اقدامات مثبت بورس تنها به شرط عدم دخالت دولت موثر خواهد بود

کارشناس بازار سرمایه تاثیر نهایی اقداماتی مانند افزایش یک درصدی دامنه نوسان سهام و نمایش عمق بازار را منوط به عدم دخالت های دولت دانست.

به گزارش بیداربورس، سلمان نصیرزاده بعد از حدود دو هفته از افزایش یک درصدی دامنه نوسان سهام شرکت های بورسی و فرابورسی با انتشار متنی با عنوان " افزایش دامنه‌نوسان چه تاثیری در بازار داشت؟ " در دنیای اقتصاد اعلام کرد: این تصمیم در این مدت به ورود جریان پول به بازار سرمایه و افزایش حجم نقدینگی برخی سهم‌ها کمک کرده و می تواند برای سرمایه‌گذاران به‌خصوص سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت جذابیت داشته باشد. چرا که نوسان‌پذیری سهام‌ افزایش و باعث می‌شود شرکت ها در شرایط جذابی قرار گیرند و مورد توجه باشند.

نمایش عمق بازار هم به سرمایه‌گذاران در خرید سهم و حضور در بازار سرمایه کمک کرده و تصمیمات بسیاری براساس تابلوخوانی و تحلیل معاملات لحظه‌ای همراه و منجر به افزایش دقت سرمایه‌گذاری شده است. در این میان حذف حجم مبنا برای یک‌ گروهی از نمادها در سیال‌شدن معاملات و جریان نقدینگی بازار و نوسانی‌ شدن موثر بوده که نباید از این موضوع غافل شود.

با این اوصاف، تاثیر نهایی تمام این اقدامات زمانی است که دولت مداخلاتی در بازار نداشته باشد. به بیان دیگر متغیرهای معاملات، قیمت‌گذاری دستوری و ابهامات پیش‌روی سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه از میان برود و به سمت کاهش محدودیت‌های معاملاتی قدم بر داشته شود و به موازات آن زیرساخت‌های تحلیلی، داده‌های اطلاعاتی و رفع ابهامات فراهم شود تا جذابیت‌های بازار سرمایه افزایش یابد و بورس قادر به جذب بیشتر اعتماد سرمایه‌گذاران شود.

این نکات به این معنا نیست که اقداماتی مانند افزایش یک‌درصدی دامنه‌نوسان و ... موثر نبودند اما افزایش جذابیت بازار سرمایه و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر دارای مجموعه عواملی است که باید به تمام آنها توجه کرد. البته در موقعیت و برهه‌ فعلی، اقبال نسبی‌ به بازار سرمایه  رخ داده اما اثرات این موضوع باید در دوران رکود بازار سنجیده شود و به موازات رفع محدودیت‌های معاملاتی به‌صورت پلکانی و بهبود زیرساخت‌ها می‌تواند بازار سرمایه را در رده‌های بالاتر برای سرمایه‌گذارها قرار دهد و ورود نقدینگی بیشتر شود.

اما تاکید می‌ شود تا زمان شفافیت کامل و دیگر عوامل موثر برای بهبود بازارسرمایه، اعتماد سهامداران خرد و حتی از جانب افراد قدیمی باز نمی‌گردد. پس اگر هدف بهبود وضعیت بازار سرمایه است این عوامل باید به‌صورت درست و مرحله به مرحله اجرا شوند.

کد خبر 16552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =