وزارت صمت ماهیت بورس‌کالا را می‌رباید!

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه درصورتی که قیمت‌گذاری بورس کالا در اختیار وزارت صمت قرار گیرد این مجموعه، ماهیت بورسی خود را از دست خواهد داد.

علیرضا صادقی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: روند این روزهای بورس به تصمیمات تاثیرگذار در محیط اقتصادی دولت برمی‌گردد. 
وی ادامه داد: تعیین قیمت کالاها باید در بورس‌کالا بر اساس عرضه و تقاضا باشد اما اگر این موضوع از بورس سلب شود یا دخالتی در ان صورت گیرد بورس‌کالا از ماهیت بورس بودن خود خارج می‌شود. 
به عقیده او، با این اتفاق شرکت‌های عرضه‌کننده و تولید کننده کالا حاشیه سود موردنظرشان را نمی‌توانند به دست بیاورند و و هزینه‌های آن‌ها نیز تامین نخواهد شد که این امر موجب شکل‌گیری یک سیگنال منفی در بازارخواهد بود مبنی بر اینکه پیش‌بینی سود شرکت‌ها با تردید مواجه می‌شود.
این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: به‌وجود آمدن این بدبینی‌ها موجب می‌شود که سرمایه گذاران با عرضه در بازار با افزایش مواجه باشند و در نهایت شاهد قرمزی و ریزش شاخص بورس باشیم. 
*بورس زیر سایه ابهامات سیاسی
صادقی با بیان اینکه کماکان سایه ابهامات سیاسی از جمله برجام و بلاتکلیفی آن در بازار وجود دارد، اظهار کرد: این عوامل می‌توانند بر بازارسرمایه تاثیر منفی بگذارند و شاخص را به بلاتکلیف نمایدو از سویی این روزها بازارسرمایه در فصل مجامع قرار دارد واما شرایط خوبی را ندارد. 
او افزود: شاهد عقبگرد بازار به فروردین ماه ۱۴۰۱ و حتی قبل‌تر از آن هستیم که این امر معنی خوبی ندارد و ممکن است تا مدت‌ها به دلیل کمبود تقاضا و عدم تمایل سرمایه‌داران به خرید سهام بازار شرایط نامساعدی را پشت‌سر بگذارد. 
*تورم با بورس چه می‌کند؟
وی با اشاره به این موضوع که بازارسرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی از رشد جامانده است، گفت: بازارهای موازی از جمله مسکن خود را به انتظارات تورمی نزدیک کرده و گام‌به‌گام با تورم جلو آمده‌اند اما در بازارسرمایه انتظارات تورمی به این سمت میل می‌کند که p/e  بازارسرمایه کاهشی باشد. 
این کارشناس بازارسرمایه معتقد است بازارسرمایه‌ در ماه‌های آتی رونق خاصی نخواهد داشت و روشن شدن فضای سیاسی می‌تواند به بازارسرمایه جهت دهد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =