مجلس با عرضه بلوک ۱۸درصدی پتروشیمی خلیج فارس مخالفت کرد

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با واگذاری سهام ۱۸درصدی هلدینگ خلیج فارس به بخش خصوصی مخالفت کرد و گفت: این اقدام باعث انحصار و رانت و کاهش صادرات غیر نفتی می شود.

به گزارش بیدار بورس، علی خضریان با اشاره به این که واگذاری ۱۸ درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس به بخش خصوصی، موجب انحصار و عدم توسعه مطلوب صنعت پتروشیمی می شود به خانه ملت اعلام کرد : این صنعت از جمله صنایع پایه و سرمایه بر است که به دلیل وابستگی به خوراک، زیرساخت‌هایی همچون فرودگاه، اسکله، نیروی انسانی متخصص، تامین مالی مناسب و فناوری‌های خاص باید در اختیار دولت باشد.

طی سال‌های اخیر بیش از ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی ایران مربوط به این صنعت بود. در حالی که نسبت به دهه‌های گذشته، بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است. لذا خصوصی‌سازی این صنعت در شرایط فعلی باعث کاهش سهم پتروشیمی در صادرات غیرنفتی خواهد شد.

ارزش‌گذاری بلوک ۱۸ درصدی این هلدینگ بر اساس قیمت فعلی سهم "فارس" انجام شده و کمتر از دو میلیارد دلار است. در حالی که بورس در رکود و افت شدیدی به سر می‌برد و دولت می‌تواند این سهم را در شرایط بهتری واگذار کند. طبق محاسبات با در نظر گرفتن دارایی‌ها، املاک و طرح های نیمه‌کاره زیر مجموعه این هلدینگ، ارزش این سهام چند برابر تخمین زده می‌شود.

بیش از ۸۰ درصد صنعت پتروشیمی در اختیار صندوق‌های بازنشستگی بوده که این واگذاری انحصار را بیشتر خواهد کرد. چرا که عملا نظارت دولت را قطع و رانت و فساد چند برابر می‌شود.

با اینکه حدود ۴۰ درصد سهام این هلدینگ در قالب سهام عدالت به مردم واگذار شده اما بازیگران اصلی، خصولتی‌ها هستند. لذا با توجه به ترکیب  مدیریتی هلدینگ خلیج فارس این واگذری می‌تواند باعث، انحصار در این صنعت شود. در صورت اصرار به واگذاری، دولت می‌تواند از سهام شرکت‌های کم اهمیت‌تر استفاده کند و یا با واگذاری بیشتر سهم پتروشیمی خلیج فارس به مردم می‌توان با تقویت شفاف‌سازی از فساد ناشی از آن جلوگیری کرد.

کد خبر 12505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =