مذاکرات وین در مراحل پایانی قرار دارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه مذاکرات وین در مراحل پایانی قرار دارد از تمایل ایران و آمریکا برای حصول توافق بر سر لغو تحریم‌ها و کاهش فعالیت‌های هسته‌ای خبر داد.

به گزارش بیداربورس به نقل از خبرگزاری فرانسه، جوزپ بورل در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: رایزنی ها در مراحل پایانی قرار دارد ولی مشخص نیست چند هفته به طول بینجامد. امید است طی هفته‌های آینده توافق حاصل شود.

وی افزود: نمی‌توان جزئیات بیشتری ارائه کرد. زیرا بسیار محرمانه است. آمریکا پیشنهاداتی ارائه کرده و پیشنهادات متقابلی هم وجود دارد. 

بورل ادامه داد: دستیابی به توافق بر سر لغو تحریم‌ها و کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران ، مهم‌ترین مشکل است اما جای امیدواری وجود دارد . چرا که هر دو طرف تمایل نشان داده‌اند.

بر اساس این گزارش، مذاکرات رفع تحریم‌ها عصر سه‌شنبه پس از وقفه ای کوتاه با دیدار مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا از سرگرفته شد. هیات‌ها هفته گذشته برای مشورت و اخذ تصمیمات‌ سیاسی راهی پایتخت‌ها شدند. 

طی روزهای گذشته امیدواری‌های بسیاری از سوی طرف‌های مقابل برای اینکه مذاکرات در این دور به نتیجه برسد ، مطرح شد. درحالی که سیاست اصولی هیأت مذاکره‌کننده ایران از ابتدا این بوده که ملاک مذاکرات باید منافع، اصول و دستورالعمل‌های مذاکراتی باشد و زمان دستیابی به توافق به تأمین شدن این مواضع بستگی دارد. 

تهران خواهان دستیابی به توافقی سازنده در کوتاه‌ترین زمان ممکن است اما تاکید دارد در مذاکرات تعجیل نمی‌کند . چرا که ضرب‌ الأجل‌های ساختگی موجب زیر پا گذاشتن اصول و خطوط قرمز خواهد شد. 

احتمال حصول توافق به میزان آمادگی و اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات لازم به ویژه در حوزه تحریم‌ها و دست برداشتن از خواسته‌های غیر واقع‌بینانه در ارتباط با دستاوردهای هسته ای ایران بستگی دارد.

کد خبر 13378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =