۳۰ همت یارانه آرد و گندم دلیل کافی برای قاچاقچیان

تقریبا ۳۰ همت یارانه به بخش آرد و گندم اختصاص یافته است که همین امر باعث افزایش میزان قاچاق این محصولات به کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان شده است. با این اوصاف راهی جز حذف ارز ترجیحی برای مبارزه با رانت، فساد و ارتباطات ناسالم وجود ندارد اما برای جلوگیری از افزایش قیمت نان تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

به گزارش بیدار بورس، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در کمیسیون کشاورزی برنامه‌ای در قالب احصا کردن مشکلات بخش کشاورزی و ارائه راهکار برای خروج از این مشکلات مطرح شده،  گفت: طرح دیگری در قالب طرح امنیت غذایی متشکل از ۱۵ ماده در کمیسیون مطرح شد که در آن تمام محدودیت‌ها و نقاط ضعف بخش کشاورزی مد نظر قرار گرفته و راهکارهای لازم برای حل مشکلات این طرح وجود دارد.

محمد جواد عسگری افزود: این طرح در صحن علنی مجلس تصویب و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است. به هر حال مشکلات این طرح برطرف شده و قرار است به زودی عملیاتی شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح، سنددار کردن اراضی کشاورزی، ثبت کردن محصولات و غیره مد نظر قرار گرفته است، ادامه داد: ثبت قیمت محصولات کشاورزی مسئله بسیار مهمی است. در گذشته قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی بر عهده شورای اقتصاد بوده و تصمیم‌گیری از بالا به پایین صورت می‌گرفت. این روند از سوی کمیسیون کشاورزی تغییر و شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی راه اندازی شد.

به گفته این نماینده مجلس؛ این شورا متشکل از وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد، معاون رئیس جمهور، معاونت برنامه و بودجه، شش نفر از کشاورزان خبره و سه نفر از اعضای کمیسیون است. این کار کاملا به نفع تولیدکننده است زیرا هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محاسبه شده و قیمت واقعی و سود محصول محاسبه می‌شود. نمونه این طرح قیمت خرید تضمینی گندم برای امسال است که مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت.

وی گفت: با توجه به اشتغال زایی بالای بخش ‌کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی باید این بخش مدیریت شود. تقریبا ۳۰ همت یارانه به بخش آرد و گندم اختصاص یافته است. همین امر باعث افزایش میزان قاچاق این محصولات به کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان شده است.

عسگری تاکید کرد: ارز ترجیحی فساد ساز است و باید جلوی آن در قالب یک برنامه‌ریزی جامع و دقیق گرفته شود و مابه التفاوت ارز ترجیحی باید در اختیار مصرف کننده قرار گیرد تا در جامعه اطمینان حاصل شود.

این نماینده عنوان کرد: برای اجرای این طرح‌ها باید زیرساخت‌های لازم تامین شود. ارز ترجیحی باید حذف شود تا جلوی رانت، فساد و ارتباطات ناسالم گرفته شود. افرادی که در سطح کلان تصمیم گیرنده این طرح بودند باید به فضای ذهنی مردم و جامعه هم توجه می‌کردند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: برای پیگیری اتفاقات رخ داده، به مردم قول می‌دهیم قیمت نان تحت هیچ شرایطی افزایش نخواهد یافت و این کمیسیون به طور خاص پیگیر این مشکلات است.

کد خبر 16484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =