دلایل ۶ نماینده مجلس برای مخالفت با لایحه اصلاحی بودجه

شش نماینده مجلس به دلایلی چون اصلاح ۳- ۴ درصدی، بی‌انضباطی مالی گسترده، آینده مبهم دلار و کسری بودجه و وابستگی به نفت با لایحه اصلاحی بودجه سال آینده دولت مخالفت کردند.

به گزارش بیداربورس، در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال آینده در مجلس که با حضور محمدباقر نوبخت و اعلام نظرات مخالف و موافق همراه است، شش نماینده با این سند مهم اقتصادی مخالفت کردند.

بودجه سیاسی و تبلیغاتی و فقط ۳ - ۴ درصد تغییر کرده

براساس این گزارش، مصطفی میرسلیم گفت : بودجه اصلاحی فقط ۳ - ۴ درصد تغییر کرده که مربوط به برخی موارد مدنظر کمیسیون تلفیق است اما هیچ توجهی به اشتغال، رکود و تورم نشده و بودجه بر مبنای هزینه‌ها و بدون توجه به درآمدها تدوین شده است. درآمدهایی مانند پیش‌بینی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت هم واقعی نیست.

وی ادامه داد: اصلاحات ساختاری مانند رفع ابهام از درآمدهای مالیاتی و اصلاح دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز مورد توجه نشده که بیانگر ویژه‌خواری‌ها و فسادزا بودن بودجه و سیاسی و انتخاباتی بودن لایحه بودجه است. بنابراین نباید با بودجه چند دوازدهم مخالفت شود. زیرا از افزایش مشکلات جلوگیری می کند.

چند سوالی که دولت پاسخ نداد

علیرضا سلیمی هم با اعلام اینکه اصلاحیه سوالاتی را ایجاد کرده که دولت باید پاسخگو باشد، گفت: در لایحه بودجه مصارف ۸۴۱ هزار میلیاردی به ۸۵۴ هزار میلیارد افزایش یافته که دلیل این افزایش اعلام نشده است. هزینه کردهای دولت نیز از ۶۳۷ به ۶۵۲ هزار میلیارد افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین دولت باید در مورد علت افزایش ۲۵ هزار میلیاردی مالیات و رشد سهم شرکت ملی نفت، پاسخ دهد.

بی‌انضباطی مالی گسترده

محمد وحیدی هم با تاکید بر اینکه اصلاحات بسیار کمی در لایحه بودجه انجام شده، گفت: رویه دولت در ارائه لایحه جدید بعد از رد لوایح اینگونه است که آن را تنها با کمی تغییر به مجلس تقدیم می‌کند. با این تفکر که این بار مجلس آن را تأیید خواهد کرد که متأسفانه نشان از لجبازی مجلس و دولت دارد.

وی ادامه داد: در اصلاحیه بودجه ریال بی‌انضباطی مالی گسترده وجود دارد و رشد اعتبارات دستگاه‌های دولتی و هزینه‌های جاری بیانگر آن است که دولت به خاستگاه مردم توجه ندارد. عدم صرفه‌جویی و تأمین اعتبار هم براساس چند شاخص مهم مانند فروش اموال و اوراق قرضه انجام شده است. در حالی معلوم نیست دولت تا چه زمانی برنامه فروش اوراق قرضه را اجرا خواهد کرد؟

این نماینده گفت: با این اوصاف، بودجه بیانگر سوء مدیریت بزرگ در کشوری ثروتمند با دولتی فقیر است و بیماری بودجه که به فرموده رهبری باید اصلاح ساختار بودجه انجام می‌شد، هنوز حل نشده است.

اصلاح لاحیه با مشورت صندوق بین المللی پول!

روح اله ایزدخواه هم گفت: اصلاحات لایحه بودجه با مشورت صندوق بین المللی پول انجام شده و وابستگی به نفت کماکان پابرجا است و بازار ارز وضعیت نامشخصی دارد. باید آقایی دلار شکسته و ارز ارزان شود. وضعیت فعلی ارز پاشنه آشیل سال آینده است و اگر دولت قصد اصلاح ساختار بودجه دارد باید بودجه ارزی و ریالی جدا شود.

آینده مبهم قیمت دلار

لطف اله سیاهکلی نیز اعلام کرد: در اصلاحیه بودجه، اصلاح ساختار صورت نگرفته که به معنی بی توجهی به دستور مقام معظم رهبری است. علاوه بر این اقدام قابل توجهی برای کاهش کسری نشده و دولت میزان هزینه‌ها را چند برابر درآمد در نظر گرفته که باید منتظر کسری ۶۰ درصدی بودجه و گرانی و تورم بود.

وی ادامه داد: در بحث مالیات هم اتفاق خاصی نیفتاده و نسبت به وضعیت معیشتی مردم بی‌توجهی شده است. همچنین وضعیت ارز ترجیحی مبهم است و مشخص نیست که دلار سال آینده ۴۲۰۰ تومان یا ۱۱۰۰۰ و ۱۷۰۰۰ هزار تومان خواهد شد.

کسری بودجه و وابستگی به نفت

علی موسوی هم گفت: نباید تاکید مقام معظم رهبری درخصوص بودجه مبنی بر تفکیک بودجه از درآمدهای نفتی،  فراموش شود اما متاسفانه درآمدهای نفتی ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده در حالی که بودجه عمرانی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان است. این به معنای عدم توجه به اشتغال و رفع بیکاری جوانان است.

وی افزود: در بند ب تبصره ۵ آمده اصل سود و هزینه های مربوط به انتشار اوراق با پیشتیبانی فروش نفت قابل پرداخت است. یعنی سال آینده، وصول اوراق باید از درآمدهای نفتی باشد که به معنای کسری بودجه و وابستگی به نفت است. همچنین شیب بودجه به سمت محرومیت زدایی نیست. در حالی که مقام معظم رهبری در این مورد تاکید دارند.

کد خبر 1178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =