تحلیل عضو شورای عالی بورس از بازار سهام و وعده بهبود اوضاع

عضو شورای عالی بورس گفت: دستگاه های حاکمیتی به دنبال حمایت از بازار هستند تا وضعیت عادی بازگردد. بنابراین در هفته های آینده، نوسان معاملات کم خواهد شد.

به گزارش بیداربورس، بهمن عبدالهی با اشاره به اقدامات شورای عالی بورس در بهبود معاملات و کاهش روند اصلاحی شاخص گفت: شورای عالی بورس گاهی با برگزاری سه جلسه در طول یک هفته تلاش کرده تا برخی تصمیم ها را برای بهبود اتخاذ و تکالیفی را انجام دهد.

وی افزود: مشکلات چند ماه اخیر بورس،  ناشی از عملکرد سازمان و شورای عالی بورس نبود. بلکه برخی اقدامات مسئولان، اظهارنظرهای سیاسی و عدم انجام برخی اقدامات برای بهبود عملکرد، بازار را تا این حد وارد مدار نوسان کرد. شورای عالی بورس در طول این مدت در درون میدان بوده و همیشه تلاش کرده تا از ایجاد شرایط فعلی خودداری کند اما عواملی که در روند اصلاحی بازار دخیل بودند خارج از اراده این شورا بود.

اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس

این عضو شورای عالی بورس ادامه داد: یکی از مهمترین اقداماتی که باید انجام شود تا آرامش به بازار بازگردد و شاهد کاهش تلاطم ایجاد شده در معاملات بورس باشیم، جلوگیری از دخالت های افراد غیرمسئول در بورس و خودداری از اظهارنظرها و پیشنهادهایی است که بدون توجه به تبعات آن مطرح می شود.

عبدالهی گفت: در چند وقت اخیر اقدامات نامتعارفی در زمینه نرخ ارز و پیش بینی ها انجام شد که به شدت بر التهاب بازار دامن زد. اگر برای مدتی از چنین اقدام هایی اجتناب و اجازه داده شود بازار به مسیر ادامه دهد و شورای عالی بورس به وظایف عمل کند تا حد زیادی از التهاب حاکم در معاملات بازار کاسته خواهد شد.

وی گفت: باید حمایت هایی که در زمینه ورود منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه وعده داده شده بود به مرحله اجرا برسد زیرا در اجرا ۰.۱ مبلغ وعده داده شده و رقم هزار میلیارد تومان وارد صندوق تثبیت بازار سرمایه شد بنابراین اگر باقی پول وارد این صندوق شود بطور حتم تاثیر مثبت را بر بازار خواهد گذاشت.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه عمده حقوقی هایی که در دستگاه دولتی هستند باید از انجام برخی اقدامات تخریب کننده در بازار جلوگیری کنند، تصریح کرد: حقوقی ها در زمان صعود بازار اقدام به عرضه می کنند و در زمانی که قیمت ها به شدت کاهش پیدا می کند تصمیم به خرید می گیرند که این موضوع به شدت روند بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و زمینه ریزش معاملات را فراهم می کند.

عبدالهی اضافه کرد: عدم اظهار نظرهای غیرکارشناسی توسط افراد غیر مسئول، جلوگیری از ایجاد جو بی مورد در زمینه نرخ ارز، تحقق وعده ها برای واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و خودداری از اقدامات منفعت طلبانه و سودجویانه توسط حقوقی هایی که در اختیار نهادهای دولتی هستند بطور حتم فضای بازار را بهبود می بخشد و در آینده نزدیک شاهد رشد و روند صعودی معاملات بورس خواهیم بود.

عارضه ای به نام حضور افراد ناآشنا در بورس

وی با اشاره به عارضه حضور افراد ناآشنا به بازار سرمایه در چند ماه اخیر توضیح داد: برخی از دلایل مختلف مانند رکود موجود در سایر بازارها، رشد غافلگیر کننده شاخص بورس، تشویق مسئولان برای حضور در بورس باعث ورود حجم گسترده ای از مردم شد در حالی که هیچ آشنایی با این بازار نداشتند. این افراد به محض ایجاد کوچکترین نوسانی در بازار به سرعت اقدام به عرضه و فروش سهام خود می کردند که وضع نابسامان بازار را افزایش داد.  

توصیه به سهامداران

رییس اتاق تعاون توصیه کرد: سهامداران خرد که اندوخته را وارد بازار کردند باید صبر کنند زیرا بطور حتم از این دوران هم عبور می کند. مجموعه دستگاه های حاکمیتی در سه قوه به دنبال حمایت از بازار هستند تا وضعیت عادی به بازار بازگردد بنابراین در هفته های آینده شاهد بهبود وضعیت بازار و کاهش نوسان در معاملات بورس خواهیم بود.  

تهدید سرمایه سهامداران با قیمت گذاری دستوری

عبدالهی با اشاره به مطرح شدن بحث قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر معاملات بازار گفت: یکی از موضوعاتی که در هفته های اخیر بر بهم ریختگی بازار سهام تاثیر داشت، قیمت گذاری دستوری فولاد بود که با این رویکرد، زمینه تشدید نوسان فراهم شد. تصمیماتی مانند قیمت گذاری علاوه بر عملکرد تولید کنندگان بر قیمت سهام شرکت ها نیز اثر می گذارد و باید مسئولان با حساسیت و کارشناسی بیشتری عمل کنند.

وی افزود: گاهی ممکن است اتخاذ یک تصمیم سطحی، سرمایه میلیون ها سهامدار را به خطر بیندازد بنابراین برای اجرای چنین تصمیمات مهمی باید با افراد خبره و شورای عالی بورس مشورت شود. اجرای قیمت گذاری دستوری در بازار سهام و کالا تفاوتی ندارد و مسئولان باید مراقب باشند تا با تصمیمات دقیق و کارشناسی از بازار سرمایه و سهامداران و  تولید داخل حمایت کنند.

منبع: ایرنا
کد خبر 1180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =