سیاست عجیب ایلان ماسک درباره تغییرات اقلیمی

در سال ۲۰۱۸، ایلان ماسک مانند یک قهرمان سرسخت محیط زیست اعلام کرد که تغییرات آب و هوا بزرگترین تهدیدی است که بشر در قرن حاضر با آن مواجه است. اما یک سال پیش در کمال ناباوری ماسک از این که دولت جدید روی آب و هوا متمرکز شده است، عصبانی شد!

به گزارش بیدار بورس، در سال ۲۰۱۸، ایلان ماسک مانند یک قهرمان سرسخت محیط زیست اعلام کرد تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدیدی است که بشر در قرن حاضر با آن مواجه است. او با تاسیس دو شرکت بسیار موفق که قادر به کاهش مستقیم انتشار کربن هستند، از این نگرانی حمایت کرده بود. اما یک سال پیش در کمال ناباوری ایلان ماسک از این که دولت جدید روی آب و هوا متمرکز شده است عصبانی شد!

آن طور که Forbes گزارش داده، ماسک در یک مصاحبه ویدئویی اخیر در وال استریت ژورنال، نظرات شگفت انگیزی را در مورد تلاش‌ها برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی بیان کرد. ماسک بارها اعلام کرد که از اصلاح قانون توسط رئیس جمهور بایدن یا به طور کلی مشوق‌های دولتی حمایت نمی‌کند. او گفت که دولت فقط باید به عنوان داور شاهد ماجرا باشد.

ثروت ماسک بر اساس میلیاردها دلار وام، سیاست‌ها و مقررات دولت فدرال و ایالتی ساخته شده و Business Insider جزئیات ۴٫۹ میلیارد دلاری حمایت دولتی را که تسلا، اسپیس ایکس و سولار سیتی از سال ۲۰۱۰ دریافت کرده‌اند را اعلام کرده است. شرکت‌های ماسک همچنین میلیاردها دلار وام از بازارهای بزرگ دیگر از جمله اتحادیه اروپا و چین دریافت کرده‌اند و از قضا، کارخانه تسلا که در آن ماسک گفت که با مشوق‌های دولتی مخالف است، با میلیون‌ها دلار معافیت‌های مالیاتی ایالتی و سایر مشوق‌ها ساخته شده است.

بقای تسلا علاوه بر تأمین مالی مستقیم، به فروش اعتبارات به دیگر سازندگان خودرو نیز متکی است. برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، کالیفرنیا و ۱۲ ایالت دیگر برنامه‌هایی را اتخاذ کرده‌اند که تولیدکنندگان خودرو را ملزم می‌کند هر سال درصد معینی از وسایل نقلیه آلاینده با انتشار خالص صفر را بفروشند و به شرکت‌هایی که این کار را نکرده‌اند اجازه می‌دهند در عوض از شرکت‌هایی که مازاد تولید دارند، اعتبار بخرند.

از آنجایی که تسلا فقط خودروهای برقی می‌فروشد، تعداد زیادی از این اعتبارات را با سود قابل توجهی به فروش می‌رساند که برای شرکت نجات‌بخش بوده است. در سال ۲۰۲۰، معادل ۱٫۶ میلیارد دلار اعتباری که تسلا فروخته بود بیشتر از درآمد خالص ۷۲۱ میلیون دلاری آن بود و گزارش‌ها نشان می‌دهد که طی پنج سال گذشته تسلا ۳٫۳ میلیارد دلار از این برنامه دولتی به دست آورده است. به عبارت دیگر، الزامات و مشوق‌های دولتی یک موهبت بزرگ برای شرکت بوده است.

تعجب‌آور نیست که پیام مسئولیت‌پذیری ماسک درباره بحران زیست محیطی همراه با موفقیت عظیم او در ساخت وسایل نقلیه الکتریکی به او جایگاهی مسیحایی در میان برخی از تحسین‌کنندگان داده است. اما این وضعیت همچنین به این معنی است که ماسک با حمله به قانون Build Back Better، که تاکنون مهم‌ترین قانون ایالات متحده با هدف مبارزه با تغییرات اقلیمی است، مهمات را در اختیار مخالفان اقدام برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی قرار می‌دهد.

اگر ماسک واقعاً در مورد مبارزه با تغییرات آب و هوایی جدی است، باید از یک رویکرد همه جانبه حمایت کند. تعهدات، نوآوری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی باید با سیاست‌ها و مشوق‌های دولت مطابقت داشته باشد. ماسک با تمسخر قانون Build Back Better دقیقا برعکس عمل می‌کند. این لایحه شامل ۵۵۵ میلیارد دلار برای انرژی‌های تجدیدپذیر و حمل و نقل پاک است و شامل سرمایه‌گذاری‌های عظیمی می‌شود که دو بخش آلاینده‌ترین بخش اقتصاد ایالات متحده را هدف قرار می‌دهد.

کد خبر 13479

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =