۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مذاکرات وین دقایقی پیش آغاز شد

جلسه کارگروه اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان جمهوری اسلامی ایران وگروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین حال برگزاری است.

به گزارش بیدار بورس، دور هشتم مذاکرات وین نتیجه بخش خواهد بود؟ چقدر با اجرای کامل برجام فاصله داریم؟

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در یک نشست خبری مشترک با همتای انگلیسی خود ارزیابی جدیدی از چشم‌انداز توافق در مذاکرات وین ارائه کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایتارتاس، لاوروف بعد از گفتگو با «لیز تراس»، وزیر امور خارجه انگلیس در یک کنفرانس خبری گفت: «در موضوع ایران، ما هم‌نظریم که فرصت‌هایی برای اجرای کامل برجام در آینده نزدیک وجود دارد، اما هنوز  راه درازی در پیش است.»

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که سرپرستی هیئت کشورش در مذاکرات وین را بر عهده دارد چند روز پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه روسی «کامرسنت» گفته بود که پیش‌نویس سند نهایی تدوین شده است. چند موضوع دیگر هستند که به کار بیشتر نیاز دارند اما سند نهایی در حال حاضر روی میز است.

حفظ برجام ضروری است

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دو روز گذشته (چهارشنبه) پس از دیدار و گفتگو با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که به مسکو سفر کرده بود، تصریح کرد که تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام در مذاکرات وین باید ادامه داشته باشد.

رئیس‌جمهور روسیه درادامه بر لزوم تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام تأکید کرد و گفت: «ما اشتراک نظر داریم که ادامه تلاش‌های دیپلماتیک و تشویق و ترغیب به راه‌حل‌های مصالحه‌آمیز در راستای منافع حفظ این سند بزرگ ضروری است. ما به توافق رسیدیم که مواضع ما در خصوص این موضوع بسیار نزدیک است یا آنطور که دیپلمات‌ها می‌گویند، با یکدیگر همخوانی دارد».

جو بایدن: فرصت دستیابی به توافق وجود دارد

پیش از این، سی. ان. ان در تداوم تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی درباره مذاکرات وین گزارش داد که دولت جو بایدن معتقد است تا پایان ماه جاری میلادی فرصت دستیابی به توافق در وین وجود دارد.

این شبکه آمریکایی دیروز به نقل از سه مقام آمریکایی مدعی شد در غیر این صورت آمریکا باید مسیر خود را تغییر دهد و تلاش‌های فشرده را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آغاز کند.

یک مقام ارشد دولت بایدن که نامی از وی برده نشده، با اشاره به مذاکرات در سطح بالا در وین، این دور مذاکرات را حساس خواند. او ادعا کرد: ما حقیقتا در مرحله نهایی قرار داریم.

همچنین مقام دوم دولت آمریکا ادعا کرد هیچ چیز در مورد ایران هرگز یک مسیر مستقیم نیست، اما ما به لحظه تعیین‌کننده نزدیک می‌شویم.

کد خبر 13478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =