اثر حذف حجم مبنا در معاملات سهام و افزایش نقدشوندگی بازار + مزایا

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزایای حذف حجم مبنا در بازارهای اول و دوم فرابورس گفت: این تصمیم به روان شدن معاملات و افزایش نقدشوندگی بازار کمک می کند.

به گزارش بیداربورس، حسین کاظم زاده درباره تصمیم اخیر فرابورس مبنی بر حذف حجم مبنا در برخی نمادهای بازار اول و دوم به ایسنا گفت: هر تصمیمی که منجر به رفع محدودیت‌ها شود برای توسعه بازار مناسب است. چنین اقداماتی واقعی شدن قیمت‌ها را به دنبال دارد. با حذف حجم مبنا اصلاح و یا رشد قیمت سریع‌تر می‌شود و اثر خبرها در روند معاملات فرسایشی خواهد بود.

وی افزود: درصورتی که سهم طی سه ماه گذشته دارای میانگین حجم معاملات بیش از دو برابر حجم مبنا باشد و یا مجموع حداقل تعهد معاملات روزانه بازارگردان‌های فعال در آن نماد، دو برابر حجم مبنا باشد، حجم مبنا حذف خواهد شد. نمادهایی هم که دارای صف خرید یا صف فروش طی ۲۰ روز کاری متوالی در بازار پایه باشند نیز با حذف حجم مبنا مواجه می شوند.

کاظم زاده ادامه داد: چنین تصمیم هایی پیش زمینه حذف محدودیت‌های مهم است. البته معمولا حذف محدودیت‌ها و تغییر شرایط طی کوتاه مدت ممکن است آثار منفی داشته باشد اما اگر مسئولان از تصمیم‌ها عقب نشینی نکنند می‌تواند به روان شدن معاملات و افزایش نقدشوندگی بازار کمک کند.

کد خبر 12981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =