رشد ۳۶۳ درصدی اوراق بدهی 

مرداد ماه سال ۹۹ بود که ریزش وحشتناک بازارسرمایه آغاز شد و برخی از کارشناسان انتشار اوراق بدهی را یکی از مقصرین اصلی این ریزش می‌دانستند چرا که در روزهای سرخ بورس با درصد بازدهی بالا و ریسک کمتری که نسبت به بازارسرمایه داشت گوی سبقت را از بازار ربوده و تبدیل به حریفی سرسخت شده بود.

به گزارش بیداربورس میزان انتشار اوراق بدهی در دولت روحانی در حدی بالا است که به گفته معاون اجرایی رئیس جمهور دولت سیزدهم تا سال ۱۴۰۴ باید بدهی دولت قبل را پس دهد.

با توجه به بازشدن پرونده برجام در دولت رییسی و احتمال احیای آن کارشناسان بر این باور بودند که ورود نقدینگی با برداشته شدن تحریم‌ها به کشور افزایش خواهد یافت و در همین راستا میزان انتشار اوراق نیز کاهشی خواهد بود.

درنتیجه به بررسی میزان انتشار اوراق بدهی در سال ۱۴۰۱  و مقایسه آن با سال گذشته می‌پردازیم تا ببینیم که این عقیده کارشناسان درست بوده یا نه.

ماه

۱۴۰۱

۱۴۰۰

درصد تغییر

فرودین

۵,۸۲۰,۶۵۹

۲,۱۲۹,۰۱۸

۱۷۳%

اردیبهشت

۷,۲۰۶,۴۹۴

۱,۳۰۱,۲۴۴

۴۵۴%

خرداد

۷,۹۷۲,۱۳۶

۱,۱۰۸,۳۹۷

۶۱۹%

بر اساس آمارها در بهار امسال ۲۰ همت اوراق بدهی منتشر شده این در حالی است که این عدد در سال گذشته تنها ۴ همت بوده و براساس بودجه ۱۴۰۱ تا پایان سال تنها ۸۸ همت اوراق باید منتشر شود اما باتوجه به افسارگسیختگی انتشار اوراق بعید است که میزان انتشار پایبند اعداد و ارقام بودجه باشد و آنطور که به نظر می‌رسد اشتیاق دولت سیزدهم از دولت قبل هم برای انتشار اوراق بیشتر است.

*بدهی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی روی دست دولت رئیسی

به گفته کارشناسان تفاوتی که میان دولت سیزدهم و دولت قبل وجود دارد این است که دولت قبل اوراق را با تاریخ سررسید بلندمدت منتشر می‌کرد و  سررسید بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از این اوراق در سه سال اول دولت رییسی خواهد بود حال این موضوع موجب نگرانی دولت و تردید آن در انتشار اوراق بلندمدت شده است.

*دولت مطابق بودجه پیش رفت

نوید قدوسی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص میزان انتشار اوراق بدهی به بیداربورس گفت: با توجه به اینکه میزان پیش‌بینی انتشار اوراق در سال جاری ۸۸ همت بوده، به این نتیجه میرسیم که دولت در فصل بهار مطابق برنامه پیش رفته است.

وی در خصوص مقایسه میزان انتشار سهام در بهار ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ اظهار کرد: هرچند که این رقم از ۴ همت به ۲۰همت افزایش یافته اما باید به این نکته توجه کرد که سال گذشته اواخر دولت دوازدهم بوده و دیگر دولت تمایلی نداشته که برای انتشار اوراق فشاری به اقتصاد وارد کند.

او در خصوص تاثیر نرخ بهره بر بازارسرمایه بیان کرد: اگرچه نرخ‌بهره مقداری افزایش داشته اما این رقم نسبت به اسفند سال گذشته کم‌تر است و تاثیرش آنقدری بر بازارسرمایه ملموس نیست چرا که این روزها بازاردرگیر عوامل دیگری است.  

*آمارها خلاف ادعای دولت است

مرتضی افقه، اقتصاددان در خصوص اوراق بدهی به بیداربورس گفت: دولت فعلی به این توصیه کارشناسان که می‌گویند استقراض از بانک‌مرکزی ریشه تورم کنونی است توجهی نمی‌کنند و برخلاف اینکه مدعی هستند که تا کنون از بانک‌مرکزی استقراضی نشده آمارها حاکی از استقراض مستقیم و غیرمستقیم است.

به گفته وی با توجه به رقم انتشار اوراق بدهی به این نتیجه می‌رسیم که دولت قصد دارد در خصوص مخارج خود متوسل به بانک‌مرکزی نشود و در همین راستا با انتشار اوراق کمبود بودجه خود را جبران می‌کند.

او بعید می‌داند که این میزان اوراق منتشر شده به فروش برسد چرا که در شرایط فعلی و با تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی خرید این اوراق سودی ندارد و بلکه حدود ۳۰ درصد هم زیان به بار می‌آورد، بنابراین دولت مجبور است اوراق را در نهایت به طلبکاران خود تحمیل کند.

این اقتصاددان افزایش ۳۶۳ درصدی انتشار اوراق نسبت به سال گذشته را به دلیل فشاری که کسری بودجه بر دولت وارد کرده دانست و گفت: انتشار این اوراق هیچ تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور ندارد و تا زمانی که تولید در کشور نداشته باشیم موتور اقتصاد به کار نخواهد افتاد.

افقه در پایان این اوراق را رقیبی برای بورس به شمار آورد و اظهار کرد: بازارسرمایه کانالی بین سرمایه‌ها و سپرده‌ها است و می‌تواند جریان تولید را افزایش دهد با این حال اوراق بدهی سرمایه‌هایی که می‌توانست در بورس مولد باشد را ربوده است.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =