و برآوردها حاکی از عملکرد مطلوب شرکت‌ها است. بنابراین، روند و دورنمای بازار سرمایه مثبت ارزیابی می‌شود و البته نباید انتظار جهش‌های غیرمعقول را داشت و بازار با نوساناتی مواجه می‌شود، اما از اکنون تا فصل مجامع، شاهد یک روند مثبت و شیب معقولی خواهیم بود.

کد خبر 11537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =