کاهش ۲۷درصدی استفاده دولت از تنخواه در ۵ ماه فعالیت

سازمان برنامه و بودجه با اعلام کاهش ۲۷درصدی استفاده دولت از تنخواه در ۵ ماه فعالیت از افزایش ۲۴ درصدی اعتبارات عمرانی و عدم تامین هزینه‌های جاری از منابع بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش بیداربورس، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: دولت در آغاز فعالیت با هزاران میلیارد تخصیص بدون منبع در خزانه مواجه بود و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی توسط دولت قبلی استفاده شده بود.

همچنین باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته‌ شده دولت روحانی  هر ماه به میزان ۱۱هزار میلیارد تومان تسویه می‌شد. ولی با تمام سختی‌ها برای تامین کسری بودجه به سراغ چاپ پول نرفت و با افزایش درآمدها و کنترل هزینه‌ها به سمت بهبود شاخص‌های بودجه حرکت کرد.

همین موضوع موجب شد رشد حجم نقدینگی در آذر برای دومین ماه متوالی کاهشی شده و به ۴. ۴۱درصد برسد. آخرین گزارش مرکز آمار از نرخ تورم در دی، نشان از کاهش یک‌ درصدی میانگین تورم سالانه دارد.

طی ۵ ماه ، منابع درآمدی بودجه نسبت به ۴ ماه نخست سال بیش از ۱۷۷درصد رشد کرده که عمدتا ناشی از افزایش صادرات نفت و تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی بود. رشد درآمدهای مالیاتی در مدت کوتاه فعالیت دولت ۱۵۶درصد بود و مصوبات مهمی هم برای کاهش فشار مالیاتی بر بخش تولید و اصناف آسیب‌دیده از کرونا هم در هیات وزیران تصویب شده است.

از سوی دیگر استفاده از تنخواه‌گردان خزانه برای تامین منابع دولت کاهش ۲۷ درصدی داشت که حاکی از عدم استفاده دولت از منابع بانک مرکزی در تامین هزینه‌های جاری است.

در ۵ ماه علاوه بر مدیریت هزینه‌های جاری، منابع طرح عمرانی نیز با رشد ۲۴درصدی از ۵۸.۷ به ۷۲.۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.در لایحه بودجه۱۴۰۱ هم با وجود رشد فقط ۵ درصدی اعتبارات هزینه‌ای، بودجه طرح عمرانی یا همان تملک دارایی‌های سرمایه بیش از ۴۳درصد رشد دارد.

منبع: بورس پرس
کد خبر 13577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =