۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
یارانه نان چقدر است؟

قیمت آرد به حوالی ۲۰ هزار تومان رسید.

سهمیه روزانه هرکسی چه مقدار است؟

*قیمت آرد ۵ برابر شد

نرخ یک کیلو آرد با احتساب سود ۱۷% تولید کننده:

آرد ۱۸ درصد سبوس‌گیری شده

۱۸،۴۵۷ تومان

آرد ۲۱ درصد سبوس‌گیری شده

۱۸،۸۹۳ تومان

آرد ۲۷ درصد سبوس‌گیری شده

۱۹،۸۷۰ تومان

دومینوی افزایش قیمت با رشد حدود ۱۵۰ درصدی ماکارونی و ۱۸۵ درصدی نان باگت کامل شد.

*ماکارانی ۵۰۰ گرمی از ۷ هزار تومان به ۱۷ هزار تومان

*ماکارانی ۷۰۰ گرمی از ۸۶۰۰ به ۲۴ هزار تومان

*نان باگت از ۳۵۰۰ تومان به ۱۰ هزار تومان

*نیم باگت ۲۲۰۰ تومان به ۷۵۰۰ تومان

*نان تست از ۱۰ هزار تومان به ۲۹ هزار تومان

*گرانی ها از کجا آب میخورد؟

  • حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؟
  • جنگ روسیه و اوکراین؟
  • جلوگیری از قاچاق آرد ؟
  • یا افزایش حقوق کارگران ؟

*هرمسئولی دلیلی برای افزایش نرخ ناگهانی آرد آورد اما دلیل اصلی چیست؟

*حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؟

اگر از وعده‌های مسئولین که ادعا میکردند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کالاهای اساسی گران نمیشود هم بگذریم از تخصیص ۷۱ هزار میلیارد تومان بودجه‌ای که مجلس برای خرید تضمینی گندم و یارانه نان اختصاص داده، نمیتوان گذشت. بااین حساب به نظر میرسد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را نمیتوان دلیل گرانی دانست چراکه بودجه پیش از این اختصاص داده شده است.

 سرانه مصرف گندم ایرانیان به صورت سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن تخمین زده میشود. تا دو سال اخیر بیش از ۸۰درصد از این مصرف در داخل تولید و مابقی وارداتی بود. اما در این سال ها به دلیل خشکسالی و مصرف گندم در سایر بخش‌های صنایع مانند خوراک دام و واحدهای پرورش طیور، باعث شد که میزان تولید گندم به حدود ۵ میلیون تن برسد، بنابراین در سال گذشته واردات گندم به حدود نیمی از سرانه مصرف رسید که پیشبینی میشود در ۱۴۰۱ هم میزان واردات در همین حوالی یعنی ۷ الی ۸ میلیون تن باشد. "

*جنگ روسیه و اوکراین؟

بر اساس آخرین گزارش فائو (سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد) قیمت کالاهایی مانند روغن، ذرت، گندم، جو، شکر و سایر مواد غذایی اساسی به بالاترین حد خود از سال ۱۹۹۰ میلادی رسیده است که مهمترین علت آن را میتوان جنگ روسیه و اوکراین دانست.  در میان کالاهایی که افزایش قیمت داشته‌اند گندم خودنمایی بیشتری دارد، قیمت جهانی گندم در ماه مارس ۱۹.۷ درصد افزایش داشته است.

با یک حساب سرانگشتی باید دید رشد ۲۰ درصدی قیمت جهانی گندم در نرخ گندم کشوری که تنها حدود ۵۰درصد از نیاز خود را از طریق واردات تامین میکند، تاثیری ۵ برابری روی قیمت میگذارد؟

*جلوگیری از قاچاق آرد ؟

به گفته محمد صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران، «به طور کلی مصرف سالانه گندم در کشور ما ۱۲ میلیون تن است، در حالیکه مقدار کل قاچاق گندم، حداکثر ۲۵۰ هزار تن در سال است. لذا اصلا منطقی نیست که برای جلوگیری از قاچاق گندم، قیمت آن در داخل کشور را افزایش دهیم. برای جلوگیری از قاچاق، باید نظارت دستگاه‌های اجرایی و قضایی افزایش یابد، نه قیمت گندم در داخل».

*پس دلیل واقعی افزایش قیمت گندم چیست؟

اگر یارانه نباشد قیمت نان چقدر میشود؟

با حذف یارانه‌ها و رسیدن آرد به کیلویی ۲۰ هزار تومن:

×نان سنگگ از ۳ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان

×نان بربری از ۲ هزار تومان به ۸۵۰۰ تومان

×نان لواش از ۶۰۰ تومان به حدود ۲۶۰۰ تومان

*یارانه نان یعنی چه؟

سهمیه ۲۵۰ گرمی برای هر نفر در روز یعنی ۷دهم نان سنگک

اگر بیش از سهمیه مصرف دارید، آزاد بخرید

نوع نان

وزن هر چانه

بربری

۶۰۰ گرم

تافتون سنتی

۲۵۰ گرم

لواش

۱۶۰ گرم

سنگک

۵۰۰ الی ۶۵۰ گرم

یعنی هرفردی در روز میتواند، حدود نصف کمتر سنگک و بربری، یک عدد تافتون یا ۲ عدد لواش بخورد

به نظر میرسد هنوز ساز و کار مشخصی وجود ندارد و به نانوایان هم ابلاغ نشده اما همین سازوکار مبهم از اول خرداد ماه از زنجان شروع میشود. تنها نکته‌ای که میدانیم این است که اگر پول نقد داشته باشید باید نان را آزاد بخرید چراکه نان دولتی فقط از طریق دستگاه کارتخوان فروخته می‌شود. درواقع پول یارانه به هیچ فردی داده نمیشود، بلکه شما نان دولتی را با سهمیه کدملی خود میخرید و دولت مابه تفاوت نرخ نان دولتی و آزاد را براساس تراکنش‌ها به نانوا میدهد.

*همه دهک‌ها یارانه نان میگیرند؟

تا امروز حرفی از حذف دهک بالایی عنوان نشده، پس همه دهک‌ها یارانه نان دارند اما تجربه نشان داده، دولت با دهک‌های بالا چندان مهربان نیست

*ازکی نان گران میشود؟

دولت میگوید تا پایان سال نان سنتی گران نمیشود، درواقع تا زمانی که سهمیه دارید نان دولتی میخرید اما اگر روزی بیش از ۲۵۰ گرم مصرف دارید باید نان آزاد بخرید. این طرح فعلا به صورت آزمایشی از زنجان شروع میشود تا نوبت به باقی هم برسد...

کد خبر 16519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =