افزایش قیمت نفت در پی توافق تحریم ۹۰ درصدی نفت خام روسیه

پس از اینکه رهبران اتحادیه اروپا در اواخر روز دوشنبه به توافقی مبنی بر ممنوعیت واردات ۹۰ درصد از نفت خام روسیه تا پایان سال دست یافتند، قیمت نفت افزایش یافت.

به گزارش بیدار بورس و به نقل از سی ان بی سی، در ساعات آغازین معاملات امروز سه شنبه، قیمت نفت خام آمریکا با بیش از ۲ درصد افزایش به ۱۱۷ دلار و ۷۴ سنت رسید و قیمت نفت برنت با ۰.۶۲ درصد افزایش به ۱۲۲ دلار و ۴۳ سنت معامله شد.

این افزایش قیمت در پی موافقت رهبران اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم ۹۰ درصدی نفت خام روسیه صورت گرفته است و این در حالی است که مجارستان که پیشتر مخالف این ممنوعیت بوده، با رهبران اتحادیه اروپا همراه شده است. مجارستان یکی از مصرف کنندگان عمده نفت روسیه است و رهبر آن ویکتور اوربان روابط دوستانه ای با ولادیمیر پوتین از روسیه داشته است.

به گفته شارل میشل، رئیس شورای اروپا، این اقدام مجارستان فوراً به ۷۵ درصد از واردات نفت روسیه ضربه می زند.

این تحریم بخشی از ششمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه از زمان حمله آن کشور به اوکراین است. مذاکرات برای اعمال تحریم نفتی از ابتدای ماه جاری آغاز شده است.

بر اساس بیانیه ۳۱ می، شورای اروپا موافقت می کند که بسته ششم تحریم ها علیه روسیه نفت خام و همچنین فرآورده های نفتی تحویلی از روسیه به کشورهای عضو را پوشش دهد، به استثنای موقت نفت خام تحویلی از طریق خط لوله.

شورای اروپا افزود که در صورت "وقفه های ناگهانی" عرضه، "اقدامات اضطراری" برای اطمینان از امنیت عرضه ارائه خواهد شد.

تقریباً ۳۶ درصد از واردات نفت اتحادیه اروپا از روسیه است، کشوری که نقش بزرگی در بازارهای جهانی نفت ایفا می کند.

این ممنوعیت می‌تواند نگرانی‌ها درباره بازار انرژی که در حال حاضر در تنگنا قرار گرفته است را تشدید کند. قیمت انرژی طی سال گذشته افزایش یافته و به گرم شدن محیط تورمی در بسیاری از کشورها کمک کرده است.

قیمت نفت و طلا در معاملات امروز

قیمت نفت برنت در معاملات امروز، سه شنبه، در ساعت ۸:۱۳ به وقت تهران، با افزایش ۰.۹۱ درصدی در هر بشکه، ۱۲۲ دلار و ۷۸ سنت معامله شد. قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۲.۵۷ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۱۸ دلار و یک سنت دلار معامله شد.

طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۲۱ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۸۴۷ دلار و ۴۰ سنت معامله شد.

نقره نیز با کاهش ۱.۴۳ درصدی، ۲۱ دلار و ۷۸ سنت معامله شد.

مس با افزایش ۰.۷۵ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۳۳۸ دلار قیمت خورد.

کد خبر 17505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =