۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
فرق معاملات اسپات و مارجین

چندین گزینه برای ورود به بازار ارز دیجیتال برای افراد وجود دارد. شاید معمول ترین گزینه ها معاملات spot و margin باشد. در ادامه به بررسی هرکدام و تفاوت آنها باهم میپردازیم.

*معاملات اسپات (Spot Trading )

به گزارش بیداربورس اساسی ترین شکل سرمایه‌گذاری معاملات spot است. معاملات spot به سادگی خرید یا فروش مستقیم دارایی مانند کالا، سهام، اوراق قرضه یا حتی ارز است. در اسپات شما سکه‌های خود را مستقیما به پول نقد، استیبل‌کوین‌ها مثل تتر یا سایر رمزارزها مانند بیت‌کوین تبدیل می‌کنید و با انجام این معاملات صاحب آن دارایی می‌شوید.

نکته : در معاملات Spot تنها پرداختی شما کارمزد معاملات است که بستگی به صرافی‌ و مقدار پول مورد معامله، بین ۰.۱ تا ۲ درصد مبلغ معامله، متغیر است.

*چگونه ریسک اسپات را کم کنیم؟

ریسک معاملات را می‌توان با گذاشتن حد ضرر، حد سود و Stop-Limit کنترل کرد. درواقع وقتی معامله‌گر سفارشات و حدضرر خود را ثبت می‌کند، صرافی به صورت خودکار در زمان رسیدن قیمت، اقدام به فروش دارایی کرده و از ضرر جلوگیری میکند.

*مزایای اسپات

شفافیت قیمت‌ها: برخلاف قراردادهای آتی، قیمت‌ها تنها به عرضه و تقاضای بازار بستگی دارند.

کال مارجین نمیشوید: می‌توانید سفارش بگذارید و بعد فراموش کنید! برخلاف معاملات مارجین و مشتقه، در بازار اسپات نیازی به نگرانی در مورد لیکوئید شدن (از دست رفتن) سرمایه یا مارجین کال ندارید.

*معایب اسپات

مشکلات در نگهداری و امنیت: بسته به نوع دارایی مورد معامله، اسپات مشکلاتی دارد. به‌عنوان نمونه، در مورد نگهداری توکن‌ها و کوین‌ها مستلزم پذیرش مسئولیت امنیت آنهاست اما در بازاری همچون بازار آتی، تسویه‌حساب نهایی هر کالا یا دارایی را می‌توانید با وجه نقد انجام دهید.

سود کمتر: سود بالقوه در معاملات اسپات بسیار کمتر از سود احتمالی در قراردادهای آتی یا مارجین است.

*معاملات مارجین(Margin Trading)

معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال، تفاوت عمده‌ای با معاملات مارجین مربوط به اوراق بهادار سنتی‌تر مانند سهام و اوراق قرضه ندارد. ایده اصلی این است که شما سرمایه اولیه خود را توسط قرض گرفتن پول و استفاده از اهرم، افزایش می‌دهید. در این معاملات شما پولی را قرض می‌گیرید و با آن پول افزایش یا کاهش قیمت یک ارز دیجیتال را پیش‌بینی می‌کنید؛ اگر روند قیمتی آن ارز را درست پیش‌بینی کرده باشید، سود خود را برداشته و پولی که به عنوان قرض گرفته‌اید را برمی‌گردانید و اگر روند قیمتی را اشتباه پیش‌بینی کرده باشید، باید مبلغ قرض، سود صرافی و کارمزد تراکنش را بازگردانید. برای شروع تجارت مارجین، معامله‌گر و سرمایه‌گذار باید مقداری وثیقه را به صرافی تحویل دهد که به عنوان مارجین شناخته شود.

نکته : میزان سود یا ضرر در معاملات مارجین در بازار کریپتو معمولا بین ۲ تا ۱۰۰ برابر است

*لوریج یا Leverage

حساب مارجین، حسابی است که بخشی از آن را قرض گرفته‌اید. شما به وسیله لوریج، مقدار این قرض را تعیین خواهید کرد. به عبارت دیگر، مقدار پولی که می‌خواهیم قرض بگیریم را با استفاده از لوریج مشخص می‌کنیم. معمولا صرافی‌ها تا ۲۰ برابر به کاربران لوریج یا اهرم می‌دهند؛ یعنی شما تا ۲۰ برابر موجودی خود می‌توانید خرید کنید؛ ولی در بعضی از صرافیها تا ۱۰۰ برابر موجودی توان خرید دارید.

 مثال: اگر شما ۱۰۰ دلار دارید و از لوریج ۱۰۰ استفاده می‌کنید، می‌توانید ۱۰,۰۰۰ دلار خرید کنید که ۹,۹۰۰ دلار آن را قرض گرفته‌اید. در لوریج ۲۰، شما با پرداخت ۵ درصد از قیمت یک کوین می‌توانید آن‌را به طور کامل بخرید؛ مثلا اگر می‌خواهید یک بیت‌کوین را با قیمت ۵۰,۰۰۰ دلار با لوریج ۲۰ بخرید، ۲,۵۰۰ دلار وثیقه می‌گذارید و ۴۷,۵۰۰ دلار باقی مانده را وام (قرض) می‌گیرید. اگر قیمت بیت‌کوین ۱۰ درصد افزایش پیدا کند و به ۵۵,۰۰۰ دلار برسد، پول شما ۲ برابر می‌شود که یعنی ۱۰۰ درصد سود کرده‌اید. اما اگر قیمت بیت‌کوین ۱۰ درصد کاهش یابد و به ۴۵,۰۰۰ دلار برسد، ضرر شما ۲ برابر بیشتر از مبلغی که در ابتدا آورده‌اید می‌شود؛ یعنی ۲۰۰ درصد ضرر خواهید کرد

*مزایای معاملات مارجین

استفاده از اهرم: معامله‌گران می‌توانند پوزیشن‌های معاملاتی بزرگتری نسبت به سرمایه اصلی خود باز کرده و میزان سود را افزایش دهند. معاملات مارجین به اهداف مالی در معاملات دست یابید که در حالت عادی برایتان غیرقابل باور بود. این در حالی است که رسیدن به چنین اهدافی با داشتن سرمایه ناچیز غیرممکن است.

*معایب معاملات مارجین

اهرم: اگرچه اهرم می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا خیلی سریع‌تر به اهداف معاملاتی‌ نزدیک شوند، اما این ابزار در عین حال می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد. درواقع معامله‌گران لزوماً نمی‌دانند از چه مقدار اهرم استفاده کنند و غالباً آنها به شدت متضرر شده و مجبور به پرداخت کارمزدها و هزینه‌های اضافی می‌شوند.

خواندنی : در ۱۲ مارس سال ۲۰۲۰ (۲۲ اسفند سال ۱۳۹۸) قیمت‌ بیت‌کوین در چند ساعت به طور ناگهانی از ۸,۰۰۰ دلار به ۳,۶۰۰ دلار سقوط کرد و در ۲۴ ساعت نزدیک به ۱ میلیارد دلار پوزیشن لانگ (خرید استقراضی) لیکویید شد.

*کال مارجین یا لیکویید شدن

در واقع کال مارجین یا لیکویید شدن در کریپتو، وضعیتی است که میزان زیان معاملات از حد مجاز آن بیشتر شده باشد در این حالت صرافی وثیقه گذاشته شده را برمی‌دارد و معامله را می‌بندد. مثلا اگر از اهرم ۱۰ استفاده کرده اید، ضرر شما ۱۰۰۰ دلار یعنی معادل کل سرمایه‌ شما می‌شود و کارگزار کل موجودی شما را صفر می‌کند و شما با موجودی صفر از معامله خارج می‌شوید.

*چگونه می‌توان ریسک معاملات مارجین را کاهش داد؟

معاملات مارجین در بازار کریپتو به دلیل نوسانات قیمتی بالا بسیار پرریسک است؛ از این‌رو می‌توانید هم زمان از معاملات لانگ و شورت برای کاهش ریسک در معاملات مارجین استفاده کنید که به معنای معامله در دو جهت عکس هم بر روی یک رمز ارز است و هدف آن کنترل و مدیریت سرمایه توسط روش هجینگ (Hedging) در مواقعی است که پوزیشن سنگینی روی حرکت قیمت در یک جهت باز کرده‌اید ولی قیمت در جهت دیگر حرکت می‌کند.

*شورت کردن (Shorting) رمز ارزها چیست؟

هنگامی که معامله‌گران پیش‌بینی کنند ارزش یک رمز ارز ممکن است کاهش پیدا کند بلافاصله آن رمزارز را قرض گرفته و می‌فروشند. پس از کاهش قیمت رمز ارز معامله‌گر دوباره معادل آن رمز ارز را خریداری کرده و به وام دهنده پس می‌دهد و سود او از این معامله تفاوت مقدار رمزارز کسب شده است. این فرایند شورت کردن یا فروش استقراضی نام دارد.

مثال : فرض کنید قیمت هر بیتکوین ۴۵۰۰۰ دلار است و معامله‌گر ۰/۱ بیت کوین از صرافی قرض گرفته و آن را می‌فروشد. او در این حالت ۴۵۰۰ دلار به دست می‌آورد و هنگامی که قیمت بیت‌کوین به ۳۰۰۰۰ برسد دوباره ۰/۱ بیت کوین را این بار به قیمت ۳۰۰۰ دلار خریده و به صرافی پس می‌دهد. او در این معامله ۱۵۰۰ دلار سود کرده است.

*مفهوم معاملات لانگ به چه معناست؟

در اصل، لانگ کردن (long) یک رمز ارز به این معنی است که انتظار دارید قیمت آن در آینده افزایش پیدا کند. زمانی که یک تریدر در یک معامله Long قرار می‌گیرد، یک دارایی را خریدرای کرده و منتظر می‌ماند تا قیمت افزایش پیدا کند.   در واقع تحلیل او از بازار، صعودی بودن و رشد قیمت است. در بین معامله‌گران معمولا لانگ کردن و خرید کردن، معنای یکسانی دارد و گاها این دو عبارت به جای هم استفاده می‌شوند. در معاملات لانگ یا در زمانی که یک تریدر لانگ می‌کند، صرفا در حالتی که قیمت افزایش پیدا کند، سود خواهد کرد. بدیهی‌است که در صورتی که تحلیل او از بازار اشتباه بوده و پس از خرید، قیمت شروع به کاهش کند، تریدر، زیان خواهد کرد.

نویسنده: گلاره کحالی

کد خبر 12758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =