۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

حباب سکه چیست؟

حباب قیمتی چیست؟
حباب سکه چیست؟

حباب قیمتی اختلاف قیمت ذاتی یک کالا با قیمت عرضه آن کالا در بازار است.

حباب قیمتی چیست؟

به گزارش بیداربورس حباب قیمتی اختلاف قیمت ذاتی یک کالا با قیمت عرضه آن کالا در بازار است.

مثال: ماده غذایی را فرض کنید که در بازار به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان عرضه می‌شود اما ارزش واقعی آن بیشتر از۵۰۰۰ تومان نیست، بنابراین این ماده غذایی به اندازه ۱۵۰۰۰ تومان حباب قیمتی دارد.

نحوه محاسبه حباب طلا و سکه

حباب سکه یا هر دارایی دیگری از فرمول کلی زیر محاسبه می‌شود. یعنی کافی است ارزش ذاتی آن دارایی (در اینجا سکه طلا) را از قیمت روز آن کم کنیم. اگر جواب مثبت بود، یعنی سکه‌ در حال معامله در قیمتی بالاتر از آن چیزی است که باید باشد و اگر عدد به‌دست‌آمده منفی بود، به آن معنی است که قیمت سکه از ارزش ذاتی کمتر است و به‌اصطلاح، حباب منفی داریم.

حباب سکه = قیمت روز سکه ارزش ذاتی سکه

ارزش ذاتی سکه چیست؟

ارزش ذاتی سکه = قیمت انس جهانی طلا * نرخ دلار آزاد* ۰.۹ * وزن سکه / ۳۱.۱ + حق ضرب سکه

انس طلا چیست؟

قیمتی که برای طلای جهانی اعلام می‌شود مربوط به یک اُنس طلاست. درحالی‌که ما در این فرمول به قیمت یک گرم طلا نیاز داریم که برای محاسبه آن باید قیمت یک اونس را بر ۳۱/۱ تقسیم کرد. به‌همین دلیل است که در مخرج این فرمول عدد ۳۱/۱ قرار گرفته است

۱ اونس = ۳۱/۱ گرم

عیار سکه

عیار سکه ۲۱/۶ است. توضیحِ اینکه این عدد از کجا آمده است آن است که عیار ۲۴ به‌ معنای طلای صددرصد خالص است و وقتی از طلای ۱۸ عیار صحبت می‌کنیم منظور طلایی است که ۲۵ درصد ناخالصی دارد. بنابراین عیار ۲۱/۶ سکه به‌معنای خلوص ۹۰ درصدی آن است. پس در این فرمول به ‌جای عیار سکه عدد ۹۰ را قرار می‌دهیم.

طلای ۲۴عیار: ۱۰۰% خلوص

طلای ۱۸ عیار : ۷۵% طلا + ۲۵% عناصر دیگر

طلای ۲۱.۶ عیار : ۹۰%طلا + ۱۰% عناصر دیگر

وزن سکه

وزن سکه بهار آزادی ۸/۱۳۳ گرم

نیم سکه ۴/۰۶۶

 وزن ربع سکه بهار آزادی ۲/۰۳۲ گرم

چرا حباب؟!

پاسخ این سوال را اینگونه می‌توان داد که به این دلیل که این اختلاف قیمت برای همیشه ماندگار نیست و بر اثر عوامل اقتصادی و عرضه و تقاضا به وجود آمده است و دیر یا زود این حبابِ به وجود آمده می‌ترکد تا قیمت هر کالایی به ارزش واقعی خود برسد.

اگر قیمت مثقالی که طلافروشان در تابلوی قیمت های خود نشان می‌دهند از قیمت مثقال جهانی (یا آبشده جهانی) کمتر بود، قیمت طلا حباب منفی دارد. در این حالت یعنی قیمت طلا در ایران ارزش کمتری نسبت به نقاط دیگر دنیا دارد و ممکن است در آینده گران شود، بسیاری در این شرایط سرمایه خود را به خرید طلا اختصاص می‌دهند.

اما اگر قیمت هر مثقال طلای، طلافروشان از قیمت مثقال جهانی بیشتر باشد، اصطلاحا حباب طلا مثبت است و ممکن است در آینده قیمت طلا در ایران ارزان شود تا به ارزش واقعی خود برسد. طبیعی است که حباب منفی کمتر در ایران اتفاق می‌افتد و بطورکلی هرچه حباب مثبت طلا کمتر و نزدیک‌تر به صفر باشد، سرمایه‌گذاری در طلا بهتر است.

عوامل موثر در به وجود آمدن حباب قیمتی

  • میزان نقدینگی سرمایه گذاران
  • میزان تولید یک کالای در بازار(افزایش تولید موجب کاهش قیمت ها و کاهش تولید باعث افزایش قیمت ها می شود.)
  • دیدگاه جامعه نسبت به قیمت یک کالا در آینده
  • عوامل روانی
کد خبر 14933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =