سرنوشت بورس به برجام گره خورده است

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که این روزها بازا بورس شدیدا تحت تاثیر اخباری از جمله اخبار برجامی قرار داد و روند روزهای آتی بورس به توافق یا عدم توافق برجام بستگی دارد. 

اشکان چهره‌نگار، عضو هیات مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا با بیان اینکه معمولا بازارسرمایه بعد از یک مثبت یا منفی هیجانی روند اصلاحی در پیش خواهد گرفت، به بیداربورس گفت: رشد امروز بازارسرمایه ناشی از دو عامل بود که اولین عامل را می‌توان منفی شدن روز گذشته بازار و دیگری را اخبار مثبت برجامی که در زمان معاملات امروز منتشر شد، دانست. 
او در خصوص حمله هکری امروز به فولاد خوزستان و تاثیر این حمله بر تقاضای این سهم بیان کرد: حمله هکری طبیعتا ریسک بازار را بالا می‌برد و بر تقاضا تاثیر خواهد گذاشت. 
وی ادامه داد: نتیجه اینکه این حمله چه زیانی دربرخواهد داشت موجب رفتارهای هیجانی شد با این حال تا زمانی که اخبار دقیقی از این حمله منتشر نشود نمی‌توان گفت که چه اتفاقاتی در انتظار این گروه است و چه ریسک‌هایی آن را تهدید می‌کند.

 
*سقوط دلار به زیر ۲۵ هزار تومان؟
چهره‌نگار در خصوص روند این روزهای دلار اظهار کرد: در راستای قوت گرفتن اخبار مثبت برجامی فعالان بازاردلار این اخبار را جدی‌تر گرفته‌اند و به نظر می‌رسد که توافقات برجام بعد از مدت‌ها به سرانجام خواهد رسید.
به عقیده او دلار نمی‌تواند نزول زیادی داشته باشد و دور از تصور است که به محدوده زیر ۲۵ هزار تومان راه پیدا کند. 

*بیم و امید برجام برای بورس 
وی در خصوص رفع تحریم‌ها گفت: درصورتی که برجام به سرانجام برسد باید دید که تحریم‌ها واقعا برداشته خواهند شد یا اینکه برجام صرفا امضایی بیش نخواهد بود. 
عضو هیات مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا افزود: اگر تحریم‌ها به طور قطع برداشته شوند اتفاق‌های خوبی در راه خواهند بود و در همین راستا شرکت‌ها می‌توانند فروش خود را افزایش بدهند و از سویی قادر به برداشتن تخفیف‌ها خواهند بود. 
او در تشریح سناریو دیگر برجام اظهار کرد: اگر برجام صرفا امضای طرفین باشد دلار دچار رفتار هیجانی شده و مدتی کاهشی خواهد بود و بعد از آن روند صعودی به خود خواهد گرفت که این رفتار برای بازار سم است و سود شرکت‌ها هیجانی بالا خواهد رفت اما پس از مدتی با مشکل تولید و کاهش سود روبه‌رو خواهند شد. 
چهره‌نگار با بیان اینکه این روزها بازار کاملا وابسته به اخبار مذاکرات است و بر حسب این اخبار معاملات صورت می‌گیرد، گفت: اگر خبری خلاف خبر اینکه قرار است ایران با طرفین مذاکره اروپایی پای مذاکره می‌نشیند برسد بازار منفی خواهد شد. 

*برجام چه آینده ای برای صنایع بورسی رقم خواهد زد؟
وی در خصوص صنایع پرپتانسیل با فرض توافق یا عدم توافق برجام اظهار کرد: در صورتی که برجام به سرانجام برسد گروه بانکی پیشرو بازار خواهند بود چرا که اخیرا نسبت به صنایع دیگر خیلی عقب مانده‌اند. 
عضو هیات مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا در بررسی فرض عدم توافق گفت: اگر برجام به سرانجام نرسد دلار رشد خواهد کرد و در نتیجه صنایع دلار محوری که بعد از عدم توافق برجام و احتمال تشدید تحریم‌ها بتوانند فروش داشته باشند پرپتانسیل خواهند بود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 18547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =