چرا منفی‌های بازار تمام نمی‌شود؟

کارشناس و مدرس بازارهای مالی  با بیان اینکه مرگ تدریجی یک رویا و کماکان فشار فروش در بازار بورس در چهارم بهمن ماهی که قرار بود شاید نقطه قوتی برای آغاز یک روند صعودی باشد اما ظاهراً فعلاً خبری از حمایت از بازار نیست، گفت: در معاملات روز گذشته  بازار بیست و یک هزار و هشتصدو  پنج واحد ریزش برای شاخص کل باید در نظر گرفت که  عدد ۰۰۰/۲۳۴/۱ واحد را برای تابلو نقش برجسته شده است. شاخص کل هم وزن  ۴۲۷۱ هزار واحد ریزش بر روی ۳۲۳ هزار واحد کاررا بر روی تابلو بازار به اتمام رساند و ارزش معاملات بسیار کم نسبت به گذشته نه چندان دور گویای همه چیز است.

حسین مرید سادات در گفت‌وگو با بیداربورس افزود:  فعلاً بازار خوب نیست و نماد های تاثیر در شاخص ها همه تاثیر منفی بر روی بازار گذاشتند. اوضاع بر روی تابلو فرابورس دست کمی از تابلو بازار بورس نداره و اما دیروز عملیات بسیار سنگینی در بازار فرابورس انجام شد که اگر بخواهیم درباره صحبت بکنیم درباره این عدد حدود ۱۵۶ هزار میلیارد تومان عملیات بازار باز قرار گرفت و ارزش معاملات بورسی تابلو فرابورس ۷۱۴ میلیارد تومان بود که به نسبت به گذشته عدد بسیار کم است متاسفانه شرایط کنونی بازار اصلاً شرایط جذابی نیست.

مرید سادات در ادامه گفت:  ۱۸۸ میلیارد خروج پول حقیقی کماکان بازار را آزار میدهد.  روز گذشته حدود ۲۳۲ میلیارد ورود پول به صندوق های درآمد ثابت شده و گویای این است که اندک سرمایه باقی مانده در بازار دنبال یک محل امن هستند که این روزهای بعد بازار را سپری بکنند روز دوشنبه  ۵۶۲/۱۳۸ فروشنده در برابر۴۲۱/۱۲۴  خریدار صف‌آرایی کردند که در نهایت ۲۷۰ نماد در بازه ی ۴- تا -۵ معامله شدند و ۸۴ درصد از کل نمادهای قابل معامله در بازار در بازه منفی معامله شدند.

این تحلیل گر بازار مالی گفت: در سمت و سوی مثبت معاملات بازار بورس خبری نبود و بیشترین دامنه معاملات بین صفر تا +۱ بود که فقط ۵۳ نماد متاسفانه در این بازه معامله شدند  . نمودار ورود و خروج پول به صنایع هم نشان دهنده همه چیزهست. گروه خودرویی که شاید به تأثیر ورود برجام می‌توانست به بازار کمک کند شاهد خروج پول بوده و محصولات شیمیایی ۹۷ میلیارد خروج پول داشتند. فلزات اساسی ۶۳ میلیارد، استخراج کانه های فلزی ۳۲ میلیارد فرآورده‌های نفتی ۲۳ میلیارد و گروه بانک‌ی ۲۴ میلیارد پول طلایه‌دار خروج پول از بازار هستند. متاسفانه در ابتدای بازار به نوعی ما سرانه خرید و فروش  را داشتیم و سرانه خرید علیرغم اینکه بالاتر از سرانه فروش بود اما جو منفی که در بازار یکشنبه برای بازار ایجاد کردن کار خودش را کرد.

مرید سادات به تصمیمات اخیر مجلس اشاره رکد و گفت: متاسفانه آثار تصمیمات اخیر مجلس در خصوص صنعت پتروشیمی کاملا بر روی نقشه بازار مشهود بود و به جای اینکه صنعت صادرات محور حمایت می‌کنند به نوعی دولت خودش را شریک نامرئی متاسفانه صنایع و قوانین بدون پایه و اساس را تصویب کردند و سوال اساسی اینجاست چرا منفی های بازار تمام نمی‌شود!؟

وی تصریح کرد: در بازاری که متاسفانه حمایت فقط در حد گفتار درمانی است بیشتر از این هم نباید انتظار داشت که بازار بتواند پویا عمل کند. هر کجا که کارشناسان بازار آنجا را کف حمایتی بازار در نظر گرفتند با آمدن یک خبر منفی نسبت به شرایط بازار متاسفانه آن کف از دست رفت و حال و روز بازار اصلا جذاب نیست.

مرید سادات در پایان گفت: پیش بینی درباره شرایط پیش روی بازار ما می توانیم درباره روز سه‌شنبه صحبت کنیم. روز سه‌شنبه نقطه تلاقی  کف تکنیکال کانال نزولی شاخص کل و حمایتی بازار بدونیم اگر امرروز ارزش معاملات بالاترنرود اگر ورود پول نداشته باشیم و اگر سهم ها در فشار فروش قرار گیرند و کف حمایتی که امیدواریم از آنجا بازار برگرد از دست خواهد رفت و بازار برای یک میلیون و ۵۰ هزار واحد بخواد حرکت کند متاسفانه در شرایط کنونی بازار در واقع مساعد نیست و هر چه می گویند برای حمایت در حد حرف است و عملی وجود ندارد.

کد خبر 12648

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =