سهام وثیقه کنید، وام بگیرید!

با توجه به اینکه بسیاری از افراد بنا بر شرایط اقتصادی نیازمند دریافت تسهیلات بانکی برای حل مشکلات خود هستند در سال های اخیر بانک مرکزی طرح های تسهیلاتی زیادی را بر اساس شرایط و نیاز اقشار مختلف جامعه و از طریق بانک‌های عامل خود، ارائه کرده است که یکی از این طرح‌ها، ارائه وام با بورس و از طریق وثیقه گذاشتن سهام است.

به گزارش بیداربورس امکان توثیق مکانیزه سهام، جهت دریافت تسهیلات بانکی برای تمام سهامداران اسفندماه سال گذشته فراهم شد و از اردیبهشت ماه سال جاری رسمیت یافت.

*ابتدا سجامی شوید

برای دریافت این وام الزامی است افراد متقاضی ابتدا در سامانه سجام، ثبت نام و احراز هویت کرده باشند.

لازم به ذکر است احراز هویت سهامداران، به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

هزینه ثبت‌نام در سامانه سجام، ۱۰هزار تومان است و افرادی که امکان استفاده از تلفن همراه را ندارند، با مراجعه به دفاتر پیشخوان می‌توانند خدمات را دریافت کنند.

*مراحل وثیقه‌گذاری سهام

سهامدارن واجد شرایط وثیقه سهام باید پس از ارائه اطلاعات سهامداران توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به بانک‌ها از طریق اپلیکیشن‌های مرتبط به بانک مورد نظر اقدامات مرتبط با وثیقه قرار دادن سهام برای دریافت وام را انجام دهند.

افراد متقاضی پس از ورود به اپلیکیشن مرتبط با بانک مورد نظر خود و طی نمودن مراحل انتخاب سهام به عنوان وثیقه برای دریافت وام یک پیامک حاوی کد تایید یکبار مصرف، جهت احراز سجامی بودن سهامدار دریافت می کنند.

 در صورت وارد کردن این کد تایید در کادر مربوطه در اپلیکیشن بانک سهام افراد جهت قرار دادن وثیقه نمایش داده می‌شود.

سپس سهامداران می توانند سهام مد نظر خود را جهت وثیقه تعیین نموده و سپس تعداد سهام را برای وثیقه گذاری انتخاب کنند.

در نهایت افراد متقاضی باید کارمزد وثیقه را پرداخت کنند و به این ترتیب مراحل وثیقه‌گذاری سهام برای دریافت وام با بورس به پایان رسیده و درخواست مربوطه ثبت می‌گردد.

نکته: سهامدار باید نسبت به این موضوع مطلع باشد، سهامی که به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی تعیین می‌شود، در شرکت سپرده گذاری به حالت فریز درآمده و سهامدار تا پایان تسویه تسهیلات خود نمی‌تواند آن را بفروش برساند.

*برای دریافت وام به چه بانکی مراجعه کنیم؟

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پیشتر گفته بود که دو بانک ملی و قرض الحسنه مهر ایران، در زمینه ارائه تسهیلات به سهامداران با استفاده از پشتوانه وثیقه سهام، پیشتاز هستند و به زودی با فراهم شدن بسترهای قانونی، این دو بانک ارائه تسهیلات را آغاز خواهند کرد.

*بانک‌ها چگونه میزان وثیقه لازم را مشخص می‌کنند؟

به احتمال زیاد و بر اساس گفته‌ها بانک‌ها ۷۰ درصد ارزش سهام را تسهیلات می‌دهند  و ۳۰ درصد دیگر را مارجین می‌گیرند.

 البته در این بازه زمانی، قیمت سهام تقریباً در کف است و انتظار نمی‌رود بیش از این افت کند. از سوی دیگر، امکان افزایش توثیق در نظر گرفته شده است. در واقع اگر بانک با ریسک مواجه و ارزش توثیق از مارجین کمتر شد، می‌تواند به مشتری اعلام و درخواست کند که مشتری، میزان توثیق را افزایش دهد تا بانک اقدام به فروش سهام شخص نکند.

*حفظ نقدینگی در بورس

همانظور که می‌دانیم یکی از مشکلات جدی این روزهای بازارسرمایه نبود نقدینگی است حالا اگر از این پس سهامداران به جای فروش سهام خود جهت تامین نقدینگی از کارت‌های اعتباری و تسهیلات اعطایی بانک‌ها با توثیق سهام خود استفاده کنند سرمایه‌شان مدت بیشتری در بازارسرمایه خواهد ماند و این اتفاق در این‌روزها که بازار از کمبود نقدینگی رنج می‌برد بسیار کمک کننده خواهد بود و از سویی به دلیل اینکه سهام شرکت‌های سهامی عام پذیرفته شده در بورس به عنوان نقد شونده‌ترین دارایی‌ها محسوب می‌شوند، به نظر می رسد امکان توثیق از طریق سهام بتواند روی افزایش اعتبار بازارهای مالی و جذابیت‌های فرصت های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اثرگذار باشد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 18566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =