۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
بازده صفر بورس در ۲۰ ماه

شاخص کل بورس و اوراق بهادار پس‌ازآنکه ۵ بهمن ماه با حمایت همراه شد توانست خود را از کف یک میلیون و ۲۰۷هزار واحدی جدا کرده و تا یک میلیون و ۳۰۴هزار واحد رشد کند. این چهارمین مرتبه‌ای است که شاخص کل یک کف جدید می‌زند و پس‌ازآن حدود ۱۰۰هزار واحد رشد می‌کند.

به گزارش بیداربورس در هفته‌ای که گذشت روند شاخص با شیب کند، نزولی بود و در محدوده یک میلیون و ۲۸۴هزار واحد آرام گرفت. شاخص هم‌وزن هم ۳۱۷هزار واحد حمایت شده و در محدوده ۳۲۶هزار واحد قرار دارد. شاخص کل اردیبهشت ۹۹ در محدوده جاری قرار داشت و هم‌اکنون بازده آن نسبت به ۲۰ماه قبل صفر است.

افزایش تعداد منفی‌ها

هفته گذشته با تعادل در تعدادنمادهای مثبت و منفی و صفوف خرید و فروش آغاز شد. روز یکشنبه فشار فروش به شدت افزایش یافت به شکلی که ۴۵درصد نمادها صف فروش و ۹۰درصد نمادها منفی شدند. روز دوشنبه بازار به سمت تعادل رفت و در پایان بازار ۷۰درصد نمادها منفی بودند. سه‌شنبه و چهارشنبه بازار در تعادل به کار خود پایان داد البته همچنان تعداد نماد منفی بیشتر از مثبت بود.

ایستادگی حقوقی‌ها در مقابل عرضه‌ها

ارزش معاملات در هفته‌ای که گذشت در محدوده ۳همت در نوسان بود اما روز یکشنبه به دلیل جمع‌آوری صفوف فروش، شاهد ۴.۲همت معامله خرد بودیم. ضمنا هر پنج روز شاهد خروج پول بودیم با این تفاوت که روز یکشنبه ۱.۴۴همت پول از بازار خارج شد. مجموع خروج پول حقیقی در این هفته به ۲.۶همت رسید که رقم با اهمیتی تلقی می‌شود. همچنان حقوقی‌ها بازار را به شکل بسیار مناسبی نقدشونده نگه‌داشته‌اند و در مقابل عرضه‌ها، ایستادگی کرده‌اند، البته امیدواریم چنین همتی از سمت حقوقی‌های بازار تنها قائل به حضور در شرکت بورس نباشد و منابع حقوقی‌های بزرگ بازار، در چنین برهه‌ای که بازار از لحاظ روانی مشکل پیدا کرده است ولی تمام متغیرهای کلان و خرد به نفع بازار است، منابع از سمت سپرده‌ها به سمت خرید سهام سوق پیدا کند.

تاثیر ۶درصدی بازارهای جهانی

بازار این هفته، به افزایش بااهمیت قیمت نفت و عبور برنت از ۹۰دلار واکنشی نشان نداد. علی‌رغم پایان یافتن تعطیلات در چین و تقویت کوموها، شاهد حرکت خریداران حقیقی به سمت شرکت‌های کامودیتی محور نبودیم. گویی که فعالان بازار فراموش کرده‌اند که متغییر تاثیرگذار بر بازار چیست از کنار هر عامل تاثیرگذار مثبتی می‌گذرند. در نظرسنجی‌های صورت گرفته، نیمی از معامله‌گران بازار، خبرهای برجامی را مهمترین فاکتور تصمیم‌گیری در نظر می‌گیرند در حالی که نوسان نرخ بازار جهانی تنها برای ۶درصد جامعه آماری، فاکتور اول تصمیم‌گیری در این مقطع زمانی است.

واکنش مثبت بازار به بازگشت دیپلمات به وین

با همین رویکرد، شاهد اقبال بازار به گروه‌های برجامی همچون بانک و پس ازآن خودرو بودیم. بازار به بازگشت دیپلمات‌ها به وین واکنش مثبتی نشان داد. تداوم مذاکرات باعث شده تا احتمال توافق از دید فعالان اقتصادی افزایش یابد به شکلی که نرخ دلار در هرات به زیر ۲۶هزار تومان رسید و در تهران نیز به مرز ۲۶هزار تومان رسیده است. در طرف دیگر فعالان بازار سرمایه نیز پول جدیدی به شرکت‌های دلاری تزریق نمی‌کنند و در انتظار تحولات سیاسی هستند. همین عامل باعث کاهش حجم معاملات بازار شده است.

بودجه به صحن علنی می‌آید

کار بودجه در کمیسیون تلفیق به پایان رسیده و به زودی بودجه به صحن می‌آید. یکی از مباحث مهم برای بازار سرمایه تعیین مالیات بر صادرات محصولاتی نظیر اوره، متانول و پلی_اتیلن است. تعداد شرکت‌های پتروشیمی که چنین محصولاتی را صادر می‌کنند، کم نیست و ازاین زاویه سطح اهمیت این موضوع بالاست. حالا تحرکاتی در اردوگاه مخالفان حذف معافیت مالیاتی این صنایع دیده می‌شود و باید دید مخالفان و موافقان در صحن چه می‌کنند.

حاشیه سود بهتر پتروشیمی‌ها در زمستان

قیمت گاز صنایع از ابتدای بهمن ماه با سقف ۵ هزار تومان خوراک و ۲هزار تومان سوخت لحاظ شده و این رویداد باعث می‌شود تا حاشیه سود صنعت پتروشیمی در زمستان بهتر از پاییز باشد. ضمن آنکه نرخ نفت صعودی بوده و قیمت محصولات نسبتا با ثبات است اما قیمت گاز طبیعی کاهش یافته و این یک پالس مثبت است با این حال همانطور که گفتیم، توجه بازار معطوف برجام است و به خبرهای مثبت دلاری‌ها، واکنش نشان نمی‌دهد.

دولت تمایلی به کاهش نرخ دلار ندارد

نرخ بهره بین بانکی برای پنجمین هفته کاهش یافت و از ۲۱.۱۱درصد در ۹دی ماه به ۲۰.۳۹درصد در ۱۴بهمن ماه رسیده است. خبرهایی در خصوص جلسات بانک مرکزی و مقامات اقتصادی دولت نشان می‌دهد که در صورت توافق دولت قصدی برای کاهش تعمدی نرخ ارز ندارد. دولت رئیسی، دلار را ۲۵۷۰۰تومان تحویل گرفته و طبیعی است که با توجه به نرخ لحاظ شده ارز در بودجه، تمایلی به کاهش نرخ ارز نداشته باشد.

افزایش تولید نفت پس از تحریم‌ها

مقدار تولید نفت ایران به بالای ۲.۵میلیون بشکه در روز رسیده که حاکی از افزایش صادرات نفت است. ایران پس از عربستان، عراق، امارات و کویت در جایگاه پنجم تولید است و البته فاصله اندکی با کویت دارد. در صورت رفع تحریم‌ها، ایران به جایگاه سوم بازمی‌گردد اما همچنان چندصد هزار بشکه نفت از عراق کمتر تولید می‌کند.

افزایش قیمت سیمان در بورس کالا

بورس کالا، شاهد افزایش قیمت پایه سیمان است. حالا،   سیمان فله تیپ دو در حالی به بالای ۴۰۰هزار تومان در هر تن رسیده که قیمت گاز مصرفی در محدوده ۵۰۰تومان هر مترمکعب فریز شده است. قیمت پایه سیمان از ۳۵۰هزار تومان رشد کرده و قیمت گاز از بالای ۷۰۰تومان به ۵۰۰تومان رسیده لذا با توجه به افزایش عرضه سیمان و رشد درآمد در یک ماه باقی مانده از سال، می‌توان به صنعت سیمان امیدوار بود.

سرمایه‌گذاری در هلدینگ‌ها

تعداد هلدینگ‌هایی که p.nav کمتر از ۵۰درصد دارند و تقسیم سود زیرمجموعه‌های آن‌ها نزدیک به ۹۰درصد است، زیاد شده است. به عبارت دیگر p.e هلدینگ‌ها حتی به کمتر از محدوده شرکت‌های زیرمجموعه رسیده که یک موقعیت سرمایه‌گذاری بی‌نظیر با دید مجمع است.

مروری بر بازارهای جهانی

بازار جهانی در موقعیت خوبی قرار دارد. بسیاری از محصولات پتروشیمی آماده حرکت به تناسب نرخ نفت هستند. در جهش اخیر قیمت نفت، محصولات پتروشیمی در حالت اصلاحی بودند و حاشیه سود برخی از آنها کاهش یافت. با پایان یافتن تعطیلی‌ها در چین، می‌توان امیدوار به افزایش تقاضا در پلیمرها بود ضمنا متانول چین که همیشه بالاتر از هند بوده هم‌اکنون فاصله ۵۰دلاری ازان دارد که قاعدتا بسته می‌شود لذا متانول چین می‌تواند بالای ۴۰۰دلار را ببیند.

قیمت اسلب به بالای ۷۰۰دلار رسیده و انتظار داریم که قیمت ورق گرم تقویت شود. در طرف دیگر مشکلات حاصل از امیکرون قیمت سنگ آهن را تقویت کرده و زغالسنگ نیز در وضعیت پایداری است و البته میل به صعود دارد. خبرها در خصوص کسری عرضه روی و آلومینیوم به همراه مس در کنار افزایش واردات این فلز در چین، منجر به تقویت با اهمیت قیمت این کوموها شده است.

همراه با سیاست

مقامات آمریکا در این هفته اعلام کردند که مذاکرات در ژانویه پیشرفت داشته اما همچنان اعلام کردند که اگر فورا به نتیجه نرسد دیگر برای آمریکا احیای این توافق مفید نخواهد بود. روسیه که تا چند روز قبل همواره بر ادامه‌دار بودن مذاکرات و نزدیک‌شدن به نتیجه مذاکرات تاکید می‌کرد به یکباره با چرخش موضع اعلام کرد که مذاکرات پیشرفت داشته اما تا حصول توافق گام‌های بسیاری مانده است.

تبدیل چین و اروپا به مهم‌ترین بازیگران برجام

این رویکرد روسیه برای مقابله با تعیین ضرب‌العجل توسط آمریکا بود. رویکرد چین و اروپا تا اینجای کار چندان مهم نبوده اما به زودی به مهمترین بازیگران برجام تبدیل خواهند شد. چین اعلام کرده که بسته پیشنهادی اروپا از دید آنها مثبت است. آمریکا نیز با این بسته موافقت کرده اما جزئیاتی ازآن منتشر نشده است. چین به عنوان یک بازیگر تمام کننده اگر بر مواضع اروپا صحه بگذارد، ازآن جهت که اروپا می‌تواند مکانیزم ماشه را فعال کند، قطعا ایران بین پذیرش توافق یا بازگشت به تحریم‌های سازمان مللی باید یکی را انتخاب کند. به طور کلی متقاعد شدن چین یا روسیه مبنی بر اینکه ایران باید توافق کند، کافیست تا اجماعی در جهت متقاعد کردن جدی ایران آغاز شود. با این حال کارشناسان اعتقاد دارند که برجام، در هفته‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ مجددا مورد اجرا واقع می‌شود و تداوم این وضعیت ناممکن است.

کد خبر 13502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =