۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
توکن‌سوزی یعنی چه؟

به هر رمزارزی که یک بلاکچین مستقل و پایدار داشته باشد، کوین گفته می‌شود. مثلا بیتکوین، اتر و لایتکوین رمزارزهایی هستند که بلاکچین اختصاصی دارند. توکن، یک استفاده منحصر به فرد از یک پلتفرم قراردارد هوشمند مانند اتریوم (اتریوم نام شبکه بلاکچین است نه اسم یک ارز دیجیتال، این یک اشتباه مصطلح در بین فعالان حوزه ارزهای دیجیتال است، “اتر” کوین شبکه بلاک چین اتریوم است).

به گزارش بیداربورس، این پلتفرم‌ها به کاربر اجازه می‌دهد تا از بلاکچین به نحو مورد نیاز خود استفاده کنند. ایجاد توکن‌هایی که از مشتقات بلاکچین اصلی هستند و مدیریت آن‌ها یکی از استفاده‌ها از این پلتفرم‌های قرارداد هوشمند است. برای مثال، رمزارز تتر TRC20 یک توکن بر بستر بلاکچین ترون است.

توکن‌سوزی یعنی چه؟

به طور ساده، این کار به معنی حذف دائمی تعدادی از سکه‌ها یا توکن‌های در گردش داخل یک شبکه رمزارزی است. این روش، کاهش دائمی کل عرضه در بازار ارز دیجیتال مربوط به شبکه را تضمین می‌کند. این روش به رمز ارزهای خاصی اختصاصی نداشته و تقریبا برای همه ارزهای دیجیتال، اعم از Coin یا Token، قابل پیاده‌سازی است.

توکن‌سوزی قابل برگشت است؟

درواقع در این فرآیند، کوین‌ها به آدرسی به نام آدرس خورنده (Eater Address) ارسال می‌شوند. این آدرس فاقد کلید خصوصی است، به همین دلیل تمام توکن‌هایی که در آن واقع شده‌اند، برای همیشه از دسترس خارج هستند. این فرآیند برگشت‌ناپذیر است؛ چراکه اگر کلیدهای خصوصی خود را گم کنید، برای همیشه دسترسی به دارایی‌های رمز ارزی خود، مربوط به آن کلید، را از دست خواهید داد. با سوزاندن توکن یا کوین به این روش، آن‌ها از چرخه خارج می‌شوند. همانطور که متوجه شدید، Tokenها یا Coinها واقعا از بین نرفته و به محلی متروکه و غیر قابل بازگشت ارسال می‌شوند. در نتیجه شاید استفاده از عبارت «سوزاندن» چندین صحیح نباشد، اما در هر صورت، به خاطر خارج شدن کوین‌ها و توکن‌ها از چرخه، فرآیند به این شیوه خطاب می‌شود.

چرا توکن‌سوزی می‌کنند؟

هدف اصلی، مقابله با کاهش ارزش هر واحد ارز دیجیتال مورد نظر است. همانطور که در یک جامعه، در صورت چاپ و توزیع بیش از اندازه اسکناس توسط بانک مرکزی، با کاهش ارزش پول ملی رو به رو خواهیم شد، زیاد شدن تعداد کوین‌ها یا توکن‌های در گردش داخل نتورک یک کریپتوکارنسی از یک حد معین نیز به کاهش قیمت آن منجر می‌شود. با سوزاندن تعدادی از آن‌ها می‌توان با این اثر مقابله کرد. توکن سوزی موجب فراهم شدن ارزش افزوده برای سرتاسر شبکه می شود .

چه زمانی توکن‌سوزی می‌کنند؟

*هنگام عرضه اولیه

این روش با وجود افراطی به نظر رسیدن، اکنون مکانیزم مرکزی پروژه‌های رمزنگاری متعددی به شمار می‌رود. تصور نکنید سوزاندن کوین همیشه بعد از مدتی فعالیت شبکه رخ می‌دهد. ممکن است حتی قبل از راه‌اندازی یک سیستم، سوزاندن توکن اجرایی شود! برخی توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند در انتهای عرضه اولیه سکه (ICO) پروژه بلاک چینی خود، رمز ارزهای باقی مانده و فروخته نشده را از بین ببرند.

*به صورت مستمر

تعدادی دیگر از شرکت‌ها، مخصوصا پلتفرم‌های تریدینگ، این روال را به طور مستمر دنبال و آن را به شکل دوره‌ای اجرا می‌کنند. به عنوان بهترین مثال باید به سکه دیجیتال اختصاصی شبکه بایننس (BNB) اشاره کنیم که هر از گاه، تعدادی از موارد در گردش سوزانده می‌شوند. این کار ارزش اضافی برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند.

نکته : آیا توکن سوزی روی موجودی کاربران تاثیر می‌گذارد؟

مهمترین هدف از رویداد کوین برن حفظ ارزش یک رمز ارز و ایجاد ارزش بیشتر برای سرمایه‌گذاران است. اگر بخشی از موجودی کاربران در این فرآیند از بین برود، این هدف نقض می‌شود. بنابراین توسعه‌دهنده یک رمزارز همیشه با بخشی از سود خود، مثلا کارمزد تراکنش‌ها، اقدام به خرید بخشی از توکن‌ها یا کوین‌ها از بازار می‌کند و سپس آن را می‌سوزاند.

مزایای توکن‌سوزی

*مکانیزم اجماع کارآمدتر

برخی پروژه‌ها برای الگوریتم اجماع خود از الگوریتم اجماع سوزاندن (Proof Of Burn) بهره میبرند. در این روش که در شبکه‌های غیرمتمرکز وجود دارد. افراد برای به دست آوردن توکن‌ها موظف به سوزاندن بخشی از آن هستند .

*افزایش ارزش ارز دیجیتال با سوزاندن توکن یا کوین

یکی از مهم‌ترین عواملی که ارزش یک کوین یا توکن را مشخص میکند، میزان عرضه و تقاضای آن در بازار است. هرچه قدر عرضه یک کوین کم و در مقابل تقاضای مردم برای خرید آن زیاد باشد، ارزش آن رمزارز افزایش خواهد یافت. در نتیجه، پس از توکن‌سوزی، انتظار افزایش قیمت یک رمزارز را خواهیم داشت .

*محافظت در برابر اسپم

توکن‌سوزی از گسترش اسپم‌ها در شبکه نیز جلوگیری می‌کند چراکه هزینه انجام تراکنش‌ها به حدی افزایش می‌یابند که ایجاد تراکنش‌های اسپم توجیه اقتصادی نداشته باشد .

*تعهد طولانی مدت نسبت به پروژه

سرمایه‌‍گذاران می‌توانند توکن‌سوزی را به عنوان یک سیگنال مثبت از طرف توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال تفسیر کنند. تمامی پروژه‌ها سعی در ایجاد حداکثر ارزش افزوده برای سرمایه‌گذاران و کاربران دارند و این امر به وسیله سوزاندن کوین و توکن‌ها در یک شبکه امکان‌پذیر است.

توکن سوزی چگونه اتفاق می افتد

فرآیند توکن سوزی با طی مراحل زیر انجام می پذیرد :

· صاحب کوین تصمیم به شروع توکن‌سوزی را اعلام میکند .

· سپس قرارداد تأیید می‌کند که آیا فرد کوین مورد نظر را در کیف پول خود دارد یا نه و همچنین تعداد کوین‌های اعلام شده معتبر است یا خیر .

· در صورت عدم موجودی کافی یا معتبر نبودن عدد اعلام شده عملیات سوزاندن اجرایی نخواهد شد .

· در صورت تایید تعداد کوین‌ها، تعداد آن ها کم شده، سپس کل عرضه آن کوین به روز شده و توکن‌ها میسوزند.

· پس از انجام توکن‌سوزی کوین‌ها برای همیشه از بین میروند و دسترسی مجدد به آن ها امکان پذیر نخواهد بود .

نکته: در عملیات توکن‌سوزی، توکن‌های در گردش نابود میشوند یا توکن‌های راکد؟

در این عملیات معمولا توکن‌های در گردشی که فروخته نشده‌اند، نابود می‌شوند و شرکت صادر کننده پیش از رکود این کار را انجام می‌دهد.

روش‌های سوزاندن توکن                   

*الگوریتم‎‌های اثبات سوزاندن (PoB)

پروژه‌های ارزهای دیجیتال برای دستیابی به اجماع و توافق از الگوریتم اثبات سوزاندن استفاده می‌کنند. در اثبات سوزاندن ماینرها به نحوه دیگری عمل می‌کنند و باید در نابود کردن قسمتی از کوین یا توکن‌هایی که در اختیار آنها قرار دارد به اثبات برسانند. با توجه به این‌که این روش سختی‌هایی را با خود به همراه دارد توسعه دهندگان ترجیح می‌دهند از اثبات سوزاندن به‌عنوان الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work) استفاده کنند. یکی از مزایای الگوریتم اثبات سوزاندن نسبت به اثبات کار این است که به ماینرهای زیاد و سخت‌افزارهای فراوان برای تأیید و بررسی تراکنش‌ها نیازی نیست و الگوریتم اجماع، فقط به سوزاندن کوین نیازمند است. در شبکه بلاکچین برای سوزاندن توکن از روش‌های مختلف PoB  استفاده می‌شود:

1-سوزاندن کوین‌ برای پاداش ماینر: قبل از اینکه هر کاربر بتواند به عنوان یک استخراج کننده در شبکه ایفای نقش کند باید بخشی از توکن‌ها را از بین ببرد و به اصطلاح بسوزاند.

2- سوزاندن بیت‌کوین برای ایجاد سکه‌های بومی جدید : بلاکچین‌هایی وجود دارند که برای به دست آوردن مقدار متناظر سکه دیجیتال، باید تعدادی بیتکوین را از بین ببرند. در این روش ارزش بالاتری به ارز دیجیتال جدید می‌دهد.

3- تعادل در ماینینگ و سوزاندن: در این روش سکه‌های بومی از بین می‌روند تا برای ماینرها پاداش ایجاد شود. این روش توکن‌سوزی، بیشتر در شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام استفاده می‌شود که از سیستم استیکینگ برای رسیدن به اجماع کمک می‌گیرند.

*شرایط عمومی اقتصادی

زمانی از این روش برای توکن سوزی استفاده می‌شود که توسعه دهندگان میزان فروشی را تعیین می‌کنند؛ اما میزان توکن‌های در نظر گرفته شده به فروش نمی‌رسد. در این شرایط سوزاندن توکن‌های باقی مانده به آن‌ها کمک می‌کند تا ارزش دارایی اختصاصی سیستم یا پلتفرم خود را حفظ کنند. بنابراین تیم توسعه‌دهنده توکن‌ها یا کوین‌ها را برای آینده ذخیره نمی‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. در پروژه‌هایی که چنین اتفاقی می‌افتد، سرمایه گذاران  به وارد کردن سرمایه بیشتر داخل پروژه تشویق می‌شوند.

توکن سوزی بایننس

فرآیند سوزاندن توکن بیش از هر بلاکچین دیگری در بلاکچین بایننس معروف است. زیرا توکن سوزی بایننس روی قیمت رمزارزها تاثیر بسزایی دارد Binance coin burn توسط پلتفرم بایننس و هر سه ماه یک بار انجام می‌گیرد.  این تابع در هر زمان، در دسترس همه کاربران قرار دارد و با فراخوانی تابع سوزاندن، توکن‌ها را برای همیشه از گردش خارج می‌کند. تمام توکن‌های سوزانده شده به عنوان یک تراکنش در بلاکچین ثبت می‌شوند. به این معنی که فرآیند کاملا شفاف است و تمام کاربران می‌توانند تایید کنند که توکن‌ها از چرخه خارج شده‌اند. در تصویر زیر می‌توانید کد مربوط به این فانکشن (تابع) را مشاهده کنید.

*نکته: توکن‌سوزی ارز دیجیتال مزایای قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران دارد اما این شامل معامله‌گران نمی‌شود. زیرا ارزش رمزارزهایی که فرآیند توکن‌سوزی برای آن‌ها انجام می‌شود در طول زمان افزایش پیدا می‌کند اما معلوم نیست که قیمت در کوتاه‌مدت چه تغییری خواهد کرد. سوزاندن توکن در واقع باعث افزایش ارزش سبد سهام سرمایه گذارانی با اهداف بلند مدت خواهد شد.

خبرنگار: گلاره کحالی 

کد خبر 12074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =