مشاور رئیسی با مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد مخالفت کرد

مشاور رئیس جمهور با مخالفت با تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر دریافت مالیات بر ارزش افزوده از سرمایه گذاران مناطق آزاد این اقدام را خلاف شرع دانست.

به گزارش بیدار بورس، سعید محمد درباره تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر دریافت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد،  گفت: رقم فرار سرمایه از ایران به ترکیه و امارات در چند سال گذشته بسیار چشم‌گیر بوده و باید با مشوق‌های جذاب نه تنها سرمایه داخلی را حفظ کرد بلکه به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی به مناطق آزاد نیز بود.

وی افزود:اخذ مالیات بر ارزش افزوده از فعالان اقتصادی مناطق آزاد در گزارش کمیسیون تلفیق آمده و حتی مالیات عایدی بر سرمایه هم از سوی برخی نمایندگان مجلس درحال پیگیری است. از سوی دیگر برای معافیت گمرکی همکاری نمی شود و به نوعی این مزیت هم حذف شده است.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه تقریبا تمام مشوق‌ها و محسنات جذب سرمایه به مناطق آزاد را از بین بردند، ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس به این موضوع اذعان داشتند که حذف معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد باعث کوچ سرمایه به کشورهای همسایه خواهد شد. چرا که معافیت‌های مالیاتی ناطق آزاد کشورهای اطراف بسیار طولانی مدت و حتی در امارات به ۵۰ سال هم می‌رسد.

محمد گفت: مدت زمان معافیت‌های مالیاتی مصوب قانون در مناطق آزاد ایران ۲۰ سال است اما رعایت نمی‌شود و به یکباره خلاف قانون این مشوق حذف می‌شود. این اقدام حتی خلاف شرع است. چرا که وقتی سرمایه گذار با توجه به قانون معافیت ۲۰ ساله از مالیات برنامه ریزی کرده و با اعتماد به قانون سرمایه وارد این مناطق کرده و در سال پنجم سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی به یکباره این قانون را حذف می‌کنند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران با برنامه و توجیه اصولی و اقتصادی، وارد فعالیت‌ و سرمایه گذاری در مناطق آزاد شده اند و اگر قرار باشد به یک‌باره رقم قابل توجهی را به عنوان مالیات بپردازند به طور قطع مزیت سرمایه گذاری در این مناطق از دست می‌رود و دیگر انگیزه و توان ادامه فعالیت را نخواهند داشت.

کد خبر 13598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =