۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷

شت‌کوین چیست؟

انواع ارز دیجیتال
شت‌کوین چیست؟

سال ۲۰۰۹ اولین رمزارز دنیا یعنی بیت‌کوین پا به عرصه وجود نهاد. پس از آن رمزارزهای ایجاد ‌شده به عنوان آلت‌کوین معرفی شدند، درواقع آلت‌کوین به همه ارزهای دیجیتال به جز بیت‌کوین اشاره دارد. برخلاف برخی از آلت‌کوین‌ها که با هدف رفع یک نیاز و یا به طورکلی خدمت به بشر در ایجاد یک روش جدید و یا یک جایگزین برای روش‌های نه چندان مناسب پیشین به وجود آمده‌اند، آلت کوین‌هایی هم هستند که هدف مثبتی از ایجاد آنها وجود نداشته است، این دسته از ارزهای دیجیتال شت‌کوین نام دارند.

*شت‌کوین  چیست؟

اصطلاحی است که در بازار رمزارزها به یک ارز دیجیتال که آینده روشنی نمی‌توان برای آن متصور بود، گفته می‌شود. این دسته از ارزهای دیجیتال فاقد هدف‌گذاری معتبر و برنامه مشخصی برای آینده هستند؛ بنابراین به احتمال بسیار زیاد در آینده (دور یا نزدیک) به کلی از صحنه بازار محو می‌شوند و خسارات سنگینی را روی دست صاحبان خود باقی می‌گذارند.

*میم‌کوین چیست؟

همان شت‌کوین‌ها هستند که توسط افراد سرشناس یا شرکت‌های بزرگ و شناخته شده همراهی و تبلیغ می‌شوند و نهایتا از طرف مردم اسقبال گسترده‌ایی از آن شده و آن شت‌کوین ارزش پیدا میکند ، اما باز هم میم‌کوین شدن ماهیت شت بودن آن را عوض نمی‌کند چون هیج مسیر و هدفی برای آن کوین وجود ندارد و فقط به فرزندخواندگی یک شخص یا شرکت معتبر درآمده که البته این موضوع نیز خودش جای بحث بسیار دارد .

*ویژگی‌ شت‌کوین‌ها

انفجارهای بزرگ در قیمت

ارزهای دیجیتال معتبر معمولاً قیمت معقولی داشته و رشد آنها نیز بر اساس ارزش آنها است. این ارزها به ندرت با رشدهای انفجاری روبرو می‌شوند. اما در عوض شت‌کوین مستعد رشدهای آنچنانی هستند که این رشدها به دلیل فعالیت‌های سفته‌بازی است. حباب قیمتی این دست از ارزها خیلی زود شکسته شده و با افت‌های بسیار شدید همراه می‌شوند. مانند بیت‌کانکت

جامعه سرمایه‌گذاران پانزی

افرادی در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت هستند که برای خرید یک شت‌کوین اصرار بسیار زیادی دارند. آنها باعث می‌شوند تا سرمایه‌گذاران دیگر به خرید آن مجذوب شوند. این مهم باعث می‌شود تا قیمت یک ارز به صورت کاذب بالا برود، درحالیکه در ارزهای دیجیتال معتبر معمولاً این افزایش قیمت به کندی و بنا به ارزش آن ارز صورت می‌پذیرد.

تیم توسعه ناشناس

معمولاً کسی توسعه یک شت‌کوین را به عهده نمی‌گیرد. همین امر باعث می‌شود تا احتمال کلاهبرداری در آنها به شدت افزایش یابد.

حجم کم معاملات

البته این ویژگی برای شت‌کوین‌های معروف درست نیست. اما در هر حال بیشتر شت‌کوین‌ها حجم معاملات بسیار پایینی دارند که امکان کلاهبرداری در این ارزها را به مراتب بیشتر میکند.

بدون کاربرد خاص

هر چند ۹۹ درصد ارزهای دیجیتال ادعا دارند که کاربر خاصی دارند، اما در واقعیت اصلاً شاهد چنین موضوعی نیستیم و تنها چند ارز دیجیتال محدود را می‌توان پیدا کرد که کاربرد خاصی در بازار دارند.

بدون وایت پیپر

وایت پیپر اسناد فروش برای بازاریابی هستند که برای جذب مشتریان استفاده میشود. در این اوراق اطلاعات مربوط به خرید محصول، خدمات دهی، تکنولوژی و غیره وجود دارد. این اوراق برای تصمیم و آینده‌نگری مشتریان ارائه میشود. شاید یک ایده عالی و بی‌نظیر باشد و لی بدون وایت پیپر، محصول و ثبت اختراع بی‌فایده است.

*مزایای شت‌کوین چیست ؟

قیمت بسیار پایینی دارند و حتی با سرمایه‌های بسیار اندک نیز می‌توان مقدار بسیار زیادی از توکن‌های آنها را خریداری کرد.

پتانسیل رشدهای انفجاری بسیار زیادی را دارند و کسب سود در کوتاه‌مدت

تنوع سرمایه‌گذاری در این رمزارزها بسیار زیاد است.

*معایب شت‌کوین چیست ؟

شت‌کوین‌ها هیچ سازوکار مطمئنی ندارند و کلاهبرداری در آنها بسیار بالا است.

امکان افت قیمت و بی‌ارزش شدن آنها بسیار بالا است.

به جز شت‌کوین‌های معروف در بقیه موارد نیاز به پرداخت کارمزدهای بسیار بالا برای معامله آنها وجود دارد

*آیا شت‌کوین‌ها برای سرمایه گذاری مناسب هستند؟

مانند سایر ارزهای دیجیتال برای خرید شت‌کوین‌ها نیز باید یک تحلیل جامع داشته باشید. اگر به دنبال تحلیل شت‌کوین‌ها برای خرید هستید، بهتر است ابتدا از تحلیل فاندامنتال استفاده کنید. در قدوم بعدی نوبت به تحلیل تکنیکال آنها می‌رسد. این روند می‌تواند شرایط خرید شت‌کوین‌ها را برای شما بهینه‎تر کند.

*شمشیر دو لبه

خریدوفروش شت‌کوین‌ها تبدیل به یکی از رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال شده است. تجربه نشان می‌دهد که خرید شت‌کوین‌ها می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد. به این معنی که یک طرف آن می‌تواند منجر به کسب سودهای آنچنانی شده و از طرف دیگر نیز ممکن است با افت بسیار شدیدی روبرو شده و سرمایه های شما را به باد دهد. از این رو در زمان خرید حتما باید تحلیل کاملی داشته باشید.

نکته : خرید شت‌کوین‌ها برای کوتاه‌مدت می‌تواند معقول باشد اما برای درازمدت با چالش‌های زیادی همراه بوده و ممکن است شرایط پیچیده‌ای را ایجاد کند.

*محبوب ترین میم‌کوین‌ها

دوج کوین Doge

دوج کوین توسط دو توسعه‌دهنده به نام‌های جکسون پالمر و بیلی مارکوس اختراع شد. این کار به عنوان یک شوخی آغاز شد، اما از زمانی که ایلان ماسک در سال ۲۰۱۹ از آن پشتیبانی کرد، به یک موضوع جدی تبدیل شده است و در اوج خود در ژانویه ۲۰۲۱ به سقف ۹ میلیارد دلار رسید.

شیبا اینو Shiba

شبکه شیبا اینو با توکن SHIB در آوریل ۲۰۲۱ به‌عنوان «آزمایشی در ساخت جامعه خودجوش غیرمتمرکز» راه‌اندازی شد و ارزش آن به سرعت، به بیش از ۲ میلیارد دلار رسید. این توکن از توجهی که به Dogecoin شده بود بهره گرفت. شیبا در کل یک کادریلیون (یک عدد با ۱۵ صفر) عرضه شده و به‌گونه‌ای طراحی شده که به کاربران امکان می‌دهد میلیاردها یا حتی تریلیون کوین داشته باشند. همچنان، تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که برای رسیدن به هدف جادویی خود یعنی یک دلار، باید ۱۲ میلیون درصد صعود کند.

میم کوین کیشو اینو KISHU

رمز ارز KISHU شامل جوایزی برای کاربران فعال این میم‌کوین، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و یک DEX به نام کیشو سواپ (Kishu Swap) است. این رمز ارز موفق شد ظرف یک ماه پس از راه‌اندازی، بیش از صد هزار هولدر (سرمایه گذار طولانی مدت) پیدا کند و مارکت کپ ۲ میلیارد دلاری برای خود به ثبت برساند.

سیف‌مون SafeMoon

سیف‌مون به‌دنبال بهبود مدل توکنومیک دوج‌کوین است. برخلاف بیت‌کوین، که ۲۱ میلیون کوین محدود عرضه کرد، به‌طور بالقوه، یک عرضه بی‌حد و حصر برای دوج‌کوین وجود دارد که به آن مدل توکنومیک تورمی می‌گویند؛ برای رفع این مشکل، SafeMoon از یک مدل توکنومیک زد تورمی استفاده می‌کند. این بدان معناست که هر بار که معامله Safemoon انجام می‌شود، ۵٪ از آن سوزانده می‌شود و ۵٪ دیگر بین دارندگان توکن باقیمانده توزیع می‌شود. بنابراین، میزان کل توکن به گونه‌ای طراحی شده که به طور مداوم کاهش می‌یابد، سودهای «ایمن» می‌دهد و احتمال حباب را به‌شدت پایین می‌آورد. در بهار ۲۰۲۱، توکن آن بیش از ۱۵۰۰٪ افزایش یافت و فقط ۷۳٪ سقوط کرد. سرمایه بازار آن در ژوئن ۲۰۲۱، ۲ میلیارد دلار بود.

سامویدکوین SAMO

سامویدکوین یک میم‌کوین با مضمون سگ بود که روی بلاک‌چین سولانا (Solana) راه‌اندازی شده است. ۱۳درصد از عرضه این رمزارز در زمان راه‌اندازی این پروژه به اعضای جامعه آن داده شد. با استناد بر وب سایت رسمی ساموید کوین، رودمپ (نقشه راه) رمز ارز SAMO شامل رویدادهایی از جمله توکن سوزی، ایردراپ (Airdrop)، راه اندازی صرافی غیرمتمرکز (DEX) و ایجاد کلکسیون NFT است. رمز ارز SAMO در عرض یک ماه، بیش از ۴,۳۰۰ درصد رشد کرد. قیمت این ارز دیجیتال در ماه اکتبر ۲۰۲۱ و تنها در حدود ۳۰ روز، از ۰.۰۰۵ دلار به بیش از ۰.۲۲ دلار رسید.

خبرنگار: گلاره کحالی 

کد خبر 12577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =