۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
افتتاح حساب شرطی شد؟

به گفته محمدمخبر، معاون اول رئیس جمهور از این پس ارائه خدماتی نظیر افتتاح حساب و صدور دسته‌چک بدون داشتن کد رهگیری سامانه املاک و اسکان ممکن نیست.

*سامانه املاک و اسکان چیست؟

به گزارش بیداربورس هرچند که پیشینه قانون سامانه املاک و اسکان به سال ۱۳۹۳ برمی‌گردد این سامانه از ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ شروع به کار کرد و درج اطلاعات سکونتی تمامی سرپرستان خانوار اعم از صاحب‌خانه و مستاجر در سامانه املاک و اسکان آغاز شد و به مدت دو ماه فرصت خوداظهاری مسکن به خانوارهای کشور داده شد.

*هدف چه بود؟

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تورم در کشور افزایش یافته سرمایه‌داران به دنیال راهیی برای حفظ ارزش پول خود هستند و با توجه به رشد قیمت مسکن در سال‌های اخیر که یکی از این راه‌ها را می‌توان خرید مسکن دانست که این امر درصورتی مشکل ساز می‌شود که فرد بعد از خرید خانه آن‌را خالی نگه‌دارد و در همین راستا موجب افزایش قیمت مسکن و همچنین نرخ اجاره‌بها شود.

دولت برای جلوگیری از افزایش تعداد خانه‌های خالی و همچنین جبران کسری بودجه خود قانون مالیات بر خانه‌های خالی را وضع کرد.

از سویی وزارت راه وشهرسازی نیز با هدف کاهش تورم نرخ مسکن، حمایت از مستاجران و جلوگیری از دلالی در زمینه املاک، سامانه املاک و اسکان را راه‌اندازی کرد که به واسطه این سامانه دولت به راحتی بتواند خانه‌های خالی را شناسایی کند.

از دیگر اهداف این سامانه می‌توان به شناسایی محل اسکان خانوارها اشاره کرد و اگر این سامانه به‌درستی اجرا شود، می‌تواند با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از املاک، یکی از برنامه‌های مفید و کاربردی درجهت تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات آماری در زمینه اقتصاد مسکن، مهاجرت‌ها، عرضه و تقاضا و نیز تراکم جمعیت مالک و مستأجر در مناطق مختلف تهران و سایر شهرهای کشور باشد.

 همچنین این سامانه می‌تواند برای ساماندهی بافت‌های فرسوده، املاک رها شده‌ای که توسط ارگان‌ها تملک شده و املاکی که به‌دلیل مشکلات ورثه‌ای خالی از سکنه مانده‌اند، سودمند باشد.

*نحوه ثبت‌نام

سرپرستان خانوار با مراجعه به سایت amlak.mrud.ir لازم است شماره تلفن خود را وارد کنند و پس از طی مراحل احراز هویت املاک تحت مالکیت خود و املاکی که در آن اقامت دارند را در سامانه ثبت کنند.

*مستاجرین هم می‌توانند ثبت‌نام کنند

برخی تصور می کنند که ثبت نام در سایت این سامانه، تنها به افرادی تعلق دارد که حداقل، دارای یک ملک هستند اما، بر اساس مقررات اعلامی، تمامی سرپرستان خانوار، از جمله مستاجرین که صرفا دارای یک قرارداد اجاره هستند نیز، ملزم به ثبت اطلاعات ملک مورد اجاره، در این سامانه هستند حتی مستاجرانی که به صورت رایگان در واحدی ساکن هستند باید ثبت نام کنند.

لازم به ذکر است که ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان در سال ۱۴۰۱ اجباری بوده و در غیر این صورت افراد مشمول جریمه مالیات خانه‌های خالی خواهند شد.

*یک تیر و دو نشان

دولت قصد دارد با یک تیر دو نشان بزند ابلاغیه امروز معاون اول رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که دولت از این سامانه به جز مالیات بر خانه‌های خالی در موارد دیگری برای شناسایی و شفافیت نیز قرار است استفاده کند.

*چه خدماتی بدون کدرهگیری سامانه املاک انجام نمی‌شود؟

افتتاح حساب بانکی، صدور دسته‌چک، خدمات مشمول سیاست‌های حمایتی و یارانه‌ای، خدمات کمک‌معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، گاز و تلفن، دریافت گواهینامه، دریافت گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت‌نام مدارس در منطقه محل اقامت، دریافت خوابگاه  دانشجویی و صدور قبوض آب، برق، گاز و تلفن

به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی سامانه املاک و اسکان آماده اتصال تمامی دستگاه‌ها به این سامانه است و تاکنون تنها بانک مرکزی به این سامانه متصل شده است.

خبرنگار: نازنین درویشی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 18809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =