پرداخت سود رسوبی شرکت‌ها؛ بازگشت اعتماد به بازار است

کارشناس بازار سرمایه گفت: پرداخت سود رسوبی باهمت سازمان بورس در روزهای اخیر باعث افزایش اعتماد عمومی به بازار سرمایه می‌شود و سهامداران را از گرفتاری‌های دریافت سود نجات می‌دهد.

امیر سیدی در گفت‌وگو با خبرنگار  بیداربورس در پاسخ به این سوال که واریز سودهای رسوب کرده چه تاثیری بر افزایش اعتماد عمومی بر سرمایه‌گذاری بلندمدت خواهد گذاشت، اظهار کرد: این تصمیم حرکت بسیار خوبی از سوی سازمان بورس بوده که انجام شده است. قانون تجارت کشور به گونه‌ای بود که اولا به شرکت‌ها اجازه می‌دهد سود را ۸ ماه دیرتر واریز کنند که این خود اشکال قانونی دارد و زمانیکه سود تقسیم شد قاعدتا باید در زمان کمتری پرداخت شود.
وی در مورد این سوال که واریز سود نقدی تمام شرکت ها از طریق سجام چه آثار مثبت برای فعالین بازار خواهد داشت، افزود: نکته دیگر این است که بسیاری از شرکت‌ها به دلایل مختلف از پرداخت این سود سرباز می‌زدند و با راه اندازی سامانه سجام، اطلاعات تمام کاربران به خوبی در این سامانه مشخص شده و این الزام بسیار درستی است، چراکه هیچ شرکتی با کمک سپرده‌گذاری برای پرداخت سود به سهامداران خود به مشکل برنخواهد خورد. بنابراین اینکه اطلاعات سهامداران را بهانه‌ای برای پرداخت سود قرار دهند دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت و قاعدتا ملزم به رعایت الزامات قانونی تجارت هستند.
این کارشناس بازار سرمایه در مورد این سوال که آیا می‌توان تخمینی از میزان سودهای رسوب کرده داشت، گفت: معتقدم سود رسوب کرده باید عدد قابل توجهی باشد. اگرچه ممکن است به دلیل تورم سود سال‌های قبل از نظر ریالی ارزش خود را از دست داده باشد، اما بر این باورم که باید به این موضوع آینده‌نگر نگاه کنیم.
سیدی ادامه داد: معتقدم اگر شرکتی که تقسیم سود دارد بداند وقتی که خرید می‌کند سود را بدون پیگیری می‌تواند دریافت کند، این اعتماد بیشتری برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند و مطلوبیت بیشتری خواهد داشت و اگر بشود برای زمان پرداخت آن هم به لحاظ قانونی اصلاحی ایجاد کرد که سریع‌تر صورت بگیرد خودبه‌خود شرکت‌های سود محور و سودده اقبال بیشتری پیدا خواهند کرد و خود بازار سرمایه چرخش سود و منابع در کل آن بهتر و راحت‌تر انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: باید آینده‌نگر به این موضوع نگاه کنیم و این جزو مسائلی است که روی کل ارزش بازار سرمایه تاثیر مثبت خواهد گذاشت و دلیل فنی آن هم این است که زمانیکه سود سهام را دیر دریافت کنید مانند این است که قرض وام بدون سودی به شرکت داده‌اید. در بازار ما منابع ریالی مشخص است و سود صندوق‌های درآمد ثابت حدود ۲۰ درصد است. بنابراین دریافت به موقع سود شرکت‌ها باعث می‌شود ارزش سود در قیمت سهام بالاتر برود و منجر به رشد عمومی بازار و نقدشوندگی بهتر هم خواهد شد. قبلا مشاهده می کردیم که در شرف برگزاری مجامع شرکت‌ها به نسبت اینکه چقدر به پرداخت سود متعهد است تحرک‌هایی در سهم دیده می‌شد و اقبال شرکت‌هایی که بدحساب بودند در شرف برگزاری مجمع کمتر می‌شد.

کد خبر 16231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =