زلزله در سهم‌های دلاری با حصول برجام

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه، درصورتی که توافق برجام به سرانجام برسد گروه‌های سهم‌های دلاری با توجه به ریزش ارز در بازار آزاد با اقبال کمتر خریداران روبه روخواهد بود و در هفته‌های پیش‌رو با اصلاح زمانی مواجه خواهند شد.   

نیما میرزایی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند امروز بازارسرمایه به بیداربورس گفت: در بازار امروز شاهد تقاضای نسبی در کلیت بازار بودیم که نقش گروه‌های ریالی بازار از جمله خودرویی‌ها و حمل و نقل پررنگ‌تر بود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی میشود تقاضا در روزهای آینده تقویت شود، اظهار کرد: با توجه به اخبار مثبتی که در خصوص مذاکرات برجام مخابره شده انتظار می‌رود تقاضا به سمت گروه‌های ریالی از جمله خودرو و حمل و نقل و همچنین گروه بانکی برود. 

او ادامه داد: درصورتی که توافقات به سرانجام برسد گروه‌های دلاری با توجه به ریزش ارز در بازار آزاد با اقبال کمتر خریداران روبه روخواهد بود و در هفته‌های پیش‌رو با اصلاح زمانی مواجه خواهند شد.  

*بازار نوسانی خواهد بود

به عقیده میرزایی، بازارسرمایه در روزهای آتی روند نوسانی در پیش خواهد گرفت و بازاری با نشانه برگشت یا ریزش شدید نخواهیم داشت. 

*وضعیت مطلوب شرکت‌ها نسبت به سال گذشته

این کارشناس بازارسرمایه در بررسی صورت‌های مالی صنایع بورسی توضیح داد: علی رغم اینکه قیمت دلار نیمایی که مبنای اصلی محاسبات شرکت‌های بورسی است تغییر خاصی نسبت به سال گذشته نداشته وضعیت سودسازی عمده شرکت‌های بورسی نسبت به سال گذشته وضعیتی مطلوب و روبه رشد بوده است. 

وی افزود: به دیل تورم داخلی یا صعود قیمت‌های جهانی شاهد رشد مناسب سودسازی شرکت‌های بورسی بودیم و به عبارتی بیش از دو سوم شرکت‌های بورسی صادراتی هستند و به طور مستقیم از قیمت‌های جهانی تاثیر میگیرند.

*برجام مانند سال ۹۴ نخواهد بود 

او با بیان اینکه معتقد است نتیجه مذاکرات مثبت خواهد بود، گفت: هر چند که خوشبینی‌ها نسبت به برجام زیاد است اما نباید از این نکته غافل شد که دامنه توفیقات برجامی محدود خواهد بود و به گستردگی سال ۹۴ نخواهد رسید و به عنوان مثال بعید است که خودروسازی‌های فرانسوی را در ایران داشته باشیم یا اینکه آزادسازی مقادیر فروش نفت ایران افزایش پیدا کند. 

میرزایی افزود: به هرحال برجام بازهم نکته مثبتی خواهد بود و روزنه تنفسی برای اقتصاد ایران به حساب می‌آید و به نوعی برای جامعه شرکت‌های بورسی یک اتفاق مثبت قلمداد میشود و میتواند در میان مدت و بلند مدت تاثیرات نسبی بر سود سازی شرکت‌های بورسی و افزایش سود آن‌ها تاثیر مثبت بگذارد. 

*پرسه دلار در حوالی ۲۷ هزارتومان 

وی در خصوص نرخ دلار بیان کرد: در چند روز اخیر دلار روندریزشی به خود گرفته و در همین راستا نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد به هم نزدیک خواهند شد و بیشترین حرکت را به سمت مقابل دلار آزاد خواهد داشت.

او در پایان گفت: احتمالا نقطه تعادلی قیمت دلار حوالی ۲۶ الی ۲۷ هزار تومان باشد که از نظر سیاست‌گذاران ارزی نقطه مطلوب تک نرخی کردن دلار است.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 18602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =