دو واکنش اولیه و ثانویه بورس به توافق احتمالی مذاکرات هسته ای

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دغدغه سهامداران مبنی بر بازگشت به برجام اعلام کرد: بورس در صورت تحقق توافقات احتمالی مذاکرات هسته‌ای، دو واکنش اولیه و ثانویه نشان خواهد داد.

به گزارش بیدار بورس، حسن رضایی‌پور با انتشار مطلبی با عنوان " بورس در آینه برجام"  اعلام کرد:  یکی از موضوعات مهمی که روند بازار سرمایه را از ابتدای سال تحت‌ تاثیر قرار داده، ابهامات در چند مسئله مختلف است. موضوعاتی که در ظاهر شاید تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند اما در عمل به‌هم مرتبط هستند.

بعد از روی کارآمدن دولت سیزدهم، مباحث مربوط به احیای برجام و از سر گرفته‌شدن مذاکرات هسته‌ای به اوج رسید. این موضوع با توجه به اینکه بر اقتصاد سایه گسترانده برای فعالان اقتصادی همه بازارها از اهمیت بسزایی برخوردار است. از این‌رو هرگاه در این زمینه اخبار مثبت یا حتی منفی مخابره می‌شود، بازارهای سرمایه‌گذاری نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.

در حالی این روزها اخبار و حواشی پیرامون لغو برخی تحریم‌های ایران از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام، قوت گرفته که سرنوشت تمام بازارهای سرمایه‌ گذاری در راستای تغییرات احتمالی این وادی گره خورده است. بازار سرمایه نیز که از اواسط تابستان با فراز و فرود بسیاری تحت‌تاثیر عوامل اثرگذار خارجی همراه بوده اکنون با علامت سوال بزرگی مواجه است.

اینکه دستیابی به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، بورس را به چه سمت و سویی هدایت می‌کند، سرمایه‌گذاران را به‌سوی رفتارهای هیجانی سوق می‌دهد. تقریبا این واکنش‌ها در هر دور مذاکرات رسمی ایران و غرب از سوی سرمایه‌گذاران مشاهده شده و در چنین شرایطی داد و ستدهای بورسی نیز با هیجان دنبال می‌شوند.

در ماه‌های گذشته انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات و احتمال قوت‌گرفتن توافقات بین‌المللی معمولا با چند گزینه همراه بود. تزریق منابع به بازارهای مالی، سقوط قیمت دلار، کاهش انتظارات تورمی و تعمیق رکود در بازارها که می‌تواند بورس را نیز در اولین گام به کام بکشد اما به راستی این احتمالات تا چه میزان می‌توانند با واقعیت موجود تطابق داشته باشند؟

بازگشت به برجام همواره جزو دغدغه‌های اصلی سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود با این تفاوت که میان اثرگذاری آن بر روند معاملات، دیدگاه مشترکی وجود ندارد. با اینکه بعد از احیای برجام، نوسانات احتمالی نرخ ارز رخ خواهد داد اما این مهم صرفا نمی‌تواند بورس را به حاشیه براند. در دوره‌های قبل نیز تجربه نشان داده بازار سرمایه در مواجهه با چنین وضعیت سیاسی به سود سازی ادامه می‌دهد اما قدر مسلم نحوه سودسازی برای شرکت‌های مختلف در دوره‌های زمانی متفاوت انجام خواهد شد.

بررسی وضعیت بازار سرمایه در ‌ماه‌های اخیر نشان می‌دهد همه صنایع بورسی بصورت مستقیم و غیرمستقیم از اثرات احیای مذاکرات هسته‌ای تاثیر می‌پذیرند اما میزان تاثیرپذیری شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است. این موضوع به درستی نشان می‌دهد چرا بازار در مقابل اخبار برجامی واکنش‌های آنی به نمایش می‌گذارد.

در صورت تحقق توافقات احتمالی در مذاکرات هسته‌ای، بازار سهام نیز دو واکنش مختلف نشان خواهد داد.

در اولین گام که می‌تواند در کوتاه‌ مدت اتفاق بیفتد به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه با اندکی عقب‌نشینی در مدار رکودی فعلی درجا بزند اما با توجه به اینکه رفع تحریم‌ها به مرور موجب کاهش نرخ ارز و تورم، بهبود تجارت خارجی، اشتغال و تولید خواهد شد، بورس می‌تواند در بلندمدت خیز جدی برای صعود بردارد.

منبع: دنیای اقتصاد
کد خبر 13220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =