۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
بازار سهام جهانی سبز یا قرمز شد؟

شاخص سهام ژاپن ۴ درصد افزایش یافت و سایر بازارهای آسیایی نیز پس از کاهش قیمت نفت با افزایش مواجه شدند و نگرانی‌ها از شتاب گرفتن تورم کاهش یافت.

به گزارش بیدار بورس، با وجود اینکه قیمت‌ها در بحبوحه عدم اطمینان در مورد تاثیر جنگ روسیه و اوکراین در نوسان شدید هستند شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ وال استریت شاهد بزرگترین رشد روزانه خود در ۱۲ سال گذشته بود و ۲.۶ درصد افزایش یافت.

با کاهش ترس ناشی از اینکه جنگ ممکن است عرضه نفت روسیه را مختل کند و کاهش ۱۲ درصدی قیمت نفت خام آمریکا بازارها افزایش یافتند. نفت خام برنت، مبنای قیمت معاملات بین‌المللی نفت، در بزرگترین کاهش روزانه خود تقریبا طی دو سال گذشته ۱۳.۲ درصد کاهش یافت.

اقتصاددانان می‌گویند: این تغییرات تحت تاثیر تغییرات قراردادهای آتی و سایر عوامل بازار و نه تحولات جنگ بوده است. آنان هشدار دادند در حالی که دیپلمات‌های روسیه و اوکراین برای مذاکره آماده می‌شوند، بازارها بی‌ثبات خواهند ماند.

اقتصاددانان بانک آی‌ان‌جی هلند (ING) در گزارشی بیان کردند: «به نظر می‌رسد که بازارها با چند سرنخ اندکی ناامیدکننده به‌ بهانه‌ای برای افزایش قدرت دست یافته‌اند. پایه این خوش‌بینی  در واقع بسیار شکننده است».

شاخص نیکی ۲۲۵  توکیو به ۲۵۶۹۷.۲۰ و شاخص ترکیبی شانگهای با ۱.۶ درصد رشد به ۳۳۰۷.۶۸ رسید. هانگ سنگ در هنگ‌کنگ با ۱.۷ درصد رشد در ۲۰۹۷۸.۲۶ واحد قرار گرفت. با از سرگیری معاملات پس از یک روز تعطیلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری کره جنوبی، کوسپی سئول با جهش ۲.۱ درصدی به ۲۶۷۸.۱۱ واحد رسید.

شاخص بورس استرالیا نیز با ۱.۴ درصد افزایش به ۷۱۵۰.۵۰ رسید. بازارهای نیوزیلند و آسیای جنوب شرقی نیز پیشرفت کردند. قیمت نفت پس از سقوط بیش از ۱۵ دلاری در روز چهارشنبه تنها چند سنت در هر بشکه افزایش یافت.

قیمت نفت خام آمریکا در معاملات الکترونیکی بورس کالای نیویورک با ۳۶ سنت افزایش به ۱۱۱.۵۰ دلار در هر بشکه رسید و در روز چهارشنبه ۱۵ دلار کاهش یافت و به ۱۰۸.۷۰ دلار رسید.

برنت در لندن با ۲۶ سنت افزایش به ۱۱۶.۱۲ دلار در هر بشکه رسید و پیش از این ۱۶.۸۴ دلار از دست داد و به ۱۱۱.۱۴ دلار رسید.

در وال استریت، اس‌اندپی ۵۰۰ به ۴۲۷۷.۸۸ افزایش یافت. میانگین صنعتی داوجونز با ۲ درصد افزایش به ۳۳۲۸۶.۲۵ واحد  و کامپوزیت نزدک با ۳.۶ درصد افزایش به ۱۳۲۵۵.۵۵ واحد رسید.

در وال استریت، سودها گسترده بود و نزدیک به ۸۵ درصد از سهام  اس‌اندپی ۵۰۰  با رهبری شرکت‌های فناوری حاصل شد. برخی از قوی‌ترین محرک‌ها خطوط هوایی، شرکت‌های مسافرتی و سایر سهام بودند که پس از افت شدید نگرانی‌ها در مورد هزینه‌های سوخت و اقتصاد بازگشتند.

معدود کاهش‌های روز چهارشنبه مرتبط با شرکت‌های نفت بود؛ هالیبرتون ۵.۲ درصد سقوط کرد اگرچه هنوز ۵۲ درصد رشد در سال ۲۰۲۲ دارد.

سرمایه‌گذاران نظاره‌گر جنگ هستند زیرا روسیه صادرکننده شماره ۲ جهانی نفت پس از عربستان سعودی و تامین‌کننده شماره سه نیکل مورد استفاده در ساخت باتری خودروهای الکتریکی و فولاد ضدزنگ است همچنین روسیه و اوکراین صادرکنندگان بزرگ گندم هستند.

کاخ سفید واردات نفت خام روسیه را برای مجازات کرملین ممنوع کرده است. سهام اروپا روز چهارشنبه حتی بیشتر از بازار ایالات‌متحده افزایش یافت. شاخص دکس آلمان ۷.۹ درصد و کک ۴۰ فرانسه ۷.۱ درصد افزایش یافت.

اقتصادهای اروپایی بیشتر به نفت و گاز روسیه متکی هستند و با شوک احتمالی بزرگتری از جنگ مواجه می‌شوند و ممکن است باعث شود دولت‌های اروپایی از محرک‌های اقتصادی بیشتری استفاده کنند که قیمت سهام را بالا می‌برد.

پیش از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، سرمایه‌گذاران از برنامه‌های فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی برای کاهش تورم با برداشتن نرخ‌های بهره بسیار پایین و سایر محرک‌ها مضطرب بودند.

وزارت کار ایالات‌متحده روز چهارشنبه گزارش کرد که کسب‌وکارها در ژانویه رکوردی نزدیک به رکورد مشاغل آزاد (۱۱.۳ میلیون) را ثبت کردند، روندی که به افزایش دستمزد کارگران کمک کرد و بر فشارهای تورمی در اقتصاد ایالات‌متحده افزود.

سرمایه‌گذاران انتظار دارند سیاست‌گذاران فدرال رزرو در جلسه هفته آینده به افزایش یک چهارم درصدی نرخ بهره کوتاه مدت رأی دهند. این اولین افزایش از سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

کد خبر 14621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =