درآمد ثابت ها چرا زیانده شدند؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: با ادامه‌دار شدن منفی‌های بورس، در ۶ ماهه گذشته ۲ صندوق درآمد ثابت بازدهی منفی و ۸ صندوق دیگر بازدهی صفر درصدی داشته‌اند.

به گزارش بیداربورس به نقل از باشگاه خبرنگاران،  کوروش آسایش گفت: ۹۸ صندوق با درآمد ثابت در بازار سرمایه فعال است که ۳۲ صندوق به صورت ETF (قابل معامله در بورس) و ۶۶ صندوق دیگر سود ثابت پرداخت می‌کنند. اکنون ارزش کل ۹۸ صندوق درآمد ثابت، بیش از ۳۸۷ هزار میلیارد تومان است. در یک سال گذشته میانگین بازده این نوع صندوق‌ها ۱۶.۷۵ درصد بوده و به طور متوسط میانگین بازدهی ماهانه ۱.۲۶ درصد را به ثبت رسانده اند.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، بین ۸۰ تا ۹۵ درصد از دارایی‌های این صندوق‌ها در اوراق بدون ریسک و با درآمد ثابت از جمله صکوک، اوراق دولتی و سایر نهادها، سرمایه‌گذاری می‌شود. حدود ۵ تا ۲۰ درصد آن نیز در بخش‌های پرریسک مانند سهام سرمایه‌گذاری می‌شود.

در ۱۹ ماه گذشته با بحرانی شدن وضعیت بازار سرمایه، بخشی از دارایی‌های این صندوق‌ها با سرمایه گذاری سهام، دچار زیان و کاهش ارزش کل دارایی‌های این صندوق‌ها شده است. به طوری که در ۶ ماهه گذشته ۲ صندوق بازدهی منفی و ۸ صندوق دیگر بازدهی صفر داشته‌اند. بیش از ۵ صندوق نیز، بازدهی منفی ماهانه داشته‌اند.

سیستم‌های مالی در تمامی دنیا به یکدیگر وابستگی بالایی دارند و سرایت پذیری در ساختار مالی در بسیاری از بحران‌های مالی دیده می‌شود. در ایران نیز با بحرانی شدن وضعیت سهام، به مرور شاهد سرایت این بحران به صندوق‌های مختلف از جمله صندوق‌های درآمد ثابت هستیم که در صورت ادامه‌دار بودن این روند، می‌توان سرایت این بحران را در بخش بانکی و پولی کشور نیز مشاهده کرد.

کد خبر 13940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =